Jag har inte heller en susning, men ring runt till NCC, Skanska, Vägverket Produktion, och även till skogsföretag som Södra m.fl. Jag tror att de ibland tillverkar/låter tillverka skogsvägar.
 
Det som kostar mycket är att skilja ut jord, flis, sten och köra till tippen. Har du möjlighet att fösa ut sidan eller måste det bort?
Hur lång/bred ska den bli?
Dike?
VA?
Något annat?
 
Skogsbilväg i grusutförande kostar c:a 300 kr per meter med 3,5 meters bredd.
 
Det vanligaste är att man tar bort jord och organiskt material först, typ stubbar och sånt. Sedan lägger man ut en fiberduk klass 3 eller 4. Då behöver man inte så mycket bärlager. Bärlagret kan bestå av 0-150 eller 0-300, kostar ca. 100 kr/ton och lägges ca. 30cm tjockt. Ovanpå detta lägger man 0-35 som avjämningslager 5-10 cm, kostar också ca 100kr/ton. Grävmaskin och lastbil kostar från 500 kr/tim styck. Materialet väger ca 1,8 ton/kubikmeter. Att anlägga en väg på 50 m gör man på nån dag eller två beroende på faktorer som transportsträckor osv. Asfaltering ligger på 150 kr/kvm ungefär.
 
Jag byggde en väg på 60 meter till vårt hus
förra året. 4,5 meter bred

Grävmaskin 600 *8 = 4800 ( liten traktorgrävare)
Fiberduk 1500
bärlager 12000
Traktor för att lägga ut bärlagret 8 timmar * 500 = 4000
Packningen av bärlagret fick jag gratis genom att låta grus och betongtransporter gå på vägen under byggtiden.

Totalt 22300 + moms
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.