Jag håller på att planera installation av en vattenutkastare (för kall- och varmvatten). Dock lite osäker på hur jag enklast kopplar från befintliga kall- och varmvattenledningar. Tanken är att göra det så enkelt som möjligt för mig (fast det får inte bli så enkelt att det blir en dum installation). De flesta rör är gamla, med undantag för några rör och kopplingar som jag dragit förra året. Jag funderar på att slänga på en "VATETTE Dubbelmutter 15" och en till T-koppling efter varje kulventil (en för kallt och en för varmt, se blå och röd markering på bilden).

Det är nog inte några större bekymmer att koppla på det på befintlig kallvattenanslutning, däremot så är det eventuellt lite tight att göra det på befintlig varmvattenanslutning. Sätter jag en till koppling på befintlig anslutning så skulle vinkeln på pex-röret kunna bli alldels för snäv, kanske det får bli en till T-koppling tidigare på det röret.

Vill egentligen bara ha lite input på vad ni tror om denna plan, samt om någon mer erfaren än mig ser en smartare lösning (typ sätta två fördelare istället?!).

(PEX-röret för varmvatten skulle gå att dra om, fast det blir mycket omständigt så helst hittar jag en lösning där det inte krävs)
 
  • VVS-installation med äldre rör och nyare PEX-rör märkta med blå och röd cirkel för planering av vattenutkastare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lostinsweden skrev:
Finns VA minikulventil i T
[länk]
Ah! Då är det bara att ersätta befintlig T-koppling helt enkelt. Tänker jag rätt?
 
H HuvudetPaSpiken skrev:
Ah! Då är det bara att ersätta befintlig T-koppling helt enkelt. Tänker jag rätt?
Ja du har rätt.
 
  • Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Ja du har rätt.
Tjusigt, tack för hjälpen!
 
H HuvudetPaSpiken skrev:
Tjusigt, tack för hjälpen!
Om du ska ha allt på utsidan med KV och VV, så glöm inte att få till på insidan så du kan tömma rören och ev blandare tas in. Frysrisken.
 
J jonaserik skrev:
Om du ska ha allt på utsidan med KV och VV, så glöm inte att få till på insidan så du kan tömma rören och ev blandare tas in. Frysrisken.
Den har en backventil och överskottsvattnet i utkaströret töms automatiskt när flödet stängs så det är lugnt. Tack för påminnelsen dock, hade ju kunnat vara så att den inte haft det :)
 
H HuvudetPaSpiken skrev:
Den har en backventil och överskottsvattnet i utkaströret töms automatiskt när flödet stängs så det är lugnt. Tack för påminnelsen dock, hade ju kunnat vara så att den inte haft det :)
Fick för mig att det skulle vara KV/VV på utsidan med blandare och då är det inte frostfria utkastare. Bara med KV är dom det. Ventilen sitter på insidan.
 
J jonaserik skrev:
Fick för mig att det skulle vara KV/VV på utsidan med blandare och då är det inte frostfria utkastare. Bara med KV är dom det. Ventilen sitter på insidan.
Jepp ventilen är på insidan, så inget vatten på utsidan efter avstängning.
 
J jonaserik skrev:
Fick för mig att det skulle vara KV/VV på utsidan med blandare och då är det inte frostfria utkastare. Bara med KV är dom det. Ventilen sitter på insidan.
Ah och nu förstår jag va du fick för dig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.