Hej!
Råkade visst lägga denna fråga i fel kategori så prövar i denna istället & hoppas på många nya infallsvinklar

”Vi har länge letat efter ett färdigt katalog hus som passar vår tomt (smal plan trädgårdstomt) -men inte hittat något passande och har därför ritat upp ett eget. Vi börjar nu känns att ritningarna skulle fungera men är lite osäkra på om vi missat någon viktig aspekt! Vore därför jätte snällt om vi kunde få lite feedback på denna ritning!”
 
  • Arkitektritningar av norra och västra fasaden för ett hus med svart arkitektpanel och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av fasaderna Syd och Öst för ett anpassat hus på en smal tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit bild av en detaljerad husritning med benämnda rum som sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en husplan, inkluderar garage, vardagsrum, kök, sovrum, badrum och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett foruminlägg med diskussion om husritning och designfeedback.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektoniska ritningar av en planskiss och sektioner A-A och B-B för ett hus med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har funderat på altandörren till badrummet uppe och den kommer bytas ut till ett fönster
 
Mina spontana tankar.

I badrummet på ovanvåningen känns det trångt mellan dörr och kommod, nästan som om man går rakt in i kommoden, eftersom det dessutom ser ut som en dubbelvask antar jag att tanken är att 2 pers ska kunna stå och borsta tänderna samtidigt. Jag hade kanske tagit bort högskåpet (?) inne i hörnet och skjutit kommoden ditåt. Finns det någon funktion med att ha 2 badrum på ovanvåningen? Förstår att det stora kanske är tänkt som en-suite men tänker att det lilla badrummet uppe blir alldeles för litet + om de mindre sovrummen är tänkta som barnrum kan dubbelvasken vilja användas av framtida tonåringar och då är det kanske bättre att bara satsa på ett rejält familjebadrum direkt.

Köket ser för mig lite knepigt ut, men svårt att bedöma när där inte är utmärkt var olika funktioner som spis o.s.v. ska vara. Samma sak med tvättstuga.

Hallen ser ut att vara i trängsta laget.

Men på det stora hela tycker jag huset ser trevligt och funktionellt ut!
 
  • Gilla
Anfan
  • Laddar…
A Anfan skrev:
Hej!
Råkade visst lägga denna fråga i fel kategori så prövar i denna istället & hoppas på många nya infallsvinklar

”Vi har länge letat efter ett färdigt katalog hus som passar vår tomt (smal plan trädgårdstomt) -men inte hittat något passande och har därför ritat upp ett eget. Vi börjar nu känns att ritningarna skulle fungera men är lite osäkra på om vi missat någon viktig aspekt! Vore därför jätte snällt om vi kunde få lite feedback på denna ritning!”
1. Större tvättstuga så det finns plats för att hänga tvätt. plats för 1-2 torkställ plus TM,TK m.m. Tråkigt att behöva torka tvätt i andra rum.
2. Ännu mer förvaring hall för att slippa hallkaoset. Blir mycket kläder och skor som ska få plats dessa årstider. Vinter, vår, regnkläder och skor ska få plats samtidigt.
3. Skulle själv föredra en rak trappa, vilket kräver flytt av kamin. Trappen kan börja lite tidigare. Då får man en mer central plats på övervåningen.
4. Nästan 10m spännvidd på mellanbjälklaget, hur har ni tänkt att det ska var uppbyggt?
 
Vad bra det är att få nya ögon på det man ritat - Tack! Fortsätt gärna komma med idéer på lösningar.

1. ”Tvättstugan” håller vi verkligen med om, började m att drömma om ett ”tvättrum” med mycket ljusinsläpp. Men vi tror verkligen på idéen m tvättmaskin på den våningen man sover/duschar. Så ”tvättrummet” har fått prioriterats bort, till förmån för tvättmaskin uppe i söder stora badrummet. (På den första ritningen pelaren). Dock sitter vi nu och ritar om badrummen uppe efter synpunkterna, gällande gå in i handfat. Ska se om jag kan lägga upp dessa

2. Ja vi håller med om hallen, kanske speciellt skor som man ramlar på när man kommer innanför dörren. Är det någon som har ett bra förslag där hur man kan göra vore det guld. Annars så tänker vi att vinterjackor som inte används etc hängs i hela garderobslängan i rummet bredvid. Detta är endast gästrum m plan för nyttjande några gånger om året. Tror det kan bli så att barnen går in genom garage dörren, då skolan & alla kompisar bor på baksidan om huset. I och med att vi egentligen inte tänker tvätt där nere så tror vi att vi får plats med tekniken och schyst förvaring för detta i ”tvättstugan”

3) Jaha, vi gillar verkligen den där trapplösningen och att det är ett långt fönster centrerat mot trappen. Tror ljusinsläppet och hur välkomnande man kommer känna sig blir jätte bra

4) Vi har haft en konstruktör & en arkitekt som tittat på det, så kopplingar till konstruktionen släpper vi just nu.
 
L lillanutten skrev:
Mina spontana tankar.

I badrummet på ovanvåningen känns det trångt mellan dörr och kommod, nästan som om man går rakt in i kommoden, eftersom det dessutom ser ut som en dubbelvask antar jag att tanken är att 2 pers ska kunna stå och borsta tänderna samtidigt. Jag hade kanske tagit bort högskåpet (?) inne i hörnet och skjutit kommoden ditåt. Finns det någon funktion med att ha 2 badrum på ovanvåningen? Förstår att det stora kanske är tänkt som en-suite men tänker att det lilla badrummet uppe blir alldeles för litet + om de mindre sovrummen är tänkta som barnrum kan dubbelvasken vilja användas av framtida tonåringar och då är det kanske bättre att bara satsa på ett rejält familjebadrum direkt.

Köket ser för mig lite knepigt ut, men svårt att bedöma när där inte är utmärkt var olika funktioner som spis o.s.v. ska vara. Samma sak med tvättstuga.

Hallen ser ut att vara i trängsta laget.

Men på det stora hela tycker jag huset ser trevligt och funktionellt ut!

Tack! Jätte snällt att du kommer med synpunkter!

När det gäller badrummet uppe har vi aldrig riktigt känt oss nöjda men satt nu och ritade på en annan lösning som kanske kan bli lite bättre (ska se om jag kan få till en bild).

Vi har känt att vi gärna har två badrum uppe, egentligen hade vi velat att det stora skulle vara för hela familjen och sen ett mindre med toa, dusch och handfat till oss vuxna. Alternativt ungefär lika stora så det vuxen badrummet har tvättmaskin/torkstumlare (det är det som ser ut som högskåp) och barnens det med badkar. Men får inte riktigt till det så bra.

Hallen nere är jag också rädd för att den är lite trång och försökt jobba med men vet inte riktigt hur vi ska få till det bättre. Har du någon idé?

köket tror vi kan bli bra. Påminner mycket om det vi har idag, och det är väldigt funktionellt.

tror över lag att vi gillar att tänka på funktionerna mer än utseendet. Praktiska lösningar som passar vardagen över tid är guld. Så tänker att vi kan i vår iver att få till tex tvättmaskin uppe, bra kök etc kan missa sånt som snygg fönstersättning utvändigt.
 
Alltså nu när jag läser blir jag jätteförvirrad

Är det alltså tvättmaskin på ovanvåningen? Var har ni tänkt torka tvätten? Vad är tvättstugan där nere till för?

Måste ni ha dusch i bägge badrum där uppe?

Sen skulle jag fortfarande vilja ha utritat spis, diskmaskin, micro, ugn osv i köket, t.ex. måste det finnas utslagsvask i samma bänkyta som hällen och jag har svårt att se att det är utritat?

A Anfan skrev:
Tack! Jätte snällt att du kommer med synpunkter!

När det gäller badrummet uppe har vi aldrig riktigt känt oss nöjda men satt nu och ritade på en annan lösning som kanske kan bli lite bättre (ska se om jag kan få till en bild).

Vi har känt att vi gärna har två badrum uppe, egentligen hade vi velat att det stora skulle vara för hela familjen och sen ett mindre med toa, dusch och handfat till oss vuxna. Alternativt ungefär lika stora så det vuxen badrummet har tvättmaskin/torkstumlare (det är det som ser ut som högskåp) och barnens det med badkar. Men får inte riktigt till det så bra.

Hallen nere är jag också rädd för att den är lite trång och försökt jobba med men vet inte riktigt hur vi ska få till det bättre. Har du någon idé?

köket tror vi kan bli bra. Påminner mycket om det vi har idag, och det är väldigt funktionellt.

tror över lag att vi gillar att tänka på funktionerna mer än utseendet. Praktiska lösningar som passar vardagen över tid är guld. Så tänker att vi kan i vår iver att få till tex tvättmaskin uppe, bra kök etc kan missa sånt som snygg fönstersättning utvändigt.
 
Med ytan ni har tänkt er skulle jag ha slopat det mindre badrummet på övervåningen. Varför inte göra det till en liten tvättstuga? För enbart tvättmaskin, torkskåp och en bänk. Städskåp, teknisk utrustning etc kan vara kvar i utrymmet på bottenvåningen. Det stora badrummet blir för hela familjen, liksom klädkammaren. I den kan dessutom sänglinne och handdukar förvaras.
 
  • Gilla
Anfan
  • Laddar…
Om ni nu tänker att barnen kommer ta ingången från garaget mest så kanske den tänkta tvättstugan nu kan bli en ypperlig grovingång med ett överflöd av skoställ och hängare för hjälmar, ryggsäckar och jackor.
Då kan ni ha hallen för finjackorna och finskorna :rofl:
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Med ytan ni har tänkt er skulle jag ha slopat det mindre badrummet på övervåningen. Varför inte göra det till en liten tvättstuga? För enbart tvättmaskin, torkskåp och en bänk. Städskåp, teknisk utrustning etc kan vara kvar i utrymmet på bottenvåningen. Det stora badrummet blir för hela familjen, liksom klädkammaren. I den kan dessutom sänglinne och handdukar förvaras.
Tack! Jätte bra att kastas om lite i sina tankebanor. Ska testa den lösningen när vi ritar ikväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.