Hej!

Är väldigt nyfiken på vägbullers påverkan på fastighetspriser, bor idag i ett hus ca 400m från en motorväg och vi hör givetvis vägen utomhus dock mer eller mindre aldrig inne. Vi bor på landet och är lite nyfikna på era tankar kring värdepåverkan. Vore intresant med lite reflektioner kring detta och dess påverkan vid en eventuell försäljning.

Mvh Alex!
 
Hej,

Jag förstår att det inte finns något allmängiltigt svar på hur fastighetsvärden påverkas av vägbuller o liknande störningar. Var mest dock nyfiken på andras upplevelser kring temat, om någon har några.

I min förfrågan till värderaren angående fastighetsvärdet poängterades att värdet möjligtvis stiger något långsammare vid en allmän prisuppgång.

Alex!
 
Om jag skulle bosätta mig på landet skulle jag önska att varken huset eller utomhusmiljön var trafikstörd.
Om utbudet av bullerfria hus i området är stort så skulle jag säga att en nära belägen motorväg ger en ordentlig minskning av värdet.
 
Å andra sidan är inte 400m så jättenära. Har du plats så kan du bli av med i princip allt ljud med ett bullerplank eller en vall.
 
I vårt område är en del av husen ganska ordentligt störda av vägbuller (Nynäsvägen). Personligen skulle jag adrig ha köpt ett av de mest störda husen, men jag har känslan av att den del köpare inte tänker på det heller.
Möjligen är de husen lite billigare än andra hus i området.

Men å andra sidan såldes ett av de hus som har tunnelbanan precis i kanten av sin trädgård till ett ganska högt pris. Antagligen på grund av att det huset var väldigt fint renoverat. Det huset skulle jag heller aldrig ha köpt.

Jag tror alltså att vägbuller har mindre betydelse om huset i övrigt är väldigt fint. På hus som också har andra nackdelar så drar nog vägbullret ner priset mer.
 
Som en beg bilhandlare sade till mej för länge, länge sedan: Det räcker att hitta en köpare som är villig att betala priset till varje bil.

Vad jag försöker säga är att det finns förvisso köpare som vill bo på landet med närhet till utmärkta kommunikationer.

I annonsen skriver man Hus på landet, KANONBRA kommunikationer till Uppsala!
 
Kul med lite svar, av era svar att döma får jag bilden att en mängd andra faktorer spelar in i prisbilden där läget, eller det störande bullret bara är en delfaktor. Vore spännande med ännu flera erfarenheter i temat. Frågan är ju egentligen hur högt värderas tystnaden...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.