Tänker bygga ut mitt hus ca 30 kvm och funderar på denna planlösning.
Anledningen till att jag vill bygga ut på den gaveln är att jag har en gammal grund där.
 
  • före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • efter.jpg
  • hus.jpg
Ser intressant ut, men svårt att bedöma
a) pga de skissartade planritningarna
b) ser ut som att man måste gå sidlänges för att komma förbi trappan till köket
c) skall det gigantiska badrummet (eller tvättstugan) verkligen inte ha något fönster alls
d) varför har vardagsrummet ingen utgång till trädgården?
e) en gigantsk hall dominerar huset

Men energimässigt en vinnare pga få fönster.

Alltid tråkigt att läsa "gör om".
Här tycker jag dock att det är skäl att fundera över hur de dyra kvadratmetrarna används.

Good luck! //OtR
 
A)
Har tyvärr inget bättre program att rita i men du får gärna rekommedera något.
B)
Öppningen mellan trappan och väggen i köket kommer bli mer ca 60cm ev. ska trappan bytas mot en spiral och då kommer det bli ännu mer avstånd.
C)
Tror inte att jag vill ha något fönster i badrummet men troligen blir det i tvättstugan.
D)
Vardagsrummet kommer inte ha någon utgång till trädgården men i framtiden kommer det ena fönstret i "hallen" bli en dörr ut mot trädgården.
E)
Är väl inte rätt att kalla det en hall men i brist på bättre ord så blev det det. Kommer ha ett stort köksbord där och någon soffa eller fåtöljer framför den öppna spisen.
 
Oj! Jo, fönster i badrummet är nästan ett måste (iaf ur min synvinkel). Dagsljus är oslagbart för oss tjejer när vi skall sminka oss. ;) Men sen framförallt för att det blir mycket trevligare med ett ljust badrum än en "bunker".
 
jag tycker du absolut ska fundera över fönster i badrum ändå ;) det är härligt att kunna vädra efter bad, titta ut medan du badar osv.

sen, om du kan "trycka ihop" förråd/tvätt/bastu-paketet mer till vänster i plan, så kanske du kan åstadkomma ett kök med ljus från två håll. Eftersom huset är så pass smalt och har sin grund ur en sådan planlösning känns det synd att missa det tillfället.
 
Problemet med att trycka ihop bastu/tvätt/förråd är att den befintliga toaletten som finns idag. Där kommer nämligen vattnet in i huset m.m. Men jag ska fundera på det om det går att lösa på något sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.