Ska inreda en kallvind till sovrum där väggreglarna sitter med cc100-105 cm. Har redan bestämt mig för att använda sprutad cellulosa, delvis för att på ett bra sätt fylla upp mellan de befintliga reglarna. För att få tillräckligt djup ska jag lägga på en 45-regel utanpå de befintliga. Har dock funderat lite på vad jag sedan ska sätta utanpå reglarna. Skulle det funka med OSB + gips trots det stora cc-avståndet? Eller bör jag sätta en extra regel mellan de befintliga och således få ett cc på ungefär 50? Eller är det bättre att sätta råspont + gips? Gipset räcker väl att man skruvar i OSB eller råsponten, den behöver väl inte förankras i reglarna?
 
Mikael_L
Rent spontant tycker jag att 22mm råspont med gips utanpå skruvat med 30mm gipsskruv blir kanon.
Ditt udda regelavstånd blir bara ett pain in the ass med vilka skivor du än använder. Kör med ändspontad råspont så blir det inget spill.
22mm trä + gips borde väl bli tillräckligt stabilt om du inte tänkt kakla väggen, eller ...?
 
Tack för tipset!
 
Om du ska spika på 45or utanpå kan du ju lägga dem vinkelrätt mot de gamla väggreglarna. Och då sätta dem cc60. Sedan skruvar du upp dina OSB liggande istället och till slut gipset stående. Gipsen behöver inte förankras i reglar. Framförallt inte om OSBn är skruvad cc60.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.