Vi söker en kamera för placering utomhus som går att nå via internet.
Kan kopplas till en dator i börja.
Bra med funktioner som mörkerseende och rörelsedetektor.

Har läst lite recensioner och det säljs tydligen en del billiga som inte är så bra men samtidigt så vill vi ju inte lägga 3-4000 på en kamera heller.

Någon som hittat någon prisvärd kamera någonstans? :)
 
Zero skrev:
Vi söker en kamera för placering utomhus som går att nå via internet.
Kan kopplas till en dator i börja.
Bra med funktioner som mörkerseende och rörelsedetektor.

Har läst lite recensioner och det säljs tydligen en del billiga som inte är så bra men samtidigt så vill vi ju inte lägga 3-4000 på en kamera heller.

Någon som hittat någon prisvärd kamera någonstans? :)
Min erfarenhet
Sätt kameran i ett kamerahus för utomhus bruk så får den ett bättre skydd på översköljning av regn osv.
Ingen ip kamera för konsumenter klarar att sitta direkt utomhus dom tar in fukt och ärjar snabbt sönder i kopplingar och i elektronik dom brukar inte hålla mer än kanske ett år om man inte skyddar dom från fukt.

Mörkerseende lika så tillverkarens uppgifter stämmer aldrig utan räkna med halva avståndet vid mörker utan belysning.
Det är ofta det som kunder blir besvikna på.
Dessutom filmar den alltid i svartvit när den går över på ir.

Rörelsedetektor ligger i programvaran antingen extern på datorn eller inbyggd i kameran som har inbyggd web browser.
Programvaran som följer med dom billigare kamerorna har inte alltid den funktionen så kolla det innan om du vill ha det. Du kan inte tanka ner vilken program vara som helst men tillverkaren brukar tala om vilka gratis program som fungerar.

Ska du spela in köp en extra hårddisk annars belastar du din systemdisk så hårt att din dator börjar lagga.

En ip kamera belastar ditt nätverk ganska rejält och jag kör aldrig ip kameror i en kunds befintliga nätverk och router
om dom är beroende av sin nuvarande bandredd.
Routern om den är av hemmabruk brukar gå ner men det finns av god kvalite som kan fungera eller sätt upp en egen router för kameran.
Finns en hel del för 1500 kr och uppåt men man får vad man betalar för när det gäller kameror.
Vänd dig till en leverantör av övervakningskameror dom har sållat bort det värsta skräpet oftast.

Lycka till
 
Jag jobbade med industrielektronik för utomhusbruk för länge sedan och där lackade man kretskorten för att de skulle tåla fuktig luft.

Jag har sett utomhuskameror där kontakterna sitter utanför kameran och där lär man ju få problem gissar jag?

Jag har sett det finns kameror som fungerar ner till -30 grader men vet inte om det var med uppvärmning?
Annars räcker nog -10 grader långt bara den inte förstörs om det blir kallare.

Är det någon som hittat någom vettig utomhuskamera till vettigt pris?
Vissa produkter har överpriser i handeln så det kan löna sig att köpa på alternativa vägar, men vet inte hur det är med övervakningskameror?
 
Jag har bloggat lite om hur jag installerade vårt övervakningspaket, kanske kan vara nåt?
http://fixarfarsan.se/2012/01/kameraovervakning-bestalla-installera.html

Vill du inte läsa hela blogginlägget med alla länkar så är mina erfarenheter:
1. Klassiska CCD kameror ger bäst bildkvalité för pengarna.
2. DVR enheten kan man komma åt via hemnätet och även via sin smartphone så det behöver inte vara IP kameror som jag också var inne på först.
3. Nattbilden är klart sämre och som redan sagt, räkna med ½ längden, kanske 10 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.