Hejsan .Står i begrepp att bygga en grund till mitt hus och garage
Har läst på många siter att det andvänds murarsnöre för att markera ut höjden mellan ytterkanterna på grunden.
Har pratat med en snickare som tycker att murarsnöre är förkastigt på avstånd över 3 meter,han hade ingen bra ide om vart man kunde få tag i en lina som ej töjer sig.
Någon som har någon bra ide om vart man kan hitta något bättre än murarsnöre:cool:
 
Murarsnöre är nog bra om man är murare och har det rätta handlaget för att spänna upp den ordentligt. För att göra det måste snöret vara en smula elastiskt.

Annars ska det väl vara laser nu på 2000-talet.
 
Enligt snickaren jag pratade med är hans erfarenhet att ett murarsnöre slackar 15-20 mm på mitten på en sträcka av 12-15 meter .Då var det spänt till bristningsgränsen:rolleyes:

Laserinstrument av klass kostar 170:-/dygn ,hmmm.
 
Västerhaninge 17 skrev:
Enligt snickaren jag pratade med är hans erfarenhet att ett murarsnöre slackar 15-20 mm på mitten på en sträcka av 12-15 meter .Då var det spänt till bristningsgränsen:rolleyes:

Laserinstrument av klass kostar 170:-/dygn ,hmmm.
Förmodligen har Du missuppfaftat din snickare, eller så vet han inte vad han talar om. Man sträcker murarsnöret till det är rakt. Är det sträckor på 20 meter eller över, sträcker man det rakt, sedan kan man sätta ett stöd på mitten så att vinden eller annat inte oroar det. Testa själv, och spänn samtidigt upp en fiskelina av nylon 0.30 eller något, så skall du se att de följs åt.
 
För att väga av om sträckan inte är för lång, använd en genomskinlig plastslang. Finns på bensinstationer för en billig peng.Samma modell som en bensinslang men grövre. Fyll den med vatten. Se till att få ut luftbubblorna. Sätt upp två "käppar" mellan vilka du vill kolla höjden. Håll upp slangen mot käpparna och rita ett sträck där vattnet är. Utifrån detta sträck kan du sedan mäta vidare. Ena slangänden kan man fästa upp om man är ensam. Jag använder alltid denna metod inne som ute.
Var det någon som förstod detta?:)
 
  • Gilla
Lövis021
  • Laddar…
I
Istället för muraresnöre använder man förzinkad profiltråd. Den går att spänna upp med ordentlig kraft och slackar inte allt för mycket, bara profilställningen orkar med att ta upp dragkrafterna.

Annars är slangvattenpass som JanneL föreslår det bästa för små byggen. Det kan du köpa på Clas O, art.nr. 30-4010och slang 49-413. Kostar 139:- + slang och ta då till så lång slang som behövs diagonalt i bygget + några meter därutöver. Lite rödsprit eller glykol i vattnet så att det inte fryser, är att rekommendera.

2000-talets laser är nog bra - om det är precisionsrotationslaser, men det är sällan några instrument under 15-20.000:-
____________________
Byggaren
 
Snailman
leican jag länkade till, ska visa +- 2mm på 10meter så det borde duga...
och den är självnivellerande, så den borde duga ganska bra, med detektor ska den klara 30meter utomhus
 
Mikael_L
Snailman skrev:
leican jag länkade till, ska visa +- 2mm på 10meter så det borde duga...
och den är självnivellerande, så den borde duga ganska bra, med detektor ska den klara 30meter utomhus
Jag tror den är fullt duglig för ditt ändamål!

Vill du kontrollera passet så kan du slå ner två pinnar med, säg 3 meter mellan.

Ställ upp lasern 5 meter ifrån (eller något annat lämpligt avstånd map avståndet mellan pinnarna), så den har lika långt till bägge pinnarna. Gör en markering på båda pinnarna där linjen är.
Sätt lasern på andra sidan om pinnarna, kolla om höjden stämmer.
Nu är vågrätt i lasrns parallellplan kontrollerat.

Nu ställer du lasern så den ena pinnen nästan skymmer strålen för den andra pinnen.
Gör markeringar, ställ lasern på andra sidan, kontrollera.

Nu är vågrätt i laserns 90°plan kontrollerat.

Edit: Jag tror även det fungerar rätt bra även med en riktigt billig självnivellerande, men på de riktigt billiga kan man inte använda lasermottagare, och utan det är man helt rökt i dagsljus.
 
Redigerat:
Mikael_L
Nu blandar vi äpplen och päron här tråden.
En del pratar om avvägningen andra (även TS) pratar om markeringen.

En laser gör bägge och.

Med slangpasset får man en avvägning och med en tråd markering.

Byggaren; hur brukar man bära sig åt för att spänna metalltråden?
Och vad för slags tråd är det, är det vilken förzinkad ståltråd som helst?
 
Tack för alla svar:) Det blir nog slangpass,billigast och har alltid funkat
 
Snailman
Hmm... se upp med luftblåsor bara, och använd armerad slang, har för mig jag hade problem vid växlande molnighet då slangen värmdes upp och den svällde, då var man tvungen att vara två för att kunna läsa av i båda ändarna samtidigt:D
 
I
Mikael_L skrev:
---
Byggaren; hur brukar man bära sig åt för att spänna metalltråden?
Och vad för slags tråd är det, är det vilken förzinkad ståltråd som helst?

Det är vanlig 1 mm galvad tråd. Profilställning krävs för varje hushörn. Överkant bräda eller regel ska sitta i rätt höjd (m.h.a. optiskt avvägningsinstrument med mikrometer och vattenpass) i förhållande till husgrundens överkant. Sen är det bara att knyta fast tråden om brädan/regeln i ena ändan och dra den till motsatta. Där använda snickarhammaren som hävstång med några varv tråd runt skallen och sen mothåll mot brädan/regeln.

Men innan dess får man givetvis göra en utsättning i plan för att markera husgrundens läge på profilställningarna från polär eller ortogonal utsättning på marken (hushörnen). Och då har man tråden lätt spänd men inte helt upp. Bitar av maskeringstejp är till god hjälp för att rita streck på tråden när man hittat läget från upplodningen med hänglod eller vattenpass (och stödkäpp). Sen längd och bredd och diagonaler är kollade sågar eller skär (med slidkniv) man ett obetydligt jack i brädan/regelns ök för att lägga tråden i. Därefter full uppspänning.

Blir grunden fel, blir ingenting rätt i bygget fortsättningsvis. På den tiden jag jobbade med utsättningar hade jag plus minus två (2) millimeter på diagonalen som tolerans för en rätt utsättning (räkna själv på vad det innebär för en husgrund på 8x10 m, så får du se). Tolerans i höjd plus minus noll (0).

Detta med teodolit, vägt måttband med temperaturtabell och fjädervåg, och ett okulärt avvägningsinstrument. Det klarar nog ingen laser oavsett hur mycket den kostar. Som grov indikator för höjden i en schakt kan den möjligen duga. Där spar den in en man i 'fluktandet'. Men resten... Nja... Jag föredrar nog den gamla metoden. Den är säkrare. Och på riktigt korta sträckor (<5 m) föredrar jag mitt Danderydspass och en rätstock av aluminium. Då blir toleransen som ett cigarettpapper :D

Säger Byggaren, som sett alltför många vinda och sneda husgrunder och hus.
______________________
Byggaren
 
Mikael_L
imported_Byggaren skrev:
Det är vanlig 1 mm galvad tråd. Profilställning krävs för varje hushörn. Överkant bräda eller regel ska sitta i rätt höjd (m.h.a. optiskt avvägningsinstrument med mikrometer och vattenpass) i förhållande till husgrundens överkant. Sen är det bara att knyta fast tråden om brädan/regeln i ena ändan och dra den till motsatta. Där använda snickarhammaren som hävstång med några varv tråd runt skallen och sen mothåll mot brädan/regeln.
Tackar för svaren! Spänna med snickarhammaren, hmm låter självklart då man hör det, men svårt att räkna ut annars ... ;)
Anledningen til att jag frågar är att jag funderar på att lägga ut kantelement mha en tråd. Med laser får man bara höjden, med tråd får man rätt i sidled med.

Blir grunden fel, blir ingenting rätt i bygget fortsättningsvis. På den tiden jag jobbade med utsättningar hade jag plus minus två (2) millimeter på diagonalen som tolerans för en rätt utsättning (räkna själv på vad det innebär för en husgrund på 8x10 m, så får du se). Tolerans i höjd plus minus noll (0).

Detta med teodolit, vägt måttband med temperaturtabell och fjädervåg, och ett okulärt avvägningsinstrument. Det klarar nog ingen laser oavsett hur mycket den kostar. Som grov indikator för höjden i en schakt kan den möjligen duga. Där spar den in en man i 'fluktandet'. Men resten... Nja... Jag föredrar nog den gamla metoden. Den är säkrare.
Med lasern ordnar man väl endast höjdutsättningen, inget av det andra, eller ...?
Den ersätter sas endast det okulära utsättningsinstrumentet. Undrar hur stor chans man har att få ett sådant ute på byggena idag .? :surprised:
Sen måste man väl ha ett bra måttband med.
Jag har ett biltema 30-meters måttband, i någon slags nylonfiber. Den sträcker sig bara "lite" om man drar i det, tror du inte det bandet duger? :D :D
OK, jag överväger att köpa ngt bättre till det att grunden ska göras.
 
I
Tror inte lasern klarar så mycket mer än att hålla höjden om du inte låser rotationen och ställer in den att peka i en viss linje. T.ex. om du platsar lasern mitt över ett hushörn kan du nog får den att visa andra hörnet oxå på samma fasadsida och hörnet vinkelrätt mot denna i rätt höjd.

Och nej. En laser ersätter inget utsättningsinstrument. Teodolit och Takymeter är idag ersatta med en grej som heter lite olika beroende på fabrikat (t.ex. en AGA Distomat). Den kan mäta vinklar och räkna ut dem oxå med den inbyggda datorn m.m.

Det fick man göra manuellt med teodolit/takymeter. Den första en optisk vinkelmätare för vertikala och horisontella vinklar. Används både av lantmätare och byggare. Den andra oxå en vinkelmätare som i huvudsak användes av lantmätaren för bestämning av nivåkurvor i terrängen. Rolls Roycen bland teodoliter är en schweitsisk Wild T1:a. Liten och nätt. Exakt som en Omega.

Tror inte att du kan få ut någon av de optiska instrumenten på byggena idag. De är alla ersatta med elektronik, som lasern.

Visst kan du mäta din husgrund med ett Biltema måttband. Det beror ju på hur exakt du bygger. Det handlar ju inte om något finsnickeri och absolut inte om någon altartavla :D En centimeter hit eller dit kan du nog klara av att fuska bort.

Men ta gärna kontakt med lantmätarna och event. kyrkogårdsvaktmästarna oxå för att få visat var de dubbar i kyrkogårdsgångarna finns som lantmätarna förr använde för att kolla sina mätkedjor och måttband. Kyrkogårdsgångarna var det enda långa raka som de kunde räkna med fanns kvar från år till år. Kolla där ditt måttband och sträck upp det med en fjärdervåg och notera temperaturen. Gör om det sen ett par ggr. olika dagar så att du får ihop en temperaturtabell. Sträcker du upp det på samma sätt (samma drag i bandet, mätt på fjädervågen) är det bara temperaturen som påverkar ett stålmåttband. Textilbanden kan mäta vilka mått som helst oavsett temperatur. Så även Biltemas.
______________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.