Mikael_L
Hej.
Visst klantade jag till det lite, typ.

I tvättstugan tänker jag rolla ut Biltemas tätskikt på golvet och med remsa i golv-vägg-vinkeln och sen upp ca 10cm upp på väggarna.

Men nu inser jag att jag troligen har dummat mig när jag satt skivorna på väggarna. Visst skulle jag ha låtit dom vara lite längre och fått gå ned till betonggolvet?
Och nu måste jag väl spackla igen den där cm-springan mellan skiva och betonggolvet?
 
  • tvattstugevagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gör nog detsamma om springan inte är för stor. Golvet bygger ju lite, så springan kanske blir "obefintlig" ändå?
 
bra fråga!

jag hade nog lagt igen springan med kanske ett våtrumsspackel. bara för att veta att det inte blir en brytning eller veck i remsan, som försvagas över tid, i ett fruktansvärt apokalyptiskt scenario som säkert är överdrivet från min sida. :D
 
Ardex 828.
 
Mikael_L
zsimpey skrev:
bra fråga!

jag hade nog lagt igen springan med kanske ett våtrumsspackel. bara för att veta att det inte blir en brytning eller veck i remsan, som försvagas över tid, i ett fruktansvärt apokalyptiskt scenario som säkert är överdrivet från min sida. :D
Fast det är precis samma sak jag oroar mig för ... :)

Det kan väl i vilket fall inte bli sämre om jag lägger igen springan.

Med typ vad som helst, finslipsats, eller det spackel jag ev kommer lägga manuellt på golven där jag inte flytspacklar ... (manuellt = dra ut med spackelspade).

Imorgon ska jag gjuta en klack runt golvgenomföringar med lite snabbslipsats*. Det jag får över av bruket borde jag kunna dra in i springan under väggskivorna?


*Maxit ABS 318.
 
ja det måste ju fungera bra.
 
Thomas Lundquist
Fyll ut ordentligt med massa när du lägger remsan. Finns ingen anledning att hålla på att krångla med något annat.
 
Redigerat:
Mikael_L
Du menar att jag fyller hålrummet med gummimassa istället, och sen klämmer dit remsan och fortsätter som vanligt?
 
det får ju vara max 1-2mm glipa i badrum så samma bör väl gälla även i tvättstuga
antingen spacklar du med 828 eller a45 eller också så drar du i latex
 
Mikael_L
OK.
Jag spacklar i med något. Det är lika bra, kostar inte mig någon dyr tid. :)

Och snabbslipssatsen borde väl också fungera precis lika bra att spackla med, antar jag.
 
Thomas Lundquist
Ja, det är nog bäst att spackla med något cementbaserat, sen ser du till att inte lyfta några skivor nästa gång :).

Skivorna ser inte ut att vara färdigskruvade så det smidigaste kanske är att bara släppa ner dom.
 
Redigerat:
Mikael_L
Nä, jag hade glömt några skruv, jag får väl tacka dig för att du är skarpögd så jag inte missade dom helt. :)

Nu har jag spacklat igen det.
Och iom att jag ändå gjöt med den där snabbslipsatsen idag så använde jag samma som spackel i springan.
Tack för all feedback.

När jag sätter igång med badrummet ska jag komma ihåg att ställa skivorna på golvet. :cool:
 
Mikael_L skrev:
Imorgon ska jag gjuta en klack runt golvgenomföringar med lite snabbslipsats*.
Lite OT, är det möjligt att få en bild på dessa golvgenomföringar och gjuten klack, planerar samma jobb inom en snar framtid och behöver lite inspiration/idéer?
 
Mikael_L
Jag ska försöka komma ihåg.
Ser du inget om det på ons kväll (jag är inte ut till bygget förrän på tis eller ons) så PM'a och påminn mig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.