Hej

Vi flyttade i höstas till vårt drömhus. Jag har fått känningar om är att det vart mycket osämja tidigare ägare och grannarna i allt från bygglov till skräp ect.

Tomten är mycket märkligt styckad och vi har en hel del väg som ligger på tomten. Sammanlagt rör det sig om ca 400 meter väg. Det finns inga servitut enligt lantmäteriet. Ena delen av vägen förser ca 25 fastigheter med väg och den andra ca 300 meter förser 7 fastigheter med väg. Vägen ligger längs tomtgränsen och min tomt går till diket på andra sidan vägen.

Mina farhågor besannades idag när vi håller på att bygga staket längs vägen. Vi bygger staket för att vi inte vill att hundarna ska komma ut på vägen och att barn inte ska falla i dammen som ligger längs vägen. Vi gör staketet enligt alla regler för staket, dvs rätt höjd och rätt genomsynlighet. Vi har fått väldigt possitiv feedback av alla till en början men nu har vi kommit så långt att vi ska svänga upp längs de 300 meter som förser 7 fastigheter. Dessa personer har tippat grus på min tomt, ställt upp sandlådor för vägen en bra bit in på min tomt (över 2 meter in på tomten). De har slängt sly, löv och trägårdsskräp på min tomt. De har grävt diken på min tomt utan att fråga tidigare ägare. Idag började en av grannarna höja rösten för att det var lag på att staketet skulle stå minst 2 meter in på min tomt. Då frågade jag naturligtvis vart det stod, om det fanns något skrivet vilket det naturligtvis inte gjorde. Sen nämnde jag även att sandlådorna för vägen måste flyttas för jag ska bygga staketet vidare och ville de ha sandlådorna så finns det ingen anledning till varför de inte har det på sina egna tomter.

Jag vill inte bråka med grannarna, Men jag vill inte att grannarna ska klampa in på min tomt som om det vore en rättighet. Eller besluta om åtgärder på min tomt utan min vetskap.

Det vi kom överens om var att deras lilla vägförening (som inte är en förening) skulle bjuda in oss på deras möte. Jag vill ha en juridisk kunnig person med mig så att allt blir rätt och det absolut inte hamnar i jag tror, jag tycker, jag känner, det har alltid träsket.

Vart kan jag vända mig för hjälp med det juridiska och vad har grannarna utan servitut att bestämma om min tomt?
 
Lantmäteriet utan tvekan!

Dom har järnkoll på vad din fastighet har för rättigheter och skyldigheter liksom vad som gäller för ev samfälligheter i närheten.

Enkelt uttryck- finns det inte reggat hos lantmäteriet så har det ingen juridiskt bindning så rimligtvis har du bestämmande rätt över din tomt.
 
  • Gilla
n0zen
  • Laddar…
Där någonstans är jag med men läst lite kring official servitut men inte läst om någon som fått ett sådant i parktiken. Vad innebär det mer konkret?

Egentligen vill jag ta bort vägen eller styck av den och sälja så slipper jag vidare problem men det kan jag nog glömma.

Ska prata med lantmäteriet igen och ta ut den på plats.
 
Claes Sörmland
Du har väl loggat in på Min fastighet på lantmäteriet och kollat de gamla dokumenten för fastigheten?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
harry73
De sju fastigheter ska ha möjlighet att komma till allmän väg. Så om de inte har servitut över din fastighet, skulle jag fråga lantmäteriet vilka servituter finns för grannarna. Då kan du hänvisa dom till den vägen alt. föreslå att köpa en bit av din tomt
 
Hur länge har vägen funnits? Kan t.ex. vara en urgammal samfällighet som inte är inritad på kartan eller att de har urminnes hävd.
Hur gammal är din fastighet och hur säker är du på gränsen? För att vara helt säker så räcker inte att bara titta på kartan om det kan vara äldre saker inblandade.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Det kan vara bra att prata med riksförbundet enskilda vägar, de borde ha bra koll på sånt här.

http://www.revriks.se/

Annars tror jag att det är bra om du går in med en positiv attityd och påtalar att du vill att allt ska göras rätt och riktigt enligt lagen (eftersom ingen kan säga nej till det) och att det ska vara ordning och reda på vad som gäller. Dvs det ska finnas ett servitut för vägen och en vägförening som tar ansvar för den, så att det inte uppstår oklarheter som det här med sandlådorna.

För din egen skull tycker jag också att du ska ha ett servitut. När du någon gång ska sälja huset är det till nackdel om det är en massa oklarheter kvar kring vägen.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Fastigheten är från 2012 så den är inte speciellt gammal. De 7 husen är inte speciellt gamla, de äldsta är ca 12-15 år. När vi köpte fastigheten så blev jag förvånad över att det inte fanns några servitut så vi har redan kollat upp att det verkligen inte finns något servitut.

Vägen påstås vara gammal men det finns egentligen inget belägg för det och eftersom husen längs vägen är relativt nya så misstänker jag starkt att det är någon som gjort fel från början.

Jag vill inte bråka och försöker hålla god min. Men det är mycket känslor och gammalt gräl om bland annat vägen. Men som jag sa till grannen igår är att vi vill göra rätt och bara för att vi köpt fastigheten så vill vi inte ärva tidigare gräl.

Därför är det viktigt att vi gör rätt från början så alla vet vad som gäller.
 
harry73 skrev:
De sju fastigheter ska ha möjlighet att komma till allmän väg. Så om de inte har servitut över din fastighet, skulle jag fråga lantmäteriet vilka servituter finns för grannarna. Då kan du hänvisa dom till den vägen alt. föreslå att köpa en bit av din tomt
Det finns ingen idag annan väg.
 
harry73
Det är inte det jag menade, jag föreslog att du skulle kolla om de hade en servitut (där de kan bygga väg)
Finns det ingen annan servitut de kan utnyttja är risken stor att de ändå har ett gammalt servitut över din tomt, eller får det när de tar kontakt med lantmäteriet.
Och en sak ska du hålla koll på, så snart man blandar in lantmäteriet och det blir en förrättning, blir det stora kostnader för alla
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
harry73
Det är en rätt så stor fastighet du pratar om, anser du att hela fastigheten är din tomt och ska hägnas in?
Hur används fastigheten nu? Skog, jordbruksmark, ...?
Kan du rita en enkel översiktskarta, så att vi förstår bättre?
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Det är en rätt så stor fastighet du pratar om, anser du att hela fastigheten är din tomt och ska hägnas in?
Hur används fastigheten nu? Skog, jordbruksmark, ...?
Kan du rita en enkel översiktskarta, så att vi förstår bättre?
Fastigheten är på nästan 4 hektar. Vi använder fastigheten som bostad.

Var inne på Min fastighet på lantmäteriet och eftersom tomterna är styckade från min kan jag se vad som står. där står det tydligt att det inte finns några servitut men fastighetsägarna på de nya fastigheterna ska förrätta ett servitut. Vilket inte gjorts.

Det är 1/4 av tomten som jag vill sätta staket på. Resterande del finns det naturliga gränser på.

tomt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
I praktiken är det ju var gränsen för vägområdet går som ni är oense om, inte ifall vägen ska vara där. Var det bara klart exakt vilken mark som väghållaren disponerade och vilken som du disponerade så skulle ni inte vara oense om placering av sandlådor och staket.

Alternativ 1 är att själva komma överens om det, vilket är gratis, men beror på vad ni är beredda att kompromissa om. Låter inte riktigt som era åsikter idag är förenliga.
Alternativ 2 är att låta lantmäteriet bestämma det genom att göra en förrättning.

Om det var din fastighet det styckades från så verkar det konstigt om servitutets innehåll inte reglerades direkt i den förrättningen. Kan inte tanken ha varit att man skulle bilda en gemensamhetsanläggning?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
harry73
Nu kommer vi in på allemansrätten, hemfridszon och liknande begrepp.
Jag tror inte att man bara får sätta ett staket utan syfte. Att gränsa av din tomt är ett syfte, men tomten är inte nödvändigtvis lika stor som din fastighet. Framförallt vid strandskydd är dessa begrepp ofta väldefinierad.
Att bygga staketet längs fastighetsgränsen för att undvika att dina hundar hålls inne är kanske inte ett bra syfte eftersom du o alla fall ska hålla hunderna under uppsikt och att låta dom springa i 4hektare skog är inte att hålla uppsikt.

Frågan är lite hur mycket du vill bråka om 1 eller 2 m längs vägen
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Nog är det lite "snålt" att bekymra sig om några m2 för lite grus/sand om man har en tomt på 4 ha. Ta dit lantmätaren och gör en förrättning så kommer vägföreningen att få servitut på vägområdet det innefattar vägen och det utrymmer som behövs för tex diken och det område som behövs för drift och underhåll. Ofta är det just 2 meter från vägbanan som anses behövs för dikning och snöplogning.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.