Håller på att bygga ett badrum på undervåningen precis intill murstocken på mitt hus från -48.
Innerväggarna har åkt ner och de två återstående väggarna undrar jag lite över.

Den ena väggen är vad jag kan se en tegelvägg med kalkputs ovanpå.
Putsen går att "skrapa" bort med en murarhammare och rinner oftast bort som sand med enstaka ihophållande sjok som går att bända loss utan vidare kraft.

CAM00680.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra väggen är lite mer märklig.
Bilderna är dels från en annan typ av putslagning som jag ryckte bort och dels från de gamla elrörsdragningarna som jag tagit bort.
Det verkar vara någon lättbetong (blågrå färg, stenar upp till kanske 3mm, KLART mycket stabilare än putsen men går ändå att rafsa loss vissa stenar och småsjok) med hålrum och luftgångar och utanpå samma typ av kalkputs armerad med vass.

CAM00678.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAM00682.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Var först inne på att putsa upp väggen tills jag förstod att det var kalkputs, sen inne på att regla upp innanför väggen. Men då varje cm i badrummet är viktig börjar jag nu komma in på att riva ner kalkputsen och putsa upp med KC puts istället för att slippa reglarna.

Någon som kan komma med vägledning i detta?
Verkar kunna bli ganska stora hål att putsa igen..
 
Förtydligande är att vassen täcker upp vissa hålrum i betongen snarare än direkt i putsen och kalkputset är mellan 8mm-22mm vad jag sett hittils.
 
En ide.. ta bort den putsen du får bort hyfsat enkelt till du kommer till stumt underlag (tegel eller lättbetong). Sen putsar du bort de värsta ojämnheterna. Sist punktlimmar du fast våtrumsskivorna med sättlim. En limklutt var 15:e cm kan nog räcka.
 
För att slippa att putsa upp hela väggen?

Antar att det kommer vara otroligt ojämnt när putsen är borta och det är ju rätt höga krav på lodräta väggar utan buktighet - går det verkligen att få till våtrumsskivorna lodrätt med sättlim bara?

Känns som att man får ställa sig och putsa upp väggarna..

Efter lite googling verkar det för övrigt vara lättbetong hålsten i väggen..
 
Ja precis om du limmar på skivor så slipper du putsa så mycket. Om du å andra sidan är van att putsa och inte har något emot att springa med putsbruk (går åt en hel del) så är det nog bäst att putsa, gärna med nån form av armerad puts.
 
nilsson.ph skrev:
Ja precis om du limmar på skivor så slipper du putsa så mycket. Om du å andra sidan är van att putsa och inte har något emot att springa med putsbruk (går åt en hel del) så är det nog bäst att putsa, gärna med nån form av armerad puts.
Nej jag har aldrig putsat förut, verkar rätt tungt.

Körde ett ryck med murarhammaren nu. Tegelväggen var inga problem att få fram och den andra verkar man ju skymta hålsten?

CAM00687.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAM00689.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det något bättre sätt än att hacka med en murarhammare för att få bort puts?
 
Ja en bilmaskin :)
 
nilsson.ph skrev:
Ja en bilmaskin :)
Vill gärna ha kvar teglet och betongen :)

Går hyfsat undan med murarhammaren, grym träning för underarmarna också :)

Känns som att det bästa är att putsa upp detta fint nog för att lägga tätskikt på direkt sen.
Förstår enligt GVK/BBV att det är KC Putsbruk, men hur fint? B? B sen C?

GVK skrev:
Putsade ytor ska ha en ytjämnhet motsvarande brädriven slätputs. Se putsstruktur 1–2 enligt avsnitt LBS i AMA Hus.
BBV skrev:
5.4 Lättbetong

Golv- och väggytor av lättbetong ska spacklas eller putsas.

5.5 Puts
Putsbruk kan vara kalkcementbruk. Ytjämnhet ska motsvara struktur 2–3 enligt fotobilaga putsstrukturer, i AMA Hus. Vatten och/eller finmaterial som arbetats upp i ytskiktet vid efterbehandling ska avlägsnas.

Alternativt kan gipsbundna putsbruk som uppfyller grundkraven i aktuell standard* för gipsputser användas. Gipsputstillverkarens anvisningar beträffande torktid, lämplig ytstruktur för tätskiktsunderlag och varaktig fuktstabilitet ska beaktas.

Underlagets buktighet får inte överskrida krav enligt tabell 43.CB/20 i AMA Hus.
Kalkputs är inte lämpligt underlag för tätskikt och keramisk beklädnad.
 
Hur ska man tänka egentligen när man ska göra massiva väggar för badrum?

Som jag ser det är finns det tre val:

1. Putsa upp fint nog att kunna sätta tätskikt direkt på
2. Limma fast våtrumsskivor (behöver det inte putsas upp i vilket fall?)
3. Sätta fast våtrumsskivor med kakelfix (behöver putsas/spacklas om omjämnheterna är mer än typ 2cm?)

Hur ska man tänka?

Detta är som det ser ut hos mig just nu, men man vill gärna veta hur man ska gå vidare när knackningen är klar..

CAM00698.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAM00702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framförallt finns det en del grova hål att putsa igen.. blir det att mosa in KC Putsbruk B i hålen och putsa upp hela väggarna med detsamma?
 
Även om det är lite mera pyssel med att putsa upplever jag det som bäst än att feppla med gips.

Det är inte svårt att putsa, man lär sig fort och sen får man ett grymt bra underlag för att rolla några lager tätskikt. ( om det är innerväggar/duschhörna )
 
  • Gilla
Patrik Kullman
  • Laddar…
Ok, har nu knackat ner allt och städat upp det mesta.
Vad är det exakt som ska göras nu?
Det är ett torrt putsdammlager över båda väggarna, när jag "raspar" ner det så plant som möjligt, ska jag försöka komma åt och raspa mellan tegelstenarna och hålstenen?

Vad gör jag sen?

Gå på och fukta ner? Hur mycket? Blomspruta några omgångar eller snanare vattenslang? Både på teglet och lättbetong hålstenen?

Prime'a? Är det antingen vatten eller prime'ning eller båda?

Något annat att tänka på? Putsbruk B? C? Båda?
 
Jag tycker fortfarande att du borde limma dit en våtrumsskiva så slipper du "puts-böket", och så vet du att underlaget är slätt och fint.

När det kommer till putsningen så hade byggmax en rätt vettig beskrivning..
"Putsning på ny eller befintlig yta skiljer sig åt. Om du ska putsa en befintlig yta måste du veta vilket bruk den är putsad med innan, och vilket bruk som fungerar tillsammans med det. Det är mycket viktigt att det bruk du använderinte är starkare/hårdare än det gamla.Vid torrt och varmt inomhusklimat är det även nödvändigt att förvattna underlaget för bättre vidhäftning.
Putsar du på ett sugande underlag ska detta slammas, det gör du genom att blöta upp bruk i vatten tills det får en vällingliknande konsistens och därefter stryka det över underlaget i ett 2-3 millimeter tjock lager. När detta lager börjar ljusna är det dags att lägga på putsen. För att få en så slät vägg som möjligt kan det vara bra att spika upp läkt att putsa mot, ribborna bör vara 5-10 millimeter tjocka och sitta lodrätt på cirka en halvmeters avstånd från varandra.
Lägg därefter på rikligt med bruk och dra sedan en rätskiva nerifrån och upp längs ribborna med en sågande rörelse. Putslagret blir på så vis helt slätt. När väggen är färdigputsad avlägsnas ribborna och skårorna fylls igen med puts. Vid torrt och varmt klimat rekommenderas eftervattning två gånger per dag i tre till fem dagar."

Jag tror det är Puts/murbruk C som gäller...
 
Hmm men väggen är ju så pass ojämn just nu att det kommer bli hålrum bakom skivan?
Känns inte som att det kommer bli särskilt massiv konstruktion?

Tyckte även att DinByggare hade en bra putsningsguide: http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5254

Kollade på KC Putsbruk C men där står det max 5mm skikt, kommer behöva putsa tjockare än så.
Speciellt då jag inte hittat "putsläkt" eller ribbor som är tunnare än 6mm.. oftast är det tunnaste 8mm..

Och vad gör man åt hålrummen? Mosar man in lite cellplast först typ eller vad kan man fylla med?

CAM00727.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAM00729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan slå på tjockare än 5 mm det beror lite på vilken storlek på ballasten i bruket. Den finaste på ca 1 mm har du till ytor som skall läggas tunt och ballast på 3-4 mm har du i bruk för tjockare påslag.

Håligheterna i väggen lagar du med bruk innan du putsar

Eftersom du möjligen haft ett rent kalkbruk tidigare så får du göra rent väggen innan, genom borstning och ev avtvättning.

Eftersom dina väggar ser gamla ut kan man nog förvänta sig att dom är torra och måste förvattnas rikligt och t.o.m kanske under ett par dagar innan du börjar putsa väggen.

Om du aldrig någonsin putsat en vägg och du skall ha den rak, slät och i vinkel med andra väggar så rekommenderar jag dig att låta en murare putsa väggen. Du kan själv göra en hel del förarbete som vattning etc men att börja träna på denna vägg är kanske att underskatta hantverket i sig.

Jag tycker absolut att du skall putsa väggarna och avstå från skivor för det blir inte bättre och inte helt enkelt att fästa skivor på den väggen utan en rejäl rengöring och avjämning. Slutresultatet med puts är ett säkert kort.
 
  • Gilla
Patrik Kullman
  • Laddar…
Tack för ett jätteutförligt svar!

Jag tänker mig att jag gör ett väldigt noggrant förarbete med ribbor/putsläkt, laserpekare och vinklar på förhand så att att det blir svårt att få det snett. Har i alla fall lite erfarenhet med bruk från att mura och slamma grill i somras.. :)

Frågan är bara exakt vilket bruk man ska ha för att putsa och lägga i hålen.
Nya bud nu är att köra gipsbruk eller typ Finja LagaVägg, som man kan lägga i tjockare skikt utan armering.
KC Putsbruk C 0-1 verkar klart vara för fint med max 5mm, KC Putsbruk C 0-3 verkar gilla 10-12mm skikt vilket ev skulle funka men jag tror att det blir uppemot 20mm på sina ställen.
Laga Vägg klarar upp till 100mm (!) utan armering.

Finns det någon nackdel med Laga Vägg förutom att det verkar vara drygt dubbelt så dyrt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.