Vi ska bygga ett nytt hus (1,5-plan ca 190 kvm), och håller på att bestämma oss för vilket system vi ska välja för värme och ventlation. "Standard" i alla hus verkar vara frånluftsvärmepump, men om jag har förstått rätt så innebär det att det blir en hel del ren elvärme när det är kallt ute. Vi har möjlighet (men inte skyldighet) att ansluta oss till fjärrvärme, och då föreslå husförsäljarna fjärrvärme+frånluftsventilation. Men är det inte dumt att bara blåsa ut varmluft utan någon återvinning alls?

Just nu funderar jag på något av dessa alternativ:
1. Frånluftsvärmepump med en fjärrvärmemodul. (Om jag har förstått rätt går då fjärrvärmen istället för el när inte värmepumpen räcker till)
2. Fjärrvärme + FTXventilation.

Vad är det för fördelar respektive nackdelar med alternativen? Är något annat alternativ bättre? Vi kommer även att ha braskamin för trivsel och lite extra värme, hur fungerar det ihop med övrig värme/ventilation.

 
Alt. 2 Fjärrvärme + FTXventilation. Då blir du minst beroende av el för din uppvärmning, dessutom är fjärrvärme mycket miljövänligt.
 
Jo, eller fjärrvärme KAN vara mycket miljövänligt, om man utnyttjar spillvärme från industrin eller värme från sopförbränning eller flis tex. En FVP är ju närmast en annan typ av direktverkande el.

Se även:
http://www.ventfunktion.se/villa/jamfor.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.