Nu är det snart dags att köpa kök! (ikeas erbjudande gäller tom 13/3 :D)
Bifogar ett par bilder. Tacksam för tips!
Vi funderar på att ha två diskmaskiner. På köksön så kommer bänkskivan att gå ut en bit så man får plats med benen och kan skjuta in stolarna under när de ej andvänds.
 
  • kok_overblick.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok_3d.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog ha flyttat mikron till vänster om kyl/frys och även installerat ugnen i samma högsåp för att ge ett lite mindre spretigt intryck. Sedan skulle jag bygga överskåpen upp till taket. I och med det KAN du få en annan fördelning på arbetsyta då dvs en större yta.

Måste du ha hällen i hörnet?
Du är då begränsad i val av häll den dagen du vill uppgradera till en bredare häll.

Jag antar att ni har lådhurtsar i köksön?

Känns inte som ett jättestort kök. Kommer ni att få plats med 2 diskmaskiner? Även om ni kör 45cm-varianter kommer de tillsammans med skåp ta en del plats.

Har ni tänkt färdigt med överskåpen? Man kan ju välja att ha en låg profil på köket och ha enkla överskåp med utrymme ovanför eller bygga överskåp upp till taket. Blandar man höjder ser det lite spretigt ut. Ni kanske borde hitta en gemensam linje för överskåpen fast, bildens perspektiv kanske luras lite.
 
Är det med någon diskmaskin? Om så tycker jag att det är bra om det finns förvaring för porslin och glas i närheten så att man kan sätta in det på rätt ställe direkt från diskmaskinen.

Redigerar eftersom jag läser som en kratta *sorry*, det står ju att ni till och med funderar på två diskmaskiner. Då kanske man inte behöver någon förvaring för porslin och glas? Bara att plocka ur den rena liksom.

/C
 
Redigerat:
AnneFi
Tittar ni på en Annan bild än mig? Jag ser nämligen inga överskåp?

Enligt bilden så går det väl inte sätta micron vid kylen pågrund av ett fönster.

Jag hade nog velat ha lite bättre yta mellan häll och ho.
 
DarrenB skrev:
Jag skulle nog ha flyttat mikron till vänster om kyl/frys och även installerat ugnen i samma högsåp för att ge ett lite mindre spretigt intryck. Sedan skulle jag bygga överskåpen upp till taket. I och med det KAN du få en annan fördelning på arbetsyta då dvs en större yta.

Måste du ha hällen i hörnet?
Du är då begränsad i val av häll den dagen du vill uppgradera till en bredare häll.

Jag antar att ni har lådhurtsar i köksön?

Känns inte som ett jättestort kök. Kommer ni att få plats med 2 diskmaskiner? Även om ni kör 45cm-varianter kommer de tillsammans med skåp ta en del plats.

Har ni tänkt färdigt med överskåpen? Man kan ju välja att ha en låg profil på köket och ha enkla överskåp med utrymme ovanför eller bygga överskåp upp till taket. Blandar man höjder ser det lite spretigt ut. Ni kanske borde hitta en gemensam linje för överskåpen fast, bildens perspektiv kanske luras lite.

-Ja til vänster om kyl/frys skulle ju fnka men frågan är om det inte blir lite trångt kring matbordet då?
-lådhurtsar i köksön japp
-Det är ju frågan, men har vi två diskmaskiner så behövs ju inte mycket förvaring för vardagsporslinet..
-Nej vi kan tänka oss överskåp men då vill vi ha "låga" liggande. Grejen är ju att det är fönster iväg så det ställer ju till det en del. Men ska vi ha överskåp så ska det hel klart vara i linje med något övrigt.

Tack för dina synpnkter!
 
AnneFi skrev:
Tittar ni på en Annan bild än mig? Jag ser nämligen inga överskåp?

Enligt bilden så går det väl inte sätta micron vid kylen pågrund av ett fönster.

Jag hade nog velat ha lite bättre yta mellan häll och ho.
-Nej du har rätt, det finns inga överskåp, men det kanske borde göra det :) ?
-DarrenB skrev till vänster om kyl/frys :)
-Du skule alltså vilja ha mer än 80cm mellan häll och ho? I vilket syfte vill du ha det?

Tack för dina synpnkter!
 
AnneFi
hjerpe skrev:
-Nej du har rätt, det finns inga överskåp, men det kanske borde göra det :) ?
-DarrenB skrev till vänster om kyl/frys :)
-Du skule alltså vilja ha mer än 80cm mellan häll och ho? I vilket syfte vill du ha det?

Tack för dina synpnkter!
aha! till vänster, lite jobbigt att ha kyl och frys mellan häll och ugn kan jag kanske tycka.
då hade jag hellre flyttat kyl och frys och satt ugnen till höger om.

Jag har 80 cm mellan häll och ho nu och tycker att det är på gränsen till på tok för trångt.
Skulle man vara mer än en om maten så är det på tok för trångt. vilket jag iofs inte är mer än när jag har vänner över.
Sambon är så där med hushållet q(;^;)p
 
AnneFi
ang. överskåp så hade jag hoppat det. Ditt kök ser fint och luftigt ut.
tror det förstör det intrycket med överskåp men det är ju upp till dig naturligtvis :)
 
AnneFi skrev:
aha! till vänster, lite jobbigt att ha kyl och frys mellan häll och ugn kan jag kanske tycka.
då hade jag hellre flyttat kyl och frys och satt ugnen till höger om.

Jag har 80 cm mellan häll och ho nu och tycker att det är på gränsen till på tok för trångt.
Skulle man vara mer än en om maten så är det på tok för trångt. vilket jag iofs inte är mer än när jag har vänner över.
Sambon är så där med hushållet q(;^;)p
-Satt och testade att placera det just som du sa nu, men det blir för trång inteill matbordet då, sen ser det inte bra ut med tanke på att jag har en "takås" som delar av rummet precis där.
-Men har du/ni en köksö och andra bänkytor runt omkring? Där finns ju oxå plats att fixa med maten :)
 
AnneFi skrev:
ang. överskåp så hade jag hoppat det. Ditt kök ser fint och luftigt ut.
tror det förstör det intrycket med överskåp men det är ju upp till dig naturligtvis :)
Jag har svårt och se framför mig hur jag ska få till det med ev. överskåp, det är som sagt var ett par fönster ivägen.. dessutom känns det som vi vill ha minst ett högskåp. Men frågan är just om förvaringen räcker till..?
 
Kan tillägga att det är totalrenovering av ett hus från 1925. Och att den lilla väggen till vänster om kyl/frys ej måste byggas.. Men den på motsatt sida är en del av murstocken.
 
AnneFi
jag tycker att ugnen är bra under hällen som det är nu. det vara bara mitt förslag att ha ugnen närmast hällen om du sätter högskåp där.
Nej jag ignorerade din köksö helt totalt och ber om ursäkt för det :)
jag vet inte hur mycket ni har i ert kök men det ser ut som att det är bra förvaring.
jag brukar räkna på hur mycket förvaringsyta jag har nu och se till så att jag minst liiite till :)
 
AnneFi
om du vill få inte lite mer så kanske kan ha ytterligare skåp över kyl frys och högskåp så du har fullhöjd upp till tak.
 
Halloj!

Jag menade att man offrar lite av bänkytan mellan kyl/frys och häll och flyttade ett högskåp med ugn och micro dit. Fundera på att förlänga ytan mellan hällen och diskhon om det går samtidigt som du behåller >50 cm på höger sida om diskhon för att exempelvis ställa disk mm.
Jag skulle nog tänka mig för med de dubbla maskinerna. Vi tänkte också i de banorna men vi kände till sist att förvaringsutrymmet var viktigare och att dubbla maskiner var bra om vi vi hade haft mycket större utrymme.
Att lära alla familjemedlemmar, släkt och gäster logistiken med dubbla maskiner kan bli svårt.

Det viktigaste avståndet i ditt fall blir mellan diskho och häll. Det finns en mängd sådana typiska mått man bör hålla sig till, dels för att det är praktiskt och dels för att framtida spekulanter inte ska tycka att köket är konstigt planerat. Jag tror att 80cm är ett sådant mått. Kolla även att ni har minst 120 cm mellan köksön och diskbänken, gärna mer. Man ska kunna gå förbi även om två personer står där och någon bestämmer sig för att öppna en låda.
Själva har vi (i vårt gamla kök) hällen i ett hörn och ca 20 cm till diskhon vilket inte alls är bra då man behöver ställa ifrån sig grytor, lock och redskap och de bara trillar ned i diskhon.
 
DarrenB skrev:
Halloj!

Jag menade att man offrar lite av bänkytan mellan kyl/frys och häll och flyttade ett högskåp med ugn och micro dit. Fundera på att förlänga ytan mellan hällen och diskhon om det går samtidigt som du behåller >50 cm på höger sida om diskhon för att exempelvis ställa disk mm.
Jag skulle nog tänka mig för med de dubbla maskinerna. Vi tänkte också i de banorna men vi kände till sist att förvaringsutrymmet var viktigare och att dubbla maskiner var bra om vi vi hade haft mycket större utrymme.
Att lära alla familjemedlemmar, släkt och gäster logistiken med dubbla maskiner kan bli svårt.

Det viktigaste avståndet i ditt fall blir mellan diskho och häll. Det finns en mängd sådana typiska mått man bör hålla sig till, dels för att det är praktiskt och dels för att framtida spekulanter inte ska tycka att köket är konstigt planerat. Jag tror att 80cm är ett sådant mått. Kolla även att ni har minst 120 cm mellan köksön och diskbänken, gärna mer. Man ska kunna gå förbi även om två personer står där och någon bestämmer sig för att öppna en låda.
Själva har vi (i vårt gamla kök) hällen i ett hörn och ca 20 cm till diskhon vilket inte alls är bra då man behöver ställa ifrån sig grytor, lock och redskap och de bara trillar ned i diskhon.
Okej då är jag med på hur du tänker. Men det går inte pga fönstret som sitter på den väggen mellan hällen och kyl/frys.
Mellan häll och ho har vi nu 80cm, jag tycker att det borde räcka. Bör väll inte vara för långt till vattnet heller?

tack så länge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.