Hej!

Jag köpte ett gammalt hus för ett tag sen, och skulle vilja veta om badrummet är ok. Dvs om det finns fuktskador, om ytskikten är ok osv.
Vad ska jag anlita för typ av firma då? Eller finns det fristående besiktningsmän att anlita?
Kan man lita på en firma att de säger sanningen, och inte lurar på mig en renovering för 100 000 kr om det inte behövs?

Jag har själv ingen kunskap om såna här saker, så jag får helt förlita mig på andras kunskaper. :blushing:

Mvh
/Ylva
 
Hur gammalt är huset respektive badrummet?

Det intressanta i ett badrum är ju ofta det som finns bakom ytskiktet, d v s är omöjligt att se för vilken besiktningsman du än anlitar.

Vill du ha hjälp av en byggnadsingenjör för en besiktning, så sök dem via www.sbr.se
Avstå företag som ex. Anticimex. Det ger ingenting.
 
Huset är från 1906 och badrummet skulle jag gissa är omgjord på 60-talet eller så.

Tack för tipset om www.sbr.se!
 
Är det gjort på 60-talet kan du lägga dom pengarna från besiktning direkt på renoveringen....
 
Stefan N skrev:
Är det gjort på 60-talet kan du lägga dom pengarna från besiktning direkt på renoveringen....
Definitivt....

Att lägga pengar på undersökning eller småpiffande(har sett det också) av ett 50 år gammalt badrum är bortkastat.

En möjlighet ibland kan vara att se om försäkringsbolaget har möjlighet att göra en skadeförebyggande besiktning på din fastighet. Vissa bolag kan och vill göra det, andra är totalt ointresserade
 
Jag kan bara instämma i tidigare inlägg..
Vår användning av badrum är ju idag något helt annat än hur de användes på 1960-talet.
Och sedan ska man ha i minne att kanske 50 år passerat..

Det enda raka är en korrekt renovering utförd enligt dagens regler.
 
Tack för era svar!
Jag har tänkt att renovera badrummet, men jag skulle vilja veta om det är akut eller om jag kan vänta något år...
Det är mycket utgifter ändå nu när jag för första gången köpt eget hus.

Men det är ju som ni säger, det känns trist att lägga 6-9000 kr på besiktning när det ändå förr eller senare ska renoveras.
Mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) har redan förvarnat att de vill komma ut och göra en besiktning, så jag kanske kan ta hjälp av dem.
 
Varg skrev:
Tack för era svar!
Jag har tänkt att renovera badrummet, men jag skulle vilja veta om det är akut eller om jag kan vänta något år...
Det är mycket utgifter ändå nu när jag för första gången köpt eget hus.

Men det är ju som ni säger, det känns trist att lägga 6-9000 kr på besiktning när det ändå förr eller senare ska renoveras.
Mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) har redan förvarnat att de vill komma ut och göra en besiktning, så jag kanske kan ta hjälp av dem.
De skickar i de flesta län anticimex eller eminenta (något län egna besiktningsmän eller No more) så försök att bolla med dem om badrummet. Hur akut det är har nästan mer att göra med vad riskerna är för merskador om något fallerar. Alltså ett badrum med träbjälklag på ovanvåning med denna ålder är akut medan badrum på betong är mindre risk enormt förenklat
 
Hej vi köpte i Järfälla och tog dit en besiktningsman för 5000 kr från www.besiktarna.se
Besiktningsmannen gick igenom det gammalt badrummet renoverat 1990. Det som framkom var gammal golvbrunn ej godk i dagsläget
Täckstos saknas på nedre del av handfat mot golv
Lokalt bakfall vid badkar
Olika fogbredd generellt
Tandning av kakel på flera ställen mer än 3 mm
Silikonsläpp
Dränering för vägghängd toalett saknas
Badrummet var ej hantverksmässigt gjort, Vi fick ned vårt pris med 50.000 kr en ren vinst på 45.000 kr.
Klart värt sina pengar. Dess pengar skall vi använda till att renovera badrummet.
Besiktningsmannen berättade att han gör löpande besiktningar under renoveringen 3 st besök. När man gör fallet (kollar lutningen), efter gummit ..tätskikt är färdigt, och en besiktning när allt är klart 5000 kr ink besiktningsprotokoll. Verkar vara en bra ide! Någon annan som har testat detta?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.