Vi ska göra en utbyggnad på 20-30 kvm och tänkte ta hjälp av en arkitekt. Vi bor utanför stadsplanerat område så vi behöver inget bygglov (har kollat med kommunen) så vi behöver inte bygglovsritningar utan bara skisser som är tillräckliga för byggarna när de ska börja bygga.

Hur lång tid tror ni det kan ta för en arkitekt? Hur mycket kan det kosta på ett ungefär?
 
ulricac skrev:
Vi ska göra en utbyggnad på 20-30 kvm och tänkte ta hjälp av en arkitekt. Vi bor utanför stadsplanerat område så vi behöver inget bygglov (har kollat med kommunen) så vi behöver inte bygglovsritningar utan bara skisser som är tillräckliga för byggarna när de ska börja bygga.

Hur lång tid tror ni det kan ta för en arkitekt? Hur mycket kan det kosta på ett ungefär?
Hur lång tid det tar är omöjligt att svara på. Om det är en utbyggnad av t.ex. ett befintligt vardagsrum borde det inte ta så många timmar. Om däremot utbyggnaden medför att köket skall flyttas, design av det nya köket etc tar det naturligtvis avsevärt längre tid. Min uppskattning är därför någonstans mellan 1 till 5 dagars arbete.
 
med arkitekten nu och vi ska visserligen bygga ut både kök, vardagsrum och sovrum men han trodde ändå inte det skulle ta så lång tid. Så vi fick en prisuppskattning på ca 5000:- vilket kändes helt ok!
 
Ja, det måste var helt OK! Billigare går det nog inte att få det om en akritekt skall vara inblandad.
 
Det är ungefär som att fråga "Vad kostar en oljemålning".
Självklart är det skillnad i pris på en okänd massproducerande målare och en Bruno Liljefors eller Picasso.

Arkitekter är som konstnärer. De skall ha en förmåga att snappa upp dina signaler och omvandla detta till ett attraktivt, funktionellt och kostnadseffektivt hus.
Ju duktigare och kändare arkitekten är desto högre prislapp......
 
...så då får vi se om han lyckats snappa upp vad jag vill ha eller inte!:)

Jag tror dock inte bara det är hur "duktiga och kända" de är som sätter prislappen. Viss tycks ju nästan få hybris och anser sig själva vara mycket mer än andra och såna har jag inte mycket till övers för! Dessutom tror jag priserna skiljer mellan olika orter. Jag bor i en mindre ort där det inte alls är så vanligt att man som privatperson anlitar arkitekter, så nästan alla jag pratat med sysslar mest med projekt åt företag och kommuner.

Jag återkommer när jag fått se skisserna!:)
 
Hej!

Nu börjar vi komma framåt i arbetet med arkitekten. Det har inte gått så smärtfritt som vi önskat. Det har tagit MYCKET längre tid än vi trodde, pga att vi hamnat på ganska låg prio.. :( Dessutom har jag haft lite problem att få arkitekten att förstå att vi är många i familjen och därför behöver STORA rum (han vill hålla sig till standard). Vi har dock varit ihärdiga och till slut fått honom att förstå att vi inte kommer pruta på kvadratmetrarna, så de senaste skisserna såg jättebra ut! :D Vi har dessutom blivit lovade färdiga ritningar innan veckan är slut.

Nu återstår bara att se vart prislappen hamnat... :( Vi har ju varit "besvärliga" så jag gissar att priset blev lite högre än det han först estimerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.