Alltså, vi har för avsikt att bygga ett Fiskarheden Tranan något modifierat. Det blir ett burspråk i två plan om ca 8+8 kvm (byggyta) per våning.
Ska träffa banken på torsdag och behöver lite att luta mig tillbaka på, om vi kommer behöva låna 2 eller 3 mille.
Jag har gjort en kalkyl men har egentligen ingen större koll på om den håller, någonstans hoppas jag att jag tagit i allt för mycket. Så hjälp mig gärna.

Grundhus: 831 000 sek
Tillägg: 150 000 sek
Garage: 120 000 sek
Mantimmar: 1800 á 450 sek -> 810 000 sek
Plattor+schakt: 250 000 sek
El: 150 000 sek
VVS: 150 000 sek
Övrigt material: 100 000 sek
Övriga poster: 200 000 sek
Anslutningskostnad: 100 000 sek

Totalt: 2 861 000 sek

Kan tillägga att jag redan äger tomten och den är helt plan, dvs ganska lätt att schakta.
Jag hade personligen hoppats på att klara mig på 2,5 mille men det är kanske inte möjligt. Kommer inte göra någonting själv.
 
Övriga kostnader kan nog snabbt gå åt till "diverse" - så du borde nog lägga till ett par saker:
Bygglov, Pantbrev, KA, Byggfelsförsäkring, byggel, räntekostnader under byggtiden och tomtkostnader (tex stenssättning och sånt man vill gör direkt iaf).

/K
 
Glöm inte bort grund samt grundarbete.
Plattan blir säkert 95-100kvm, och kostar ca 1600kr/kvm

Vet inte ifall du rälnat in detta redan.
 
bengan24 skrev:
Glöm inte bort grund samt grundarbete.
Plattan blir säkert 95-100kvm, och kostar ca 1600kr/kvm

Vet inte ifall du rälnat in detta redan.
Tror nog att det var det han menade med plattor + schakt 250 000. Det känns väldigt mycket att räkna i en kvarts miljon i stensättningar så här tidigt i kalkylen så det är nog inte det han har tänkt på.
 
Vi bygger ett Fiskarheden nu (Domherren). Tror att ni kan räkna med mer på övrigt material. Badrumsmöbler, golv, klinker, fogmassa mm kan dra iväg en hel del.

Plattan är ju svår att säga något om. Vår tomt såg också plan och lättbyggd ut, men när det började schaktas så behövde det fyllas med 350 tom grus. Vårt markarbete gick på 500 000. Då var det platta för huset (ca 160 kvm), alla rördragningar från anslutningspunkt och i plattan, grovplanering av tomt, dagvattenhantering med stenkista samt schaktning och grusning för uppfart och garage (sammanlagt ca 110 kvm). I en annan del av landet så hade det kanske gått att få det ca 100 000 billigare, men med de andra entreprenörerna vi tog in offertar från hade det lätt kunnat dra iväg ytterligare 100 000 då vi fick ett väldigt bra pris på det extra gruset som behövdes.
 
Vi har fått offert på en Tranan också dock har väl vi valt till i princip allt som går dessutom förlängt huset och valt till herrgårdspanel in och utvändigt m,m.

Materialsats: 1183000:-

För att montera upp huset och gjuta grunden så vill de för besväret ha 1436550:-
Kan speca allt när jag får lite tid över.

Sedan tillkommer ju som sagt en hel del till som redan nämnts ovan.
 
831 000 för grundhus?! vad ingår då? bara stomme? och färdigt utvändigt så att säga? inget alls invändigt?
 
För 831000:- så ingår bara en lösvirkes byggsats.
 
lösvirkes byggsats för 831 000.. vadå, är det ett slott i byggsats då?
 
08Påväg skrev:
För 831000:- så ingår bara en lösvirkes byggsats.
Det ingår ju stort sätt ett komplett hus, det är en del inne som saknas.
 
Om jag förstått allting rätt så saknas badrummen samt ytmaterial (kakel, klinkers, tapet och färg). I övrigt ska det vara komplett.
 
komplett på plats med väggar och allting uppe? för då är det inget lösvirkes hus i den bemärkningen. om huset är tätt och färdigt utvändigt, och bara kakel och målng och yt material kvar invändigt.. då är där något som inte stämmer med mantimmarna. om det bara är kvar invändigt arbete , så är 1800 h åt helvete för mycket.
 
bränski skrev:
komplett på plats med väggar och allting uppe? för då är det inget lösvirkes hus i den bemärkningen. om huset är tätt och färdigt utvändigt, och bara kakel och målng och yt material kvar invändigt.. då är där något som inte stämmer med mantimmarna. om det bara är kvar invändigt arbete , så är 1800 h åt helvete för mycket.
Att det saknas kakel mm är alltså att det materialet inte ingår i byggssatsen, inte heller golv får man med. I leveransen från Fiskarheden så ingår bara material, inget arbete.
 
byggankan skrev:
Att det saknas kakel mm är alltså att det materialet inte ingår i byggssatsen, inte heller golv får man med. I leveransen från Fiskarheden så ingår bara material, inget arbete.

Golvläggningsentrepenad med kakel och klinker i våtrum samt trägolv i alla rum skulle till vårt hus kosta 183500:-
Tycker det låter väldigt billigt med tanke på att den totala golvytan är 211kvm.
 
Zebba skrev:
Det ingår ju stort sätt ett komplett hus, det är en del inne som saknas.
Jag är medveten om detta då jag har alla papprena framför mig. Men skriver man för snabbt så blir det ofta fel ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.