Hej,

Funderar på att ta ner en vägg i min lägenhet. Hus från 1920 talet. Väggen är inte av betong eller är stum. Knackar man på den ekar det bra men kanske ändå inte som en vanlig obetydelsefull gipsvägg. Vad tror forumets experter om saken? se orginalritningar nedan.


Ritning av en lägenhet från 1920-talet med en vägg markerad i rött som övervägs för rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orginalritningar av en byggnad från 1920-talet med markerad vägg som användaren överväger att ta ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den är säkert inte bärande. De dubbelriktade pilarna på planritningen markerar nog bjälkarnas riktning. Det är förmodligen en plankvägg, inte jätteenkel att ta ner. Det ser ut som ett landshövdingehus. Verkar betydligt äldre än 1920-tal.
 
  • Gilla
goosen
  • Laddar…
Tack för input! Misstänker också att pilarna ska symbolisera bjälklaget. Stämmer bra att det är ett landshövdingehus, byggt 1917 enligt uppgifterna jag har. Kan väggen(trots att bjälklaget ligger parallelt) börjat plocka upp nån typ av last ändå, med tanke på fastighetens ålder?

Vad syftar du på när du menar att den inte är helt enkel att ta ner?
 
Ja, väggen är stabiliserande i förhållande till ytterväggen. Tar du ner den är det lämpligt att lämna kvar ett par plankor närmast ytterväggen. Väggen ersätter också troligen en golvbjälke bjälklaget ovanför. Plankorna i väggen är skråspikade i varandra med mycket grova spikar. Dessutom är det antagligen puts på vassmatta på båda sidorna. Det blir minst 20 säckar skräp när du knackar ner det. I mitt hus hade jag inte tillåtit en hyresgäst att ta ner den väggen hur som helst...
 
J justusandersson skrev:
Ja, väggen är stabiliserande i förhållande till ytterväggen. Tar du ner den är det lämpligt att lämna kvar ett par plankor närmast ytterväggen. Väggen ersätter också troligen en golvbjälke bjälklaget ovanför. Plankorna i väggen är skråspikade i varandra med mycket grova spikar. Dessutom är det antagligen puts på vassmatta på båda sidorna. Det blir minst 20 säckar skräp när du knackar ner det. I mitt hus hade jag inte tillåtit en hyresgäst att ta ner den väggen hur som helst...

Okej. Skräp osv är inga problem. Har ändå planerat att lägga nån typ av stålbalk i taket för att stabilisera upp efter väggen. Rekommenderar du att lämna en bit av gamla väggen eller bygga upp en ny "bit vägg" närmast ytterväggen?

Utveckla gärna det sista du skrev?

tack för ditt svar
 
J justusandersson skrev:
Ja, väggen är stabiliserande i förhållande till ytterväggen. Tar du ner den är det lämpligt att lämna kvar ett par plankor närmast ytterväggen. Väggen ersätter också troligen en golvbjälke bjälklaget ovanför. Plankorna i väggen är skråspikade i varandra med mycket grova spikar. Dessutom är det antagligen puts på vassmatta på båda sidorna. Det blir minst 20 säckar skräp när du knackar ner det. I mitt hus hade jag inte tillåtit en hyresgäst att ta ner den väggen hur som helst...

En fråga till. Pilarna som antogs vara bjälklag går åt andra hållet i andra rummet(norr på ritning). Kan det vara så att bjälklag ligger olika beroende på vart i fastigheten det är?

Den vägg till höger(lite ifylld) på ritningen är en tegelvägg, lägger man bjälklag på en sådan?
 
Svar ja på båda frågorna.
 
För att klargöra - Är det en bostadsrätt måste du få föreningens godkännande innan du tar ned en innervägg.

Det är alltid lätt att riva, byråkratin är däremot svårare att slå ned.
 
slacker slacker skrev:
För att klargöra - Är det en bostadsrätt måste du få föreningens godkännande innan du tar ned en innervägg.

Det är alltid lätt att riva, byråkratin är däremot svårare att slå ned.

Yes föreningen är okej med en ändring. Tack för info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.