Hej!

Jag planerar att byta tegelpannor och takpapp på mitt hus, som ligger mitt i Skåne. Tyvärr är det lång leveranstid hos leverantören av tegelpannor, så det går inte att få pannorna förrän mitten av oktober.

Är det riskabelt med tanke på väder och vind att planera en takrenovering i oktober?

Om jag river de gamla pannorna och lägger ny takpapp under en regnfri dag, hur känsligt är det då med vädret resten av tiden? Takpappen skall ju hålla tätt, men finns det någon risk att man stänger inne fukt om det regnar innan man lägger pannorna?

Mvh
Skåne-torparen
 
Nu är väl inte detta svaret på din fråga och jag är själv nybörjare på det här med takrenovering. Men min erfarenhet är att "bara" pappa och läkta, lätt kan dra med sig andra saker också. Kanske måste delar av undertaket bytas och i mitt fall fick jag även byta ut dåliga takstolsdelar och då krävs det betydligt mer än EN solig dag;)
 
Du bygger inte in fukt om du väl fått på pappen, jag tror det är lugnt det regnar inte varje dag trots att det är oktober. Du kan väl precis som Tomas J varnar för kolla redan nu hur råsponten ser ut innefrån vinden...?
 
Det har regnat ganska mycket den här sommaren också! Köp några stora lättvikspresseningar. Bra att ha om regnet kommer!!
 
Tack för tipsen. Råsponten ser okej ut underifrån, men jag skall definitivt köpa ett par preseningar att ha redo...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.