Hej

Jag har sedan 2007 (snart 17 år) en IVT X15 varvtalsstyrd bergvärmepump som inte behöver någon elspets för att leverera ca 13 kW värme till huset, från två borrhål, vid drygt 30 minusgrader.

Enligt databladet 4–17 kW effekt min 20 Hz - max 90 Hz vid 0/45°C

https://www.energikomfort.se/wp-con...T-PremiumLine-X11-X15-Anvandarhandledning.pdf

Jag är mycket nöjd med pumpen.

Men en dag kommer jag att behöva ersätta värmepumpen med en ny.

Vad skall jag den dagen köpa för pump, så jag inte behöver någon elspets även i framtiden?
 
Svårt att sia om hur det ser ut om 2-3 år då det sker en generationsbyte av köldmedel och med det nya maskinmodeller med okända barnsjukdomar då dagens använda köldmedel är inte längre tillåtna efter 2026 (osäker på exakt år nu) och senare i nyinstallerade maskiner då tillåtna högsta GWP är 150 för använda köldmediet.

Det fins en brytpunkt vid över 12 kW värmeeffekt där skiftet tillåts göras senare men kanske på bekostnad att köldmediet blir väldigt dyrt och att det kanske måste läckkollas av en kylnisse då och då, ju mer ofta ju större laddning köldmedel och för maskiner med mycket köldmedel av R404A-typ kan det vara så tätt som per 6 månader vilket gäller redan idag för tex. kyl och frysmaskiner för livsmedelsbutiker...

---

Din är ju varvtalsstyrd vilken förmodligen är snällare mot kompressorn men samtidigt svårare att 'märka' den dagen det inte längre fungerar som den skall - det blir svårt att bedöma baserat funktionalitet tex. på hetgastemperaturen gentemot lufttemperature då med varvtalsregleringen så börja det kompencera för avvikelser och med olika varvtal så blir tex. hetgastemperaturen också olika beroende på hur fort kompressorn arbetar och det i sin tur beror på hur mycket värme som beställs.

Förmodligen den dagen när det händer så är det förmodligen akut fel på styrningen och/eller motordrivningen, någon givare eller att fläktmotorers lager som egentligen sätte sista spicken i kistan - mindre sannolikt kompressorhaveri. Och dessa risken med styrkort och kompressordrivkort finns var dag och en blixtnedslag i närheten så kan det bli kört i morron som om 5 år.

en variant för att minska risken är att spana efter en begangnad maskin av samma typ som du redan har, som ställts av av andra orsaker än att den är trasig, då de kan gå iväg billigt för att de vill bli av med denna, helst fort...
 
Hej

Jag ställer frågan igen

Jag har sedan 2007 (snart 17 år) en IVT X15 varvtalsstyrd bergvärmepump som inte behöver någon elspets för att leverera ca 13 kW värme till huset, från två borrhål, vid drygt 30 minusgrader.

Vad skall jag den dagen köpa för pump, så jag inte behöver någon elspets även i framtiden?

Finns det ingen lämplig pump?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det finns det säkert, prova byggahus jämförelse av markvärmepumpar:
[länk]

Som vanligt säger jag att man ska kika på var det finns firmor som kan serva pumpen med, jag ville inte betala 1.5-2h körning för att någon skulle titta på min IVT-pump.
Hej
Det finns mängder med pumpar som anges kunna leverera runt 15 kW

De flesta pumpar (eller alla) av dessa har elpatron för elspets. Men jag hittar inte hur mycket pumpen klarar utan elspets. Var framgår det av den samanställning du länkade till
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det finns mängder med pumpar som anges k´leverera runt 15 kW

De flesta pumpar (eller alla) av dessa har elpatron för elspets. Men jag hittar inte hur mycket pumpen klarar utan elspets. Var framgår det av den samanställning du länkade till
Mig veterligen anges effekt utan elspets.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Mig veterligen anges effekt utan elspets.
Hej
Så en 18 kW värmepump (NIBE S1156-18) med 9 kW elpatron kan alltså leverera 27 kW ?
Var framgår det i beskrivningen?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Så en 18 kW värmepump (NIBE S1156-18) med 9 kW elpatron kan alltså leverera 27 kW ?
Var framgår det i beskrivningen?
Ja det skulle jag anta.
Någonstans i broschyr eller manual skulle jag vilja påstå.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja det skulle jag anta.
Någonstans i broschyr eller manual skulle jag vilja påstå.
Hej
jag hittade ett datablad för just pumpen NIBE S1156-18 där den största angivna pumpeffekten bland datat var drygt 9 kW dvs hälften av 18 kW. Men det är få pumpar där liknande uppgifter förekommer
https://img.polarpumpen.se/pfiles/Produktblad S1156__dad86a63-3adc-4858-a545-054bf747aa2a.pdf

Jag skulle snarare anta att kompressorn bara ger cirka hälften av angiven maxeffekt för de flesta bergvärmepumpar

Med effektsvgifter på elnäten i framtiden är det en fördel om inte värmepumpens COP sjunker dramatiskt när det blir vinterkallt.

Databladen ger dålig information för att villaägare skall kunna ta bra beslut.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
jag hittade ett datablad för just pumpen NIBE S1156-18 där den största angivna pumpeffekten bland datat var drygt 9 kW dvs hälften av 18 kW. Men det är få pumpar där liknande uppgifter förekommer
[länk] S1156__dad86a63-3adc-4858-a545-054bf747aa2a.pdf

Jag skulle snarare anta att kompressorn bara ger cirka hälften av angiven maxeffekt för de flesta bergvärmepumpar

Med effektsvgifter är det en fördel om inte värmepumpens COP sjunker dramatiskt när det blir vinterkallt.

Databladen ger dålig information för att villaägare skall kunna ta bra beslut.
Jämför med hur din egen värmepumps data presenteras, jag antar att du kikar på "effektdata enlig en14511". Du får kolla upp vad det egentligen innebär, mig veterligen är det en mätpunkt för att visa COP utanför maximal effekt.

Jag har aldrig stött på värmepumpar som specas med värmepump och elpatron tillsammans, utan man anger effekt från kompressorn.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jämför med hur din egen värmepumps data presenteras, jag antar att du kikar på "effektdata enlig en14511". Du får kolla upp vad det egentligen innebär, mig veterligen är det en mätpunkt för att visa COP utanför maximal effekt.

Jag har aldrig stött på värmepumpar som specas med värmepump och elpatron tillsammans, utan man anger effekt från kompressorn.
Hej
Det vore önskvärt att du har rätt i det men jag tycker inte att det framgår tydligt i informationen
Vi ska inte behöva gissa

Ett bra beslutsunderlag är viktigt speciellt när det ställs krav på oss villaägare att hålla nere elenergianvändning och effekttopparna i elnäten.

Det ställs även krav på ”bra betyg” vid energibesiktning (överlåtelsebesiktning) för tex lägre ränta
 
Som sagt, jag har aldrig hört talas om att man anger värmepumpens uteffekt inkl elpatron.

Jag tror du jagar ett ickeproblem.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Som sagt, jag har aldrig hört talas om att man anger värmepumpens uteffekt inkl elpatron.

Jag tror du jagar ett ickeproblem.
Hej
Jag hoppas att det är som du säger
Jag hoppas även att det skulle framgå tydligt i informationen
 
Har du kollat hur din nuvarande pump presenterar datan i dokumentationen?

Annars får du väl kika på effektivitetsklassen (A++ och liknande) och jämföra dem, en pump som ger halva effekten på elpatron måste få en bedrövlig effektklass.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du kollat hur din nuvarande pump presenterar datan i dokumentationen?

Annars får du väl kika på effektivitetsklassen (A++ och liknande) och jämföra dem, en pump som ger halva effekten på elpatron måste få en bedrövlig effektklass.
Hej
Jag gav länk om det i första inlägget här

Se på sidan 40 tekniska data
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.