Hejsan!

Vi är nyblivna husägare och jag hittade "gamla" kartor över tomten. Som det ser ut går det en allmän väg rakt över våran mark, se bif. bild. Vad gäller för sådana vägar?

/Roger
 
  • tomtgräns.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nog bäst att du kollar på en riktig lantemäterikarta innan du bekymmrar dig. Vi har minst tio kartor över vår fastighet, alla olika.
 
Det där var bild ifrån lantmäteriet fastighetsök, väntar på en papperskarta ifrån dom som inte kommit ännu. Var mest nyfiken på vad som gäller. Står t.ex. 2 stora träd vid vägkanten, är dom mitt bekymmer? Vi har även tänkt göra om en del vid vägen eftersom det är slänt ner mot vår gräsmatta och nyfiken på vad som gäller då?
/Roger
 
Jag gissar att problemet är att du förstorat upp kartan så mycket att misspassning mellan tomtgränser och vägkartan syns. Bilden visar stora pixlar vilket tyder på att du använt en karta i en skal som den inte är anpassad till. Jag tror omte att det är något problem. Om vägen går över er tomt skall den vara inskriven som servitut på fastigheten.
 
Enligt lantmäteriet finns inga servitut.
Det hela började med att jag var ute och kollade tomtgränsen och fick misstanke om att det inte kunde stämma. Därför som jag börjat kolla upp saken, ska upp till kommun på måndag. Frågan är vad som händer om vägen ligger på vår tomt och inga servitut finns?

/Roger
 
AoR skrev:
Enligt lantmäteriet finns inga servitut.
Det hela började med att jag var ute och kollade tomtgränsen och fick misstanke om att det inte kunde stämma. Därför som jag börjat kolla upp saken, ska upp till kommun på måndag. Frågan är vad som händer om vägen ligger på vår tomt och inga servitut finns?

/Roger
Ställ bilen där och säg att det är tomtmark när polisen kommer.:D
 
Njaa...tänkte mer på vägbommar och grannfejden :)

/Roger
 
Så där. Karta ifrån Lantmäteriet har kommit där det visar avstyckningen/sammanslagningen som gjordes 1945.
Område A (Det blåa)
Område C (Det gula) består av 2 delar. (1 och 2)
Det röda är huset.

I papprena står:

A Åker 875kvm (Styckningslott)
C1 Allmän väg 300kvm
C2 Åker 990kvm

Totalsumma 2165kvm

Nån som kan förklara vad det betyder på svenska?

/Roger
 
Glömde ju bifoga bilden.
Det gröna är där vägen går.

/Roger
 
  • avstyckning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det handlar säkerligen då om vägrätt enligt väglagen. http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19710948.htm

Vägrätt

30 § Vägrätt innefattar rätt för väghållaren att nyttja mark eller annat utrymme som behövs för väg, trots den rätt som någon annan kan ha till fastigheten. I den mån någon inskränkning inte har gjorts i arbetsplanen eller i ett beslut om förändring av enskild väg till allmän, ger vägrätt även i övrigt väghållaren rätt att i fastighetsägarens ställe
1. bestämma över markens eller utrymmets användning under den tid vägrätten består, och
2. tillgodogöra sig alster och andra tillgångar som kan utvinnas ur marken eller utrymmet. Lag (2005:940).


31 § Vägrätt uppkommer genom att väghållaren tar mark eller annat utrymme för väg i anspråk med stöd av en upprättad och, i fall då så behövs, fastställd arbetsplan. Vägrätt uppkommer även genom att väghållaren övertar mark eller annat utrymme med stöd av beslut om enskild vägs förändring till allmän.
Mark eller annat utrymme skall anses ha tagits i anspråk för väg, när vägens sträckning över fastigheten tydligt har utmärkts på marken och det vägarbete som anges i arbetsplanen har påbörjats inom fastigheten.
Om utmärkning enligt andra stycket inte lämpligen kan göras, skall mark eller annat utrymme anses ha tagits i anspråk när marken eller utrymmet har angetts i en arbetsplan och det vägarbete som anges i planen har påbörjats inom fastigheten. Lag (2005:940).


32 § Vägrätt upphör när vägen dras in. Väghållaren är skyldig att i den omfattning det behövs ställa i ordning vägområdet och vidta åtgärder för att förebygga att områdets skick vållar störningar och olägenheter i framtiden. Väghållaren får föra bort vad som har anbringats inom vägområdet för vägändamål, om inte länsstyrelsen bestämmer annat med hänsyn till att fråga har uppkommit om markens eller utrymmets användning som enskild väg.
Vad som inte har förts bort inom ett år efter det att vägen dragits in tillfaller fastighetens ägare. Länsstyrelsen kan förlänga tiden, om särskilda skäl föreligger. Lag (2005:940).
 
Hejsan!

Tack.
Det verkar ju kunna stämma, men borde inte lantmäteriet ha sådana uppgifter, eller är det kommunen?

/Roger
 
Vete sjutton.. Lantmäteriet borde ju veta. Möjligen Tingsrätten.
 
Vem är väghållare?
sköter om vägen, plogar osv.
 
Finns den där vägen i verkligheten eller bara på kartan? Leder vägen i så fall någonstans? Finns den i verkligheten lär du väl snart märka vilka som använder den.
 
Hejsan!

Har varit lite frånvarande p.g.a. jobb.
Det är en större väg, gissar att det är kommunen som är väghållare då den har ett vägnummer som är fyrsiffrigt (2***). Vägen är genomfartsväg genom ett litet samhälle där vi bor i ena ändan.

/Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.