Vi ska sätta upp ett staket på vår tomt och sträckan är väl ungefär 30m.
Tror ni ett sånt här staket blir stabilt?
Det ska vara tryckt virke 22x95 förutom stolparna som är 70x70.
Stolparna är 1,20m och "staketdelen" är 1m hög.

Tror ni det blir stabilt?

Jag ska gjuta fundamenten i 150 hål och sätta i två stolpjärn i varje.

Stolparna sitter på cc 180
 
  • st-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur ska du fästa staketelementen i stolparna? Fräsa ur i stolparna?

Tänk på att "locket" ska vara lite välvt så vatten inte blir stående på den, då blir den svart och ful.
 
Fastsättning hade jag ev tänkt göra med ett vinkeljärn som skruvas i stolpen och en liten kloss både upp och nere på de horisontella brädorna
 
Skall du inte ha stolphattar så såga toppen på stolpen i vinkel så du slipper stående vatten. Välva locket, eller sätt den ena tvärbrädan lite högre så att locket måste monteras med lite lutning.
 
f_s_81 skrev:
Fastsättning hade jag ev tänkt göra med ett vinkeljärn som skruvas i stolpen och en liten kloss både upp och nere på de horisontella brädorna
Kör på rostfria vinkeljärn då, annars kommer staketet ramla ner ganska fort :(
 
mexitegel skrev:
Kör på rostfria vinkeljärn då, annars kommer staketet ramla ner ganska fort :(
Stolpskor/fästen för ingjutning som man köper färdiga är allra oftast varmgalvade och sådana brukar hålla staketvirkets livstid ut.
 
Asgarvad skrev:
Stolpskor/fästen för ingjutning som man köper färdiga är allra oftast varmgalvade och sådana brukar hålla staketvirkets livstid ut.
Ja, det är riktigt. Men nu gällde det fastsättningen av modulerna mellan stolparna.
 
Ska staketet målas? Då funkar ju varmgalvat bra. De flesta som bygger med tryckt virke brukar också välja galvat.

Sent from my GT-S5690 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.