Y
Fick syn på blocket; ny Fogelsta 4260STB för 24000kr.
= Bromsad, 2 axlar, maxlast: 1635 kg

* Lasthöjd: 69cm
* Hjul: 155Rx13
* Flak: 259x143x35
* Total: 417x154x104
* Invändiga bindöglor: 6
* Utvändiga bindkrokar: 8

Tänker mig den ihop med 46,5cm hög galler. Stödben. Kapellduk samt ramper.
Vilket bör täcka behoven jag har att köra ris, pallar med saker på, gräsklippare, blocketfynd, och annat skräp på gården.

Fördel: Jag kan lätt lasta av och på 2-3 pallar på ena eller andra hållet. Använda som arbetsbord, papperskorg, frakt av stora saker...
Nackdel: Lite tungt att gå upp och ned på en 69cm hög vagn. Men ett annat fabrikat erbjöd 11" hjul, kanske går att lösa på dessa också.

Sen tycker jag fogelsta kärror åldras fort, nitar som blir slappa och så vidare. Det står inget på deras sida hur allt är monterat men kan anta det är nitat. Samtidigt så är denna i prisklass med andra uddamärken som inte bär lika mycket last med mera, så... mja...

Vad tänker ni mer erfarna, verkar det vara en vettig kärra eller ska jag se efter någon annan?
311065_Front_FO_P_PR_4260TB_004.png
311065_Rear_FO_P_PR_4260TB_005.png311065_Side_FO_P_PR_4260TB_006.png
 
Mät höjden på din dragkrok och kulkopplingen på kärran. För mkt skillnad så kommer kärran gå mest på fram alt bakaxel.

Har haft en 2,7t äldre fågelsta tippkärra när det fortfarande var galvat och skruvat. Normal bil och den gick på framaxeln, kan bli ganska intressant beteende efter väg. Axlarna bultade i kärran och axeln dämpar i röret.

Nuvarande kärra har bra dämpning samt klättrade boggi, dvs alltid lika tryck på axlarna.
 
P
Vad har den för totalvikt? Går du över 2000 så kan det hända att försäkringar hoppar upp ett par hack.
Sen tycker jag den har för kort lastyta. Ska jag ha en större så vill jag ha minst ca 330 i längd så man får plats med 360 lite på diagonalen.
Har en 10år gammal fogelsta och inga nitar som stuckit då det är himla få sådana. Och galvat rätt grov plåt. Men det kan ju vara så att man har minskat tjockleken men jag tvivlar att det blir så dåligt som dessa byggvaruhus släp
 
Försäkringar blir det problem med över 3000kg, inte vid 2000. Alla bolag jag kollat har gränsen för vad dom kallar ”tungt släp” där, irriterande då det är ett påhitt som saknar koppling till trafikförordningen.

I övrigt håller jag med - det är oerhört begränsande att ha ett så kort släp. Leta vidare. Även om du ska köra ris etc så lovar jag dig att större lastyta är mer uppskattat än gallergrindar - jag lastar ris och grenar 1,5m högt och sedan drar jag ett par spännband över detta, mycket smidigare än grindar.
 
Y
Totalvikten 1990kg.
Jag ska ha i minnet att kolla kulhöjd.

Så nämner ni att flaket är något litet.
Och jag kan hålla med att den kärra jag är van med är något mindre och har ibland känts något liten när man ska lirka upp något stort.


Dom har en större serie också.
5325ATB199 - 1990kg total, 1525kg last (110kg "svagare"), 9000kr dyrare.

* Lasthöjd: 71,4cm (2,4cm högre)
* Hjul: 155Rx13
* Flak: 325x180x34 (66cm längre, 37cm bredare,1cm lägre)
* Total: 451x186x105 (34cm längre, 32cm bredare, 1cm högre)
* Invändiga bindöglor: 8 (2 fler)
* Utvändiga bindkrokar: 6 (2 färre)


Jag tänker då;
* Blir det inte jobbigt att ha en kärra som är lika bred som bilen?
* Är det värt 9000kr mer för att få ca 33cm längre och bredare?

* Är det värt att tappa 110kg lastviktskapacitet eller är det ändå lågt värderat av tillverkaren så kärran klarar mer vilketsom?
* Dom annonserar två typer av stötdämpare som tillbehör, är det något fel på dom som ingår, eller ingår inga?
 
Lika bred: inga problem oavsett bredd så vänjer du dig snabbt.

Vad har du för körkort och dragvikt på bilen, kan du utnyttja ett släp som lastar mer? Man kommer långt med 1500kg last men ska du köra jord och sten räcker det inte långt.
 
P
Dessa större släp säljs oftast till företagare och då lyckas försäljarna på något sätt höja priserna.... Men det finns andra bra märken också. Såg att man kunde få ett 4meters för 26'

Bredare än bilen på 180cm? Vad har du för bil? Sen bara så du vet så är ett tvåaxlat släp klart jobbigare att manövrera manuellt. Du måste kunna backa med ett släp desto tyngre och större det blir.
 
Y
P TheStills skrev:
Dessa större släp säljs oftast till företagare och då lyckas försäljarna på något sätt höja priserna.... Men det finns andra bra märken också. Såg att man kunde få ett 4meters för 26'
Bredare än bilen på 180cm? Vad har du för bil? Sen bara så du vet så är ett tvåaxlat släp klart jobbigare att manövrera manuellt. Du måste kunna backa med ett släp desto tyngre och större det blir.
Lika breda, tror jag läste att både släp och bil är 186cm.
Jag halkade in på flak som gick att tippa och blev sugen på det istället så spanar lite efter alternativen.
Vore skönt att inte behöva slita av riset eller ha med sig långsam-traktorn.
 
Anssems har bra och prisvärda släp. Alko chassin med alu lemmar. Finns både hög och låg och i många vikter/storlekar.
 
E
P TheStills skrev:
Sen bara så du vet så är ett tvåaxlat släp klart jobbigare att manövrera manuellt. Du måste kunna backa med ett släp desto tyngre och större det blir.
Äger man ett släp, en el två axligt, bör man lära sig backa med det; det hör liksom till.
Personligen tycker jag tvåaxliga släp är lättare att backa med, dom är inte lika fladdriga utan känns stabilare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.