Hej!

Vi skall bygga ett hus och har svårt att välja värmekälla. Energibalansberäkningar och övriga uppgifter enligt följande:

Fjärrvärme
--------------
Värmebehov 18.896 kWh/år (95 kWh/m2 och år)
Investering ca 45.000 kr
Pris/kWh 0,50 kr + fast avgift på 3.950 kr/år

Bergvärme
--------------
Värmebehov 4.722 kWh/år (28 kWh/m2 och år)
Investering ca 115.000 kr (70.000 kr dyrare)
Pris/kWh 1,3 kr

När jag räknar på detta så får jag att bergvärme blir 7.259 kr billigare per år. Lånekostnaden för extrainvesteringen blir 2.940 kr/år netto med 6% ränta.
Summa bergvärme ca 4.300 kr billigare per år, lånekostnad medräknad.

MEN jag har inte med underhållskostnaden för något av alternativen. Vad skall jag räkna med där?
Både elpriset och fjärrvärmepriset är osäkert.

Hur tycker ni vi skall göra? Tacksam för era tankar kring detta!

VVS:arn har föreslagit en Thermia Optimum 8 kW. Kanske finns andra alternativ..?

Har jag tänkt rätt ovan föresten?


Mvh Lennart
 
Varför är det olika värmebehov?
 
Hej. Nej det är samma värmebehov, det jag menade var köpta kWh för att klara värmebehovet.
 
?? Räknar du med COP värdet?
 
Ja, det är inkluderat i beräkningarna (COP). Energibalansberäkningen är gjord av en konsultfirma som sysslar med sådant här åt flera husföretag.
 
Lennart Larsson skrev:
Energibalansberäkningen är gjord av en konsultfirma som sysslar med sådant här åt flera husföretag.
Då är väl valet lätt, bergvärme d^_^b
 
OK, hur resonerar du? Underhållskostnader, prisutveckling osv...
 
Är det ett snitt utslaget på tex 10år?
Jag tror att dom sista två vintrarna är det nog många som har haft höga elräkningar trots bergvärme.
Det finns flera här på forumet som säkert kan berätta om sina elräkningar.

Själv skulle jag ha byggt passiv hus och på det viset sluppit både fjärrvärme och bergvärme,mest eftersom energipriserna kommer att stiga.
 
Bergvärmen är enlig din beräkning 4300:- billigare per år. Täcker underhållskostnaden gott och väl för bergvärmen, för det är knappast ingen.
Fjärrvärmepriset är högst osäkert (det är ju elen med, men går att förhandla).
Möjlighet till narurkyla.

Sedan är det mycket som spelar in om det ska bli en bra affär eller inte. Radiatorerna måste vara väl dimensionerade och klara av låga temperaturer. Det är lite pyssel att trimma in en värmepumpsanläggning, men det är helt nödvändigt om man ska få bra ekonomi i den.
Även pumpen och energibrunnen skall vara väl dimensionerade, för att slippa el tillskott.
 
> Täcker underhållskostnaden gott och väl för bergvärmen, för det är knappast ingen.

Bör man inte räkna med att byta kompressorn efter 12-15 år eller hela pumpen efter 20 år ?!?
Det blir väl 2-3000 / år i underhåll vilket är betydligt mer än "ingen".
Några plus för FJV
-> I princip underhållsfri
-> I princip helt tyst
-> Tar betydligt mindre plats
-> Ger obegränsat med varmvatten (kan vara en nackdel då det inbjuder till bad o långa duschar)
 
Pratade med Thermia i tisdags och frågade just om underhåll/reparationer (UH). Svaret var att man inte riktigt vet och att det skiljer, men kompressor kanske behöver bytas efter 15 år till en kost av ca 15 ksek och cirkulationspumt efter ytterligare några år till en kost av 6-7 ksek.
Om jag räknar med 1000 kr per år i UH så blir det ändå billigare med bergvärme.
MEN lånet skall ju betalas tillbaka, och detta tänker jag göra med besparingen - detta innebär då samma kostnad i 14 år. Sedan kommer besparingen på "riktigt". Efter totalt 20 år är besparingen ca 35.000 kr.

Detta givet samma energipriser, eller samma differens mellan el o fjärrvärmepris.

Kommentarer mottages tacksamt. // Lennart
 
harry73
Om man inte får stora problem med pumpen verkar bergvärme på sikt vara den billigaste möjligheten (Går det att kombinera med solvärme för ytterligare besparingar?)
Men det kan också finnas andra argument än pris:
- slippa en extra faktura om man har bergvärme
- ha värme vid elavbrott om man har fjärvärme
- komfort
- …

Men jag är lite förvånad att bergvärme är ett kostnadsmässigt alternativ för er. När vi byggde vårt hus kunde vi inte räkna hem bergvärme, jordvärme eller luft-vattenvärme. Vi har en frånluftsvärmepump som står för en stor del av uppvärmningen. Resten får vi av en el-patron i värmepumpen, men den delen är så pass liten att det inte är värd att bytta ut det med en annan värmepump.
 
Hej,

Nu bor vi iofs i ett välisolerat hus, men ändå, under de två senaste vintrarna har några av mina arbetskamrater och kompisar haft lika hög eller högre elräkning på sina bergvärmeanläggningar i jämförelse med vårt hus som då värmdes med direktverkande el (nu har vi fjärrvärme).

Nu är detta i Västernorrland så vi har förmodligen flera köldknäppar än vad du kommer att uppleva i va götaland. Men jag tycker ändå att det är lite intressant, och klurar lite på hur det kan komma sig? Kanske har man investerat i för klen anläggning?

Min tanke var att det kanske är mera riktigt att inte räkna fullt ut på förtjänsten av bergvärme enligt kalkylen du fått. Alternativt, om du har möjlighet, fråga runt lite i vänskapskretsen om någon har bergvärme och hur de har klarat de senaste vintrarna i din region.

Om jag skulle bygga nytt skulle jag helt klart överväga bergvärme men kanske ta i lite extra på dimensioneringen för att vara mera säker på att pumpen verkligen klarar av vintrarna till största del utan tillskott av patron.
Jag tyckte det lät som en låg kostnad för bergvärme med 115 kkr i investeringskostnad ditt fall. Vad får du för pengarna så att säga? Är det en anläggning som precis klarar sig enligt teoretiska beräkningar eller får du något som pallar med om det kommer kallare vintrar framöver? När vi övervägde att installera fjärrvärme så kollade jag upp även jord/bergvärme. Det låg på ca: 110-120 efter ROT och en rabatt på 10 kkr för vårt hus som har ungefär samma energibehov som det hus du planerar.


/Mattias
 
Frånluftsvärmepump, ok - berätta mer!!
Hur fungerar den, vad kostar den osv.

Tacksam för svar!
 
harry73
En frånluftsvärmepump är ansluten till husets mekaniska ventilation. Dvs allt luft som ventileras ur huset kommer förbi en frånluftsvärmepump som kyler ner luften och därmed värmer vatten som kan användas till tappvatten eller i ett vattenburet värmesystem.
Egentligen fungerar den som en vanlig luft/vatten-värmepump men fördelen är att den använder luft med en konstant temperatur (inomhusluft) och är därför lika effektiv på vintern som på sommaren.
Nackdelen är att mängden med ventilationsluft är begränsad och när man behöver mer värme än som finns i ventilationsluften behöver man en el-patron eller annan värmekälla.

Om man har ett bra isolerat hus räcker en frånluftsvärmepump till en utetemperatur som är lite högre en frånluftstemperatur av värmepumpen (=temperaturen av luften som lämnar värmepumpen).
Vår värmepump har en frånluft av ca 0 grader men det finns de som har en frånluft ner till -15 grader.

Priser varierar mellan ca 40 000 och 80 000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.