Har ett 1,5 plans Lb hus (166m2 )från 74 med direktverkande el samt en luft/luft.
Elförbrukningen ligger på ca 35 000 kwh
Vanligt utformat med 4 sovrum och allrum där uppe och v-rum och kök samt gästrum där nere.Bor i Södra Sverige

Vill byta ut detta mot något annat bra system.
Jag har 3 barn (3,5 och7) som kommer bo och duscha hemma i säkert 15-20 år till.
Så jag vill gärna ha ett system som värmer vattnet oxå. Men jag blir inte klok på alla försäljare som säger att just deras system är bäst, så min fråga är till er som har de olika typerna: Vilket fungerar bäst?

Bergsvärme - Dyr Installations kostnad - billig drift
Luft-Vatten - Billigare installation - Men räcker det till?
Fjärrvärme - kund till ett privatägt företag? Om de vill ha mera i vinst?
Pellets?
Jordvärme - ute ur frågan då tomten bara är 600m2?
Ved - kanske billigast men mycket mera jobb?

Just nu funderar jag på att sätta in en kamin, både för att sänka elkostnaderna men även för mysfaktorn. Men är det bara konstgjord andning? Bättre på att satsa fullt ut på en gång?

Tacksam för era erfarenheter av de olika systemen.
 
Bergvämre effektivas men dyrast. Helt underhållsfritt och krånglar sälla. Cirka 120.000:-

Luft-vatten näst effektivast och faktiskt inte så långt ifrån bergvärme som många tror. En stor slant billigare än bergvärme också. Cirka 70.000:-

Fjärrvärme är olika beronde på vad dom har för anslutningsavgift men sen blir det många dyra räkningar framöver. Ca 40.000-60.000:-

Pellets ganska billigt men blir lite mer jobb. Dock finns det med varmluft så att man kan sprida värmen utan att installera ett vattenburet system som då kan spara en hel del. Kolla på tex Baxi varmluftpanna.
Ca 80.000:-

Jordvärme blir nog svårt på så liten tomt om du inte ska gräva upp allt så det kan du nog utesluta.

Ved som alltid billigast men samtidigt mer jobb och man måste ha ackumulatortankar om det ska va nån ide så det behövs plats. Minst 1500 liter. Ca 100.000:-

I priserna jag skrivit så ingår ju inte värmeledningsinstallationen och priserna är bara grovt uppskattade. Själv har jag en vedolux 30 med 1500 liter som värmekälla.
 
Redigerat:
Jag har bytt bort mitt direktverkande el beroende till ved - det bästa jag gjort på mycket länge.
Mycket jobb - beror på vad man anser med mycket jobb men ca 3 timmar i veckan, fast då ingår inte såg-klyv-av ved som sker en intesiv period på våren. Stimulerande tycker jag och trevligt jobb!
 
I ditt fall så kommer ju en mycket stor del av investeringskostnaden att bli installation av ett vattenburet system. Jag har själv gjort det (hempulat). Så här i efterhand så tror jag att materialkostnaden ligger på ca 4000 per radiator innan det är klart med radiator, kopplingar, och rördragning. Till det kommer givetvis snickeimaterial om man vill bygga in rören.

Vi har gjort rördragfning succesivt under en 5 årsperiod, och installerade bergvärme nu i somras.

Dessa priser är då från Rinkabyrör, skall du låta en vvsfrima göra jobbet så får du räkna med avsevärt högre materialpris.

Jag gissar (med dålig underbyggnad) att man shablonmässigt kan räkna ca. 10 000 per radiator för arbete och material om en VVS firma skall göra jobbet. Till det kommer kostnader för inbyggnad av rör.

Med den totalinvesteringen så blir skillnaden i kostnad för luft vatten mot bergvärme inte lika stor relativt sett. Jag röstar för bergvärme.

Kan påpeka att vår bergvärmeinstallation gick på ca 150 000 efter ROT, vår förbrukning innan var ca 48 000 kwh totalt.



Det förenklades i vårt fall genom att vi redan innan hade ett antal vattenradiatorer, främst källaren värmdes så, så det var bara att alltefterssom hänga på de nya på den befintliga elpannan.
 
Vattenmantlad braskamin och luft/vattenpump då...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.