Som titeln säger, Jag och min sambo är väldigt sugen på att köpa detta hus, Men vi är lite orolig över taket när de ser ut som detta och att det är ett hus från 1960-talet (De vill säga gammalt tak). Vi fick en snabbt svar på mellan tummen och pekfingret 750kr/kvm att byta taket till Plåt tak.

Jag är inte så skicklig på räkna ut hur stort taket är men någon annan kanske har en idé att gå på med dessa värden.
Boarea / Biarea: 106 m² / 77 m²

Är mina funderingar vettig eller är det väldigt svårt att säga om det är läge att byta?

Täcker "Dolda fel" mot ett läkande/slitet/trasigt tak som man kanske bara märker på sommaren?
Täcker någon försäkring mot sådant eller är det bara rotavdrag?

Vad tror ni det bör kosta att byta till Plåt? Planerna är också att täcka igen tak fönsterna vid samband av bytet.

3UB3BTU32SD69LDE.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3UB3BUOIOSD69LFB.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju väldigt svårt att avgöra skicket utan att ha sett det i verkligheten.
Men det är inget dolt fel om det är slitet under, det går alltid att kolla.
Ingen försäkring kommer heller att ersätta det slitna taket.
Jag har fått ett mellan tummen och pekfingret pris på bandtäckning och det var 1000:- m2 om det är klart för läggning, dvs papp och sånt bytt.
 
Det är väll inte alltid att man kan se direkt under taket? Kan vara massa andra väggar eller skivor som är för och de kan man ju inte riva ner? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
 
Ser inte riktigt om det är tegel eller betongpannor, men tegelpannor kan ju klara sig nästan 100 år, så bara för att huset är 60 år behöver det inte innebära att taket är slut. Det kan ju också vara som på mitt hus, där förra ägaren lät byta papp och läkt men lade tillbaka samma gamla tegelpannor igen, då ser det slitnare ut än det är. På "ditt" tak ser man ju att de iaf har bytt några pannor, så helt misskött verkar det ju inte vara. Gå upp på taket och lyft på några pannor och kika, om du har möjlighet.

Edit: Jag får det till 47x17 pannor på ena sidan av taket, ta det gånger 2 och det blir ca 1600 pannor (takfönster, skorsten, entretak etc inte medtaget). Man räknar väl med att det går 10-15 pannor per kvadratmeter, så i ditt fall skulle det hamna på i runda slängar 105-160 kvadratmeter tak.
 
Redigerat:
Svårt att avgöra om det är läge att byta tak. Låt en besiktningsman avgöra konditionen på hela huset. Kan vara väl investerade pengar.
 
Angående att sätta igen takfönsterna så är det en god idé men det ser ut som om det är en inspektionslucka på taket med, kanske kan vara klokta att kolla in där för att se hur det ser ut på vinden, ser rotet bra ut eller är det fukt fläckar. Sedan har ni en takkupa på andra sidan, den ska vara kvar antar jag?, det kan vara viss riskkonstruktion med sådana, så kolla extra noga där runt om. Dessutom så är det en del plåtarbete runt sådana , samt runt skorsten + andra genomföringar. Vi gjorde liknande renovation och allt arbete själv + isolering och hamnade på cirka 120000 pix cirka 20000 av det var isolering
 
S
pannor kan se fina ut. det är även viktigt hur det ser ut under också.

hur skulle det bli ett dolt fel? är det fukt på insidan av tak så ser man det. är pappen trasig eller sliten så ser man de.
 
Tyvärr är det ju inte bästa tiden att inspektera ett tak men jag tycker du ska göra som andra skriver här. Lyft på några pannor för att se hur det ser ut under. Klättra in på vinden och inspektera taket inifrån. Kontrollera plåtar runt skorsten, takkupa och vindskivor. Kolla pris med olika plåtslagare. Vet inte vart du bor i västerbotten men det brukar finnas flera olika plåtslagare i närheten. Passa även på att klä in skorstenen. Är det gamla expansionkärlet kvar eller är det ett slutet system, då kan du även ta bort det röret. Sen kan du sätta vakuumventil på avluftningen för avloppet så får du bort det röret också.
 
Tackar för tips och svar. Bor i lycksele kommun så finns ett par stycken att vända sig till. Ska be besiktningsmannen att kolla upp de vid överlåtelse besiktningen. Finns en lucka till vinden från övervåningen så ska nog inte bli några problem att kolla underifrån om det inte är skymt över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.