Efter mycket funderingar och internet läsning har vi tänkt så här gällande uppvarmning/ventilation:

Nybygge, bottenplan ca 120kvm och loftet ca 60kvm,
Vattenburen gollvärme, Comfortzone samt en kamin som ger 10-12kw. Vi kommer evt köpe till en antik kamin i gjutjärn också, vet inte vad den ger men vi vill ha det för inredningens skuld. Sedan värmer den ju säker bra. U-värden på fönster ligger på 1,1.

Vad tror ni om denna lösning? Kom gärna med andra ideér. Vill inte ha pellets eller vedkamin.

Lin
 
Kaminen på 10-12kW och den antika kaminen, vad stoppar ni i den då pellets och ved inte är önskvärt/aktuellt?

Jag hoppas det inte är sopor och gamla strumpor du tänker bränna i dem :rolleyes:

Vill ni inte ha pellets eller ved så är det väl olja eller ström som återstår ... funkar men är väl lite otidsenligt vid nybygge idag?

Berg/jord/luft-VP är ett effektivare sätt att växla upp strömmen på än elpanna :rolleyes:

Vet inte ens om man får göra en nyinstallation av en oljepanna idag vid nybygge?

/R
 
rog_ohl:

Vad dumt av mig: jag menade vedpanna!!!!!!

Älskar kamin och med den anledning två stk..... En i vardagsrummet och en i hallen.
Så vedkamin, comfortzone och vattenburen golvvärme är min tanke.
Lin
 
Vart ligger bygget?

Om du gillar att elda så verkar det lite overkill med en CZ. En vanlig FLVP duger nog gott...
 
Tänker ni nu elda frekvent och återkommande hela vinterhalvåret i era kaminer så kommer det nog att räcka väl som tillskottsvärme

Nu vet jag inte hur den där Comfortzone är gjord/fungerar i detalj, men den kan väl spetsa med energi om det behövs om ni inte är hemma längre perioder?

Då borde det räcka bra som ni planerat det utan att behöva överinvestera i värmesystem?

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.