KristinaRT
Upptäckte att nedanstående uppförts vid infarten till området... Vad tusan är en vattenkiosk och vem är den till för:thinking:
Någon som vet?

Röd vattenkiosk med två dörrar och texten "Vattenkiosk Södra Sandby" överst, omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mycket praktiskt, när man ( som jag ) inte har egen brunn vid fritidshuset. Bara att åka dit och fylla sina dunkar med färskt vatten. Slut på att fylla på vid bensinstationer och liknande ställen. :love:
 
KristinaRT
Tack! Jag har aldrig hört talas om en vattenkiosk tidigare.... Har lärt mig något nytt (y)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Eftersom ingen brytt sig om att sköta om brandpostnäten i de flesta orter på sådär 30 år så är de numera på många platser oanvändbara. Dessutom är det ändå inte så bra med okontrollerade uttag ur dricksvattennätet, vare sig vid brandsläckning eller för att fylla vatten i till exempel spolbilar och sopmaskiner.

Därför bygger många vattenbolag vattenkiosker där brandkåren och entreprenörer kan hämta vatten på ett kontrollerat sätt. På orter med klent reningsverk så är det dessutom ofta orenat råvatten i de grövre uttagen för att skona reningsverket.

Att angöra en okänd brandpost för att fylla en tankbil är alltid lite av ett lotteri både vad gäller funktion och kapacitet, så jag som brandman gillar vattenkiosker.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
+ att dom kan ta ut högre summor nu per kubik, innan betalade man för röret och obegränsat antal kubik vatten, och väldigt lite vattenkiosker i Malmö, brand poster fanns på ett visst antal meter ifrån varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.