Idag var jag och maken på husvisning. Massor med folk var där , jättefint hus, ganska högt utgångsbud, 90 familjer :eek:bokade på denna första visningen och mäklaren höll låda i köket. Han pratade bland annat om att det är viktigt att ha lånelöftet klart och plötsligt hör jag honom säga: "gå inte till Handelsbanken bara, för då får ni inte lån!"

Har jag missat nåt eller? Vad menar han? Nån som vet?:confused:

Jag och maken har lånelöfte från just Handelsbanken som vi fick för nån månad sen...
 
Antagligen har han inte smörat personalen på HB tillräckligt. :rolleyes:
 
Kan det vara så att det var Sparbankernas Fastighetsbyrå som var mäklare? Eller Länsförsäkringars mäklare?

Eller så kanske mäklaren har dåliga erfarenheter av Handelsbanken som på orten kan vara snäppet hårdare än andra banker på att ge lån.
 
Mäklarna har säkert uppgörelser med vissa banker. Vår mäklare (Skandiamäklarna) frågade om "hans" bank fick ringa och erbjuda sina tjänster när vi köpt vårt hus.
 
Visst har mäklaren avtal med en specifik bank, MEN Handelsbanken är känd för att vara den mest restriktiva banken, men så var de den banken som klarade förra bankkrisen bäst.

Min pappa som har varit Handelsbankanställd i minst hundra år fick nobben av dem en gång i tiden, och då hade han braaaa lön,inte förrän han kom in med sin avskedsansökan så fick han lån.....och jobbet kvar :)
 
evasch skrev:
Visst har mäklaren avtal med en specifik bank, MEN Handelsbanken är känd för att vara den mest restriktiva banken, men så var de den banken som klarade förra bankkrisen bäst.

Man skulle kunna kalla SHB för restríktiva, man skulle också kunna kalla dem för kundvårdande. De beviljar inte en kredit lättvidligt, kunden måste kunna både betala räntor och amorteringar samtidigt som de har kvar till andra utgifter, även oförutsedda. Detta skall kunden klara även om räntan går upp ett antal procent. Klarar inte kunden det så beviljas inte krediten. För mig är det inte restriktivitet, det är kundvård.

Handelsbanken är den av storbankerna som enligt Svenskt Kvalitetsindex har högst placering. Det som mäts är om jag inte missminner mig kundnöjdhet.
 
Mäklaren var från Bjurfors. Var det inte ganska oproffsigt att boka 90 familjer på visning samma kväll? Är inte meningen med bokade visningar att man ska kunna gå och titta i lugn och ro?

Och det är ju möjligt att HB är mest restriktiv, vår bankkontakt på HB har ju flaggat lite för att dom kommer at bli mer restriktiva framåt våren....men av dom 3 bankerna vi varit i kontakt med så var Handelsbanken mest villiga att ge lånelöfte.

Tror vi gör så att vi frågar honom rent ut vad han menade helt enkelt. Kanske har han nån intressant info at t delge, vem vet?
 
Tydligen så hade mäklaren haft 2 kunder förra veckan som gått till HB och inte fått lån till nytt hus eftersom dom hade gamla hus att sälja. Drav kommentaren.

Restriktiva eller kundvårdande, en tolkningsfråga kanske.
 
Ja det kan jue vara sunt om det är svårt att få sålt på orten...men om det är 90 på en visning så verkar det jue inte så.

När jag skrev restriktiv så menade jag det inte speciellt negativt, ibland kan det vara bra att vara restriktiv. Vad man kan säga om SHB är att det inte bara tittar på siffror (50%/6000/2000) Utan mycket på tidigare mönster som sparande t.ex.

Sedan något man ska veta om HSB är att de har ett vinst delningssystem som medarbetarna får ut en bit av när de fyller 60 år, en bit som kan bli riktigt stor om man jobbar mkt och det går bra för banken. Detta bidrar antagligen till att även minsta lilla kassör vet att de kan vinna på att inte godkänna tveksamma lån
 
evasch skrev:
Sedan något man ska veta om HSB är att de har ett vinst delningssystem som medarbetarna får ut en bit av när de fyller 60 år, en bit som kan bli riktigt stor om man jobbar mkt och det går bra för banken. Detta bidrar antagligen till att även minsta lilla kassör vet att de kan vinna på att inte godkänna tveksamma lån
Det SHB anställda har är en pensionsstiftelse. Den ger utdelning endast om Handelsbanken är bättre än snittet av de andra affärsbankerna. Alla medarbetare får lika stor del NÄR det är utdelning. Förra året fick de 14000 var och för 2008 verkar det inte som de får något alls. Jag tycker att det inte är en speciellt utmärkande ersättning utan unnar dem den.

Ingen bank vill egentligen bevilja en tveksam kredit, det har jag svårt att tänka mig. Jag förstår därför inte hur du kan koppla ihop en pensionsstiftelse med ovilja att lämna osäkra krediter.
 
Robert_Maria skrev:
Ingen bank vill egentligen bevilja en tveksam kredit, det har jag svårt att tänka mig.
Men en bank är inte EN person, och ibland kan incitamenten för anställda på kort sikt vara såna att de inte gynnar banken som helhet på lång sikt, t.ex. genom att uppmuntra anställda att öka lånevolymen. Jag tror att Jacob Palmstierna var inne på det spåret i sina memoarer, att banker mer och mer agerat på kort sikt. Ägarstrukturen kan var en sån sak som bidrar till att företagets agerande blir mer kortsiktigt (s.k. kvartalskapitalsm).

Att Handelsbanken skulle vara mer restriktiva än andra banker stämmer rätt väl överens med min egen erfarenhet, vi har sett flera personer bli nekade lån på HB och i stort sett gått över gatan och fått lån beviljat av bla. Swedbank.
 
Robert_Maria skrev:
Det SHB anställda har är en pensionsstiftelse. Den ger utdelning endast om Handelsbanken är bättre än snittet av de andra affärsbankerna. Alla medarbetare får lika stor del NÄR det är utdelning. Förra året fick de 14000 var och för 2008 verkar det inte som de får något alls. Jag tycker att det inte är en speciellt utmärkande ersättning utan unnar dem den.

Ingen bank vill egentligen bevilja en tveksam kredit, det har jag svårt att tänka mig. Jag förstår därför inte hur du kan koppla ihop en pensionsstiftelse med ovilja att lämna osäkra krediter.
Jag tror att du missförstod mig, jag är inte ett dugg emot oktogonen. Som du kanske såg i mitt tidigare inlägg så har min far arbetat i HSB i minst 100 år.....nä, men nästan 30 år. Han fyllde 60 år 2005 och kunde då lösa ut en mkt stor summa. Och JA, även om det inte är en liten summa på 14000 som du skrev, utan ett antal nollor efter så unnar jag dem det verkligen. Speciellt som att oktogonen delas lika mellan alla, VD som städare kan bli miljonär vid 60 års ålder.

Så jag tror nog fortfarande att detta har ett samband, lättare att spela med andras pengar än sina egna. Detta är också ngt min far ofta pratar om som anledningen till HSB restriktivitet/kundvård.

http://www.lotidningen.se/?id_site=8&id_item=17323
 
Jag kan förresten tillägga att jag själv som har varit helkund hos SHB i 20 år fick nyss nej att utöka mitt lån med 500 000 med anledning att jag studerade och de ville inte att min sambo skulle stå för hela säkerheten trotts att han har en årslön på 450 000. Varefter jag ringde Swedbank där min sambo hade lyckats få sitt Visakort spärrat för ngt år sedan, men där fanns det ingaaaa som helst problem ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.