De håller på att lägga ner fiber här i stan. Igår skulle de dra fibern i vägen förbi vårt hus. Då kör de upp med en ca 40 tons grävmaskin upp på vår infart, parkerar den 1 meter från vårt hus och står där sedan i ca 30 minuter medan de använder den för att såga upp asfalten. Blev lite vibrationer i huset under arbetet.

Är det ok att göra så utan att fråga om lov först?

Kan huset ta skada? Vet inte om jag varit blind men jag kan inte minnas att jag sett en spricka i grunden tidigare vilket jag såg idag precis där grävmaskinen stått.
 
Nej, det får de antagligen inte om det inte står något i det finstilta om du också beställt fiber.
Men ditt hus tar inte skada av att man ställer en grävmaskin där och skär upp asfalt.

Det låter som du var hemma, varför gick du inte ut till dem?
 
Betvivlar på att det var en 40tons grävare dom hade. Dom flesta fibergrävare jag vet om kör allt mellan 3-7ton.

46 tons grävare
Grupp människor står framför en stor Volvo grävmaskin på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svingeln och 4 till
  • Laddar…
Bredband kräver bred skopa ;)
 
  • Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
ok, 40 ton var lite överdrivet ser jag nu. Men en sån här var det, 24 ton så även långt ifrån de 2-7 ton som du nämnde Alriksson. Kan hålla med om att det var en onödigt stor grävare för det arbetet då de även har 4 mindre på 2-7 ton som åker runt här...de var väl upptagna med något annat antar jag. Jag var hemma själv med mina 2 barn på 6 och 18 månader så det var inte riktigt läge att gå ut och diskutera. Gul och svart 24 ton Volvo grävare mot en vit bakgrund med spegelreflektion på en blank yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
harry73
Så svaret är nej, det får de inte göra och du hade all rätt att avvisa dom från din fastighet.
Nu gjorde du inte det av olika anledningar, så då är det frågan hur dom skadade din fastighet.

Om gravmaskinen orsakade sprickan kan vi inte veta från vår sida tangentbordet, men skulle en gravmaskin nära mitt hus orsaka sprickor skulle jag bli väldig orolig för hur dålig grunden var från början. (Så jag tror inte att sprickan kommer från grävmaskinen)
Den andra frågan är såklart hur allvarlig en spricka i grunden är (vilken skada har du). Även där tror jag inte att en liten spricka innebär stora problem. Skulle sprickan bli större över tid är det en annan sak, men då har den en annan orsak än grävmaskinen.
Vad har du för uppfart? Asfalt? Marksten? Fick du skador där?
 
Kolla vad det står i ditt anslutningsavtal och kontakta sedan fibergrävarens projektansvarige.
 
Nä, för då kan man få en skopa ovett.

Förlåt OT, men kunde inte låta bli :)
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Du menar alltså att de larvar runt med maskin med stållarver för att skära asfalt för fiberschakt? Tillåt mig tvivla.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
daysconfused skrev:
ok, 40 ton var lite överdrivet ser jag nu. Men en sån här var det, 24 ton så även långt ifrån de 2-7 ton som du nämnde Alriksson. Kan hålla med om att det var en onödigt stor grävare för det arbetet då de även har 4 mindre på 2-7 ton som åker runt här...de var väl upptagna med något annat antar jag. ]
Hjulgrävare eller bandare? En 24tonnare bandar man inte runt med på ett villaområde för att skära lite asfalt för man lär få asfaltera om hela gatan om man vrider in på uppfarter osv.

En kompis som just gräver fiber fick byta maskin från stållarver till en med gummilarver.

Min brorsa har en 21tons bandare samt två 14tons hjulgrävare och att släpa in bandaren för att gräva lite fiber finns inte på kartan?..
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.