Hej,

vad tror ni om att bygga stomme i förzinkad stål med brädor utanpå. Se bilderna.

Detta kan byggas utan grund, utan gjuten platta. Levereras som element och monteringen av hela garaget går på en dag. Detta leder till att man kan få ett billigt garage som ser rätt OK ut.

Jag förmodar att man kan gjuta in betongplatta om man vill, och ordna ordentlig grund om man vill. Tillverkaren menar dock att det inte behövs.

Är riktigt sugen på att köra på detta, för att hålla kostnaderna låga (se min tidigare tråd http://www.byggahus.se/forum/smahus...-med-lite-ideer-till-garage-biltak-paint.html)

Jag gissar att jag med detta även skulle kunna plocka ner garaget och sälja begagnat åt nån annan, då jag nångång vill ha ett ordentligt garage....
 
  • 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 08.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Rent personligen så skulle jag inte köpa det, men det kan ju var bra iaf.
Jag skulle hellre satsa på en annan lösning med "färdiga paket" ex http://www.carporten.se/ är för mig att dom gick att bygga "om" till garage billigt,
eller http://www.arlandasnickeri.se/ det finns ju flera som dessa garage.
Jag tycker det känns "stabilare" samt inte så dyra som 280` men närmare dom 70 som du talar om för denna variant med förzinkad plåt.

Mvh
Danne
 
Så länge det inte är ett grund under så blir det ju aldrig ett varmgarage, men det hade du säkert koll på.

Jag tror att det blir högre fuktighet i garaget pga fuktighet i marken som tränger upp, när man kör utan platta.

Carporten såg lite kort ut, fast det kanske är för cyklar eller nåt, vad vet jag.

I övrigt, varför inte, vill man ha ett garage utan att hundarna ska pinka på en så är det väl en väg att gå.
 
JOW skrev:
Så länge det inte är ett grund under så blir det ju aldrig ett varmgarage, men det hade du säkert koll på.

Jag tror att det blir högre fuktighet i garaget pga fuktighet i marken som tränger upp, när man kör utan platta.

Carporten såg lite kort ut, fast det kanske är för cyklar eller nåt, vad vet jag.

I övrigt, varför inte, vill man ha ett garage utan att hundarna ska pinka på en så är det väl en väg att gå.
Nej, det blir inget varmgarage av detta, och fuktigheten har jag funderat på, undrar om det skulle bi ett problem...?

Det är inte denna modell på bilderna jag personligen funderar på, men jag antar att carporten är för cyklar, den är onekligen för kort.

Frågan är ju om det skulle bli ännu billigare att bygga motsvarande i trä?
 
Mikael_L
En bra ide är väl att schakta ut några dm, dränera och lägga kross + makadam. Då blir ju mindre problem med uppstigande markfukt, plus att garaget känns lite mer riktigt.

När jag ser bilderna så tänker jag osökt "vindlast".
Hur är man säker på att garaget inte välter eller blåser iväg vid storm?
 
Mikael_L skrev:
En bra ide är väl att schakta ut några dm, dränera och lägga kross + makadam. Då blir ju mindre problem med uppstigande markfukt, plus att garaget känns lite mer riktigt.

När jag ser bilderna så tänker jag osökt "vindlast".
Hur är man säker på att garaget inte välter eller blåser iväg vid storm?
fint tips

man kan säkert förankra hela bygget på nåt sätt
 
Mikael_L
nybyggaren123 skrev:
fint tips

man kan säkert förankra hela bygget på nåt sätt
Ja det behöver ju inte vara speciellt svårt. Gräv ner en betongplint i varje hörn t.ex. och fäst vid. Det räcker iaf för att byggnaden inte ska ge sig iväg.

Jag kollade lite snabbt upplagsreaktionerna på några takstolar jag beräknat.
Jag skulle inte tro att lyftkrafterna i detta lilla garage kan uppgå till något speciellt mer än sisådär 1-2 ton. Om man nu inte är på en extremt vindutsatt plats.
Så om varje plint tar en 500kg i lyftkraft så räcker det säkert gott.

500kg är vad en M8 betongexpander korrekt monterad klarar, ungefär.

I mina lyftkrafter har jag inte tagit i beräkning byggnadens egen vikt, som också håller ner den mot marken.
 
Du kan ju gjuta en kantbalk, som du ställer detta på, vill du senare ha en platta, gjuter du en sådan direkt in...

Men, jag är tveksam, även om du senare har mer pengar, så ska detta plåtskjul säljas, och då ska man få ut såpass mycket att man kan ta förlusten...

Ett oisolerat garage i trä, på endast kantbalk kanske ligger inom ekonomins gränser, inte så komplicerat heller...
 
Bygg ett i trä istället, blir inte mycket mer arbete, kostar garanterat inte mer, och så har du en riktig stomme att bygga varmgarage med om du önskar det senare. Fukt från marken är inget problem på ett kallgarage, fukten tar sig ut ur garaget såpass lätt ändå.
 
Tack för inläggen. Kanske det blir trä istället..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.