Hejsan,

Har tänkt att öppna upp mellan kök och vardagsrum. Huset och alla innerväggar är byggda av lättbetong. Funderar på om takstolarna är självbärande så det bara är att riva innerväggen.
Huset är byggt 1969 och ligger i skåne utanför Lund.
 
  • Ritningar över takstolskonstruktion med måttangivelser, öppet på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den typen av takstolar är självbärande. I princip, bör man kanske tillägga för det går inte att läsa ut några dimensioner från fotot.
 
Man lastar ju ner en hel del kraft på underdelen så en vägg vid botten på V-na skulle ju hjälpa till en del...

/ATW
 
  • Gilla
Jeber
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja, den typen av takstolar är självbärande. I princip, bör man kanske tillägga för det går inte att läsa ut några dimensioner från fotot.
jag tycker med det ser ut så men bör väl fråga en sakkunnig innan jag river innerväggen.

Svårt att ta bilder på ritningar :)

hela takstolen är 955 cm höjd till nok 258cm kan kolla fler mått om det hjälper?
 
Dimensionerna på överram och underram är intressantast.
 
Dimensionen ser lite klen ut (2"x5")
 
Jag har hört att man ska kunna växla av på vinden för att inte behöva ha en jätte balk i huset. Hur funkar det om det nu blir livrem och hängsle lösning :)
 
Det kan fungera över en kortare sträcka. Lite svårt att få upp balken.
 
J justusandersson skrev:
Det kan fungera över en kortare sträcka. Lite svårt att få upp balken.
Tanken är att dra in den med kranbil via gavlen som ska bytas under sommaren :)
 
richardtenggren
Skillnaden blir ju att det är infästningen i varje takstol som bär istället för att den bara får stöd underifrån.
Jag kommer göra en liknande grej och min 7m limträbalk är redan på plats på vinden. Så den ska bara placeras rätt och fästas in i takstolarna innan jag river mittväggen i vår.

Tänker mig gaffelankare som infästning till limträbalken.
 
Det finns några uppenbara problem. T.ex. att dimensionera den rätt så den gör någon nytta. Balken behöver ha upplag i ändarna, helst också på mitten, lämpligen i form av pelare som ska föras ner till grunden. Det blir en väldigt lång balk. Gaffelankare tycker jag är väl klena. Jag föreslår bandstål som bockas.
 
richardtenggren
Jo de känns lite klena, tänkte dock kolla upp vad de är dimensionerad för innan jag förkastar dem. Annars är ju ett liksidigt vinkeljärn kring 40-50 mm i s235 säker billigare också.
Men det kräver lite mer jobb.

I mitt fall kommer balken ha stöd av den gjutna hjärtväggen i källaren, samt att som du hjälpte mig med tidigare behövs ingen balk egentliga i mitt fall. :)
 
Känns som det ända vettiga alternativet är att kolla med någon som verkligen kan. Får gå och höra med en konstruktör och ta med alla ritningar. men tack för alla svar :)
 
J Jeber skrev:
Känns som det ända vettiga alternativet är att kolla med någon som verkligen kan. Får gå och höra med en konstruktör och ta med alla ritningar. men tack för alla svar :)
Du får ju svar här i tråden av någon som verkligen kan; @justusandersson :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Finns det någon bra konstruktör i närheten av Lund som rekommenderas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.