Det här är måhända en idiotfråga, men då får det vara så.
Jag har villa med fjärrvärme. Pannan är rätt gammal, en Cetetherm Basic p.
Att den sköter uppvärmningen av radiatorvattnet förstår t.o.m. jag, men är det också den som sköter uppvärmningen av tappvattnet? Det KAN ju vara så att det sker elektriskt, och jag har icke en susning.
Bild på sagda panna bifogas, om det nu kan vara till någon hjälp. Anledningen till min undran är naturligtvis kostnaden, elen har ökat otroligt mycket mer än fjärrvärmen.

Henrik
 
Ja, den gör tappvarmvattnet också. Den känner av om du tappar varmvatten med hjälp av ventilen under klockan på bilden. Det är därför du har några plastslangar där.
 
Det låter förbaskat bra! Jag har dragit mig för långvariga duschar med tillhörande rakningar, enkom då jag (felaktigt) trott att det blivit för dyrt. Tack för info!

Henrik
 
Tappvarmvattnet produceras i fjv-centralen, bl.a. dessa två enheter är inblandade,
VVS-installation med rör, ventiler och pumpar. Delvis dold av en grafisk spiralöverlagring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den nedre vänstra sitter på kallvattnet innan plattvärmeväxlaren, den övre högra sitter på fjärrvärmevattnet efter plattvärmeväxlaren.
 
  • Gilla
HenrikTornquist
  • Laddar…
Ni är så jädrans vassa allihop, stort tack för ert kunnande.
 
H HenrikTornquist skrev:
Det låter förbaskat bra! Jag har dragit mig för långvariga duschar med tillhörande rakningar, enkom då jag (felaktigt) trott att det blivit för dyrt. Tack för info!
Henrik
Jag fyller min terasspool med varmvatten 40°C 2000 liter på 1 timma! 4-5 ggr/år.
Det går åt 52 kWh på sommaren då kallvattnet är 13-15°C, och på vintern c:a 72 kWh då kallvatten är 7-8°
Kostnad för 2000 liters vatten uppvärmning är på sommaren 15kr med moms, och Okt-April 52kr
Tyvärr så kostar 2m2 vatten 70kr
Fjärrvärme är billigt! Med dagens elpris hade det varit 15 ggr dyrare här i elområde 4.

Så du kan lugnt duscha en timma eller två för vad en kvällstidning kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.