Hej,
Jag och min fru bor i ett hus byggt 1937 utanför Åre, tilläggsisolerat på vind -96, nyrenoverad sutterängvåning med utbyggnad -96. Total yta 220 kvm, renoverad och utbyggd yta ca 110 kvm.
Huset ligger i perfekt söderläge utan något som skuggar samt har 70 meter till en stor sjö. Den äldre delen fick ny isolering och panel på 80-talet. Men de flesta fönster är gamla, tvåglas och stora. De läcker en hel del värme med andra ord.
Vi har en vedpanna från 1980 med inbyggd ack om ca 500 liter. Vi vill byta ut denna panna och ersätta den med något nytt mer effektivt samt om möjligt inte behöva elda under den varma delen på året då ingen värme behöver tillsättas. Frågan är vad? Vi har eldat ved ca 25 kubik/år hittills. Vi har tänkt i lite olika banor angående vad vi ska byta till:
1. Ny vedpanna 1500 liter ack samt varmvattenberedare för varmvattnet under sommaren.
2. Ny vedpanan 1500 liter ack, varav 750 liter går mot solfångare som generar värme och varmvatten under vår, sommar och höst. Övriga 750 liter kopplas in när man börjar elda för mer värme.
3. Sjövärme/Bergvärme

Vad rekommenderas?
 
Har ni gratis ved.?.. Ny vedpanna ...med stor acc
Stor tomt -bra mark ..Jordvärme?

Mvh
 
Vi betalar för veden. Eftersom pannan vi har har väldigt dålig verkningsgrad och liten ack så pendlar temperaturen i huset melann dag och natt. Mycket värme läcker. Har märkts särskilt mycket denna vinter, då tempen legat stadigt runt minus 15 - 20 flera veckor i sträck.

Tomten ner mot sjön är på ca 2000 kvm.
 
hur mycke betalar du för veden
 
300 kr/kubik i 3 m längder förra året, året innan lite mer. Framkört till tomt.
 
ny ved panna på <50kwh och 4-5000 liter i acktank, på sommaren behöver du bara elda 3-4 g per månad för varmvatten...
Jag vet inte hur sol förhållandena är i Åre annars kunde man ha en lite mindre tekniktank + en storslavtank och ha solfångare till tekniktanken på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.