Vad ska man ha 1600m slang i marken eller 400m borra tre hål? Kan någon förklara vilket som ger bäst ekonomi i driftskostnad räknat i kwh. Är själva pumpen mindre med mindre säkring och driftkostnad på en borra för att in tempen på kolektorn är högre?
Vad har ni för in temp på era pumpar mark respektive borra. Är det lönt att borra i skåne när man har egen mark att tillgå.
 
Sitter i samma sits själv (fast jag behöver bara två borrhål och lite kortare slinga), och så här har jag fått deet förklarat för mig:

Pumpen är densamma. Enda större praktiska skillnaden är att borrningen är lite dyrare och att grävningen kräver mer återställning efter grävarbetet.

Med andra ord, stör det inte dig att ha en stor yta som ser ut som en leråker tills nytt gräs kommit upp, gå på slingorna så kommer du lite billigare undan.
 
Just snackat med en borrare. Ingående temp alltid +9 på borra och +2 till -3 på slingan. Enligt honom så finns det en profesor som räknat ut att varje grad ger en effekt ökning på pumpen med 3-5%. Det skulle ge 3% x 9* =27% ökning. Ska nog bli borra.
 
C
jensreerslev skrev:
Just snackat med en borrare. Ingående temp alltid +9 på borra och +2 till -3 på slingan. Enligt honom så finns det en profesor som räknat ut att varje grad ger en effekt ökning på pumpen med 3-5%. Det skulle ge 3% x 9* =27% ökning. Ska nog bli borra.
Klart att borraren säger det, synd att det inte stämmer över huvud taget. Ja, uträkningen stämmer kanske, men att det "alltid" skulle vara +9 på en borra stämmer inte alls, då blir du grovt lurad. Borrhål håller vanligen lägre temperatur än markvärme, dock inte garanterat på vintern, det beror på var man är, och på hur man har dimensionerat, och några +9 kommer dom aldrig upp i, möjligen att det stämmer hyfsat om du tar tvärt om, men glöm "alltid".

I skåne där vi oftast inte har så mycket snö som isolerar marken är det nästan bättre med bergvärme, medan i norrland, där man får kopiösa mängder snö, kan markvärme kanske löna sig mer.

Man får ut större effekt av en frikyleanläggning med ett borrhål, eftersom marken är varmare, speciellt på sommaren, när man ju helst utnyttjar frikylan.

Sen får man kanske ta hänsyn till hur stor tomt man har, och hur gärna man vill anlägga om mer eller mindre hela tomten, kanske är den extra utgiften för att borra värd det, när man slipper ha en leråker ett år eller nåt.
 
Kan någon med bergvärme och någon med markslinga skriva sina temperaturer så får vi de sanna siffrorna och inte vad säljare eller borrare vill hävda. Ibland får man känsla av att det är lite osanning i beräkningarna.
 
tampraturer & effekt, beror på hur väl tilltaget längden är iförhållande till storlek på pump & hur mycke energi huset drar.

Jag hävdar att det inte är nån skilnad som är direkt mätbar mellan jordvärme & bergvärme.
Det är ju sama grejor man andvänder, men man lägger kolektorslangen vertikalt eller horisontellt.

Jordvärme tar större plats, men är billigara att förlägga
Bergvärme tar lite plats, men är dyrare att förlägga (& man kan ha frikyla)


400m borra borde man klara i 2 hål ???
400m borra borde motsvara 800-1000m jordvärme???
 
Jag hävdar att det inte är nån skilnad som är direkt mätbar mellan jordvärme & bergvärme.
Jag har haft tre olika entrepenörer hemma nu, och alla har sagt samma sak. Ingen av dem har utfört grävning/borrning själv, så de har inte haft några egna intressen annat än att få betalt för en bra lösning.
 
Redigerat:
Som Carman är inne på, har du platsen så är markvärme oftast att föredra på grund av det lägre anläggningspriset.

Du undrade över temperaturer i borrhål och det varierar en del. Mitt eget som är mindre än ett år håller nu ungefär 5 grader. Mitt i vintern låg det på ungefär 2 grader. Dessa värden kommer sjunka lite med tiden innan hålet stabiliserar sig.

Tilläggas skall att jag beställde 10 meter djupare hål än vad de offererat för att vara på den säkra sidan. Det var i sammanhanget nästan felräkningspengar...
 
C
jensreerslev skrev:
Kan någon med bergvärme och någon med markslinga skriva sina temperaturer så får vi de sanna siffrorna och inte vad säljare eller borrare vill hävda. Ibland får man känsla av att det är lite osanning i beräkningarna.
Så går det inte att säga. Det finns folk som sitter och har -5 in på sina bergvärmeanläggningar på vinter, och det finns dom som sitter och har kanske +7-8 grader, antagligen inte på vintern, men på våren är det nog fullt möjligt. Man kan också, beroende på dimensionering ha allt mellan -10 och +15 in från en markvärmeslinga. Det handlar helt och hållet om dimensionering och var man bor.
 
Oavsett borrat eller ytjord, är det för litet tilltaget och dåligt vattenflöde så kommer det att bli minusgrader.

jag har provpumpat ur gamla djupbrunnet och mitt i sommaren så var det +6 grader.

Markslingan jag tar värme ur ligger på +1 just nu.

Protte
 
kamilenski skrev:
Varför inte lägga 3x35m diken med kopparrör med direkt förångning?

www.nordicvarmesystem.se
För att det är ett skit system.
de flästa fabrikaten hade den typen av system i början, men man har överget den typen på grund av att skiten läcker för lätt & är då dyrt att laga.
Den typen kör ju med kylmedian ute i backen. kylmedia har stränga krav idag o får inte fylas på hur som hels.
 
Glömde skriva en viktig sak.
System emd diregtförångare är dom system om har gett jordvärme dåligt rykte. Kylslingan blir nämlingen extremt kall & får dun gräsmatta att se ut som skit, då det hela tiden blir kärlskott.
 
Jag har tänkt ha en överdimensionering tex 130% av mitt behov idag för att kunna ha en bubbelpool eller kunna bygga ut till fler kvadrat senare. Ska jag sätta en stor pump med lite kolektor slinga för att vid behov senare koppla på fler slingor (mark eller borra)?.
Om det blir mark eller borra får jag se jag har åkermark att lägga i.
 
CarMan skrev:
Glömde skriva en viktig sak.
System emd diregtförångare är dom system om har gett jordvärme dåligt rykte. Kylslingan blir nämlingen extremt kall & får dun gräsmatta att se ut som skit, då det hela tiden blir kärlskott.
Du har rätt. Men det blir inte så krånglig att installera. Som nackdel kan tilläggas stora mark rörelser.
Den passar på en åker eller med äng. Men absolut inte gräsmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.