Vad kollar ni efter på visning och vad är viktigt vid köp för er? Jag och ex-sambon är lite oense på vad vi borde satsa på inför försäljning. Så kort sagt, vad är avgörande för er när ni varit på husvisning?

Villa 150 kvm+50kvm. Tomt 6000kvm. Eget va/avlopp.
 
Läget... Läget.... att taket är helt och att värmen fungerar.. resten vill jag troligen göra om ändå...
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
En stor tomt! Så där ligger ni bra till :)
Sen har jag blivit mer praktisk efter många olika boenden, varav flera hus från sekelskiftes till 50-tal. Jag vill ha en vettig planlösning (inga genomgångsrum eller andra ytor som inte kan användas vettigt). Två toaletter.
Sen tittar jag på taket, fasaden, att det finns vattenburen värme och vilken typ av uppvärmning. Elvärme går bort.
Allra sist kommer eventuell charm och estetik, och ytskikt och färg på köksluckor och den slags får väldigt liten betydelse i avvägningen. Mäklarbilder på ägarnas fina möbler, inredningsdetaljer och den slags tittar jag inte ens på. Däremot ser jag gärna hur tomten ser ut på sommaren, och vilken växtlighet som finns.
 
  • Gilla
Vassalena
  • Laddar…
Y yalazy skrev:
En stor tomt! Så där ligger ni bra till :)
Sen har jag blivit mer praktisk efter många olika boenden, varav flera hus från sekelskiftes till 50-tal. Jag vill ha en vettig planlösning (inga genomgångsrum eller andra ytor som inte kan användas vettigt). Två toaletter.
Sen tittar jag på taket, fasaden, att det finns vattenburen värme och vilken typ av uppvärmning. Elvärme går bort.
Allra sist kommer eventuell charm och estetik, och ytskikt och färg på köksluckor och den slags får väldigt liten betydelse i avvägningen. Mäklarbilder på ägarnas fina möbler, inredningsdetaljer och den slags tittar jag inte ens på. Däremot ser jag gärna hur tomten ser ut på sommaren, och vilken växtlighet som finns
Y yalazy skrev:
En stor tomt! Så där ligger ni bra till :)
Sen har jag blivit mer praktisk efter många olika boenden, varav flera hus från sekelskiftes till 50-tal. Jag vill ha en vettig planlösning (inga genomgångsrum eller andra ytor som inte kan användas vettigt). Två toaletter.
Sen tittar jag på taket, fasaden, att det finns vattenburen värme och vilken typ av uppvärmning. Elvärme går bort.
Allra sist kommer eventuell charm och estetik, och ytskikt och färg på köksluckor och den slags får väldigt liten betydelse i avvägningen. Mäklarbilder på ägarnas fina möbler, inredningsdetaljer och den slags tittar jag inte ens på. Däremot ser jag gärna hur tomten ser ut på sommaren, och vilken växtlighet som finns.
Tack för utförligt och bra svar 😀
 
  • Gilla
yalazy
  • Laddar…
Vi tittade efter orginaldetaljer och en bevarande inställning till renoveringar. Byta ut saker till nytt efter smak och tycke kan man ju enkelt göra själv sen, men att få tillbaka något gammalt kan vara näst intill omöjligt.
 
  • Gilla
Vassalena
  • Laddar…
tommib
Läget. Storlek på fastighet. Fasadmaterial (helst puts/tegel). Takutförande och material (helst tegelpannor på lagom lutande tak, inga platta tak tack). Värmesystem. Finns fiber? Parkeringsmöjligheter.

Allt detta är ju jätteindividuellt. Min fru ville "känna att huset känns mysigt".

Som yalazy är jag helt ointresserad av färger och tapeter. När jag kollar hemnet/booli så hoppar jag direkt ner till planlösningen. Resten av bilderna är mest för att få en uppfattning om verkligheten i förhållande till planlösningen. Jag tittar på detaljer om el, vatten, ventilation på bilderna, inte på möblerna eller pyntet.
 
  • Gilla
Vassalena
  • Laddar…
Jag vill nog påstå att förstaintrycket är den största faktorn. Läget är självklart viktigt, men folk som kommer på en visning har redan gillat läget. Det är därför de är där, liksom.

Så det bästa man kan göra är nog att se till att huset ser attraktivt ut från utsidan. Gå ut och kolla på huset från gatan. Ser det bra ut? Vad kan vi göra för att få det att se bättre ut?

Enkla och billiga åtgärder är att se till att trädgården är väl underhållen, att gräset är klippt t.ex., och att fasaden ser fin ut. Detsamma gäller inomhus, se till att det ser snyggt och prydligt ut. Snygga ytskikt, helt enkelt.

Om man får folk att förälska sig i huset från början är det lättare att få dem att bli blinda för alla möjliga problem som egentligen är viktigare, men som inte syns direkt.

Tänk även på att det här forumet inte direkt är representativt för allmänheten. Folk som hänger här har nog en tendens att vara lite mer insatta och praktiskt lagda än gemene man.
 
  • Gilla
Vassalena och 2 till
  • Laddar…
Det mesta ovanstående är saker man antingen kan fixa eller till och med vill fixa själv. Idag skulle jag mest titta på saker jag inte kan ändra, resten kan jag ju göra efter egen smak om jag vill.

1. Läget. Stad, kvarter, kommun (politik, skatter, osv)

2. Grann-tomter och hur de används idag.

3. Detaljplanen. Vad får jag göra om jag vill?

Det är jävligt surt att lägga en massa pengar på ett superfint hus och i efterhand inser att politiska majoriteten i kommunen styr åt helt fel håll, grannarna är enbart puckon, jag inte får bygga garaget/växthuset eller vad det nu är och att det byggs en grisstia 30 meter bort ...

Men om taket börjat bli kasst, tapeterna ser jävliga ut eller om det är elvärme spelar absolut ingen roll! Det påverkar ju priset förstås och oftast i rätt riktning för mig som köpare, sen kan jag för pengarna jag sparat köpa det värmesystem JAG vill ha...
 
  • Gilla
Vassalena
  • Laddar…
När jag sist köpte hus var kravet att det fanns ett dubbelgarage eller möjlighet att bygga ett. Nu är det dubbelt dubbelgarage som gäller, annars åker jag hem direkt.
 
  • Gilla
Vassalena och 1 till
  • Laddar…
Två dubbelgarage är ovanligt, det finns några få i närområdet som har enkelt eller dubbelt garage i huset och ett fristående dubbelgarage. Jag hade också krav på dubbelgarage när vi köpte huset vi nu bor i. Krav på dubbelgarage och lugnt läge utom hörhåll från stora vägar gjorde att det tog oss fyra år att leta hus. Idag är vi glada att vi inte prutade på något viktigt krav. Vi tittade på ett hus i Haninge som hade garage i hela källarvåningen där det rymdes två bilar i bredd och två på djupet, d v s fyra bilar och dessutom ett antal MC innanför bilarna, snickarbänk och massor av förvaring. Vi hade inte riktigt förstått hur långt det är till Haninge från våra arbetsplatser i city och närförort. Det hade ju räckt att titta lite noggrannare på kartan så hade vi sluppit gå på visningen 😂
 
  • Gilla
Vassalena och 1 till
  • Laddar…
Läget Läget Läget.
Placering i terrängen, marken ska luta från huset. Det är tyvärr oftast tvärsom.
Det ska luta mot gatan, välj rätt sida, tydligt här tex...
Tillräckligt stor garageplan, här är den för liten.
Var tar snön vägen när de snöröjer gatan?
Kommunalt vatten, avlopp, gata. Inga j-la samfälligheter och vägföreningar, andelen idioter i en normalbefolkning är för stor för dylika begrepp.
Trafiksituation lokalt och i övrigt.
Kommun och politik, bilhatarkommun tex går bort direkt.
På byggnad, status på grund, tak, fasad, uppvärmningssystem.
Planlösning, inte massa småkyffen.
Dubbelgarage.

Finns mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vassalena
  • Laddar…
Bara köpt hus 1 gång, men detta var vad vi gick på när vi letade. Och vad vi kommer gå på om vi skulle leta igen.

1. Läge, kommunikationer och annan service (vårdcentral, matbutik mm). Läget i förhållande till jobb mm. Trevligt område.
2. Husets placering på tomten (vi vill ha sol när vi är i trädgården, vilket ofta är eftermiddag/kväll)
3. Huset i sig - material och byggnadssätt, standard och skick. Särskilt fokus på alla dyrare saker (dränering, tak, värmesystem). Driftkostnader.
4. Husets attribut och vad som ska finnas. Must have, nice to have. Enligt preferenser. Våra preferenser var stenhus, källare, garage i anslutning till huset (så man kan gå mellan utan att gå ut), vardagsrum och allrum, toalett på varje plan (vilket många äldre hus saknar), en ordentlig tvättstuga men möjlighet att hänga upp tvätt…kök i anslutning till trädgård (nice på sommaren:)
5. Priset, i förhållande till ovan. Och marknad, och vår egen budget.

Alla 5 måste uppfyllas. 5 år och ett 100-tal hus tog det för oss att hitta ”vårt” hus. Väl värt att leta efter 😊.
Vi hade kunnat köpa ngt tidigare, men då hade 5:an inte uppfyllts och vi hade varit missnöjda varje månad när banken skulle haft sitt…
 
Redigerat:
  • Gilla
Vassalena
  • Laddar…
Läget och att huset som helst ska vara hundra år och inte vara fel- eller sönderrenoverat, dvs att den ursprungliga känslan inte utplånats, som t.ex då fönster är bytta till moderna med fel proportioner. Kakelugnar och vedspis är ett stort plus. Blåbetong och eternit undviks. Påkostade material i "tacky" stil och annat i Gracelandstuk går bort (räknas som felrenoverat).
Störningar som flyg, tåg, vägar, grannar och kraftledningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vassalena
  • Laddar…
I annonsen försöker jag tänka bort alla idiotiska kuddar, filtar och levande ljus som mäklarens stylist släpar från hus till hus. Vem fan tänder levande ljus mitt på ljusaste dagen och solsken? Eller tänder brasan? Usch vad opraktiskt med tredubbla kuddrader på soffan.
 
  • Gilla
Vassalena
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.