Hej

Vi funderar på att bygga nytt hus, vi bor nu i ett 50-tals hus, men ska flytta norrut och vill inte börja renovera igen.

Vi kommer väl köpa ett älvsbyhus för vi lär inte ha råd med nåt annat. Vad jag undrar är
vad som tillkommer på priset utöver det som står på älvsbyhus hemsida?
Vi har redan kollat tomt med indraget Vatten och avlopp.
Vad tillkommer förutom indragning av el?

/Stefan

 
S
detta har jag fått från älvsbyhus.

Freja 791000 inkl grund
Grovplanering 50000:-
Finplanering 20000:-
VA-arbeten 85000:-
Övr byggkost. 25000:-
Bygglov 25000:-
Konsultkost. 10000:-
 
är det vad älvsbyhus tar extra ?

tomten är utstyckad, VA är indraget
men grovplanering är väl inget som älvsbyhus gör?
jag tänkte mest vad som tillkommer från deras sida utöver huspriset, typ när dem slänger dit grunden och sådant.

 
S
Grovplanering är väl grävning för grunden om jag inte fattat helt galet..finplanering är enl säljare sand+matjord...som sagt detta var vad vi fått av våran säljare.
 
Snacka om att bli lurad av deras priser på hemsidan, grunden ingår men alltså inte ditsatt på tomten. inte undra på att allt verkar så billigt då, misstänkte att det var någon sorts lureri bakom. Frågade försäljaren förra veckan och han sa att Vi "Älvsbyhus" är dem enda som har pris på komplett hus på vår hemsida med grund och allt, bara att flytta in.
Ska fråga han imorgon Varför ska vi välja ett Älvsbyhus, när det finns så många andra leverantörer, så får vi se vad han säger.

Bygglov 25000 var bygger du ?
Har hittat tomt för 50000 där VA är indraget bara dra fram till huset, dem kan väl inte ta 85000 för att gräva in vatten och avloppsrör från brunnen till huset, det är ju ockerpriser, då gräver man ju hellre det för hand.
el inkoppling kostar 15100
 
inkognito skrev:
Har hittat tomt för 50000 där VA är indraget bara dra fram till huset, dem kan väl inte ta 85000 för att gräva in vatten och avloppsrör från brunnen till huset, det är ju ockerpriser, då gräver man ju hellre det för hand.
Du kommer aldrig ifrån att betala anslutningsavgift för VA.
 
Du måste skilja på anslutningsavgift för VA och att dra in ledningarna på tomten.

Anslutningsavgiften tas ut av VA bolaget för att få täckning för de investeringar de gjort för att dra ledningar till ditt område/gata.

Att dra rör från deras anslutningspunkt och in till ditt hus är en annan kostnad som du också ska betala.
 
S
inkognito skrev:
Snacka om att bli lurad av deras priser på hemsidan, grunden ingår men alltså inte ditsatt på tomten. inte undra på att allt verkar så billigt då, misstänkte att det var någon sorts lureri bakom. Frågade försäljaren förra veckan och han sa att Vi "Älvsbyhus" är dem enda som har pris på komplett hus på vår hemsida med grund och allt, bara att flytta in.
Ska fråga han imorgon Varför ska vi välja ett Älvsbyhus, när det finns så många andra leverantörer, så får vi se vad han säger.  

Bygglov 25000 var bygger du ?
Har hittat tomt för 50000 där VA är indraget bara dra fram till huset, dem kan väl inte ta 85000 för att gräva in vatten och avloppsrör från brunnen till huset, det är ju ockerpriser, då gräver man ju hellre det för hand.
el inkoppling kostar 15100

bygglovet kommer att bli billigare än 25000 ca 10000 för vi har redan en tomt med ett hus på som ska rivas...
 
steelis skrev:
[quote author=inkognito link=1138993754/0#4 date=1139173576]
bygglovet kommer att bli billigare än 25000 ca 10000 för vi har redan en tomt med ett hus på som ska rivas...
Säg inte det, vi rev vårt gamla hus och byggde nytt på samma plats. Det rivnings/bygglovet kostade oss 32000!

/bebben
 
Va är anslutet redan.

Det som kommer kosta det är nergrävandet av VA rör och dränering och planering för grunden, allt detta kommer att gå på ca 100.000, pratade med försäljaren idag.
 
S
bebben skrev:
[quote author=steelis link=1138993754/0#7 date=1139223154][quote author=inkognito link=1138993754/0#4 date=1139173576]
bygglovet kommer att bli billigare än 25000 ca 10000 för vi har redan en tomt med ett hus på som ska rivas...
Säg inte det, vi rev vårt gamla hus och byggde nytt på samma plats. Det rivnings/bygglovet kostade oss 32000!

/bebben[/quote]

jaha ..ok..ca 10k enligt en på kommunen ..så vi får se vart vi kommer då. :-/
 
inkognito skrev:
Snacka om att bli lurad av deras priser på hemsidan, grunden ingår men alltså inte ditsatt på tomten. inte undra på att allt verkar så billigt då, misstänkte att det var någon sorts lureri bakom.
Det är väl ganska självklart att markarbetena inte ingår i priset på hemsidan. Det beror ju helt på hur tomten ser ut. Allt kan ju gå som en dans eller så behövs sprängning, pålning eller utfyllnad. Kostnaderna kan ju bli precis hur stora som helst, så inget företag skulle kunna lägga ut priser som infattar markarbeten för alla tomter.
 
steelis skrev:
[quote author=inkognito link=1138993754/0#4 date=1139173576]
bygglovet kommer att bli billigare än 25000 ca 10000 för vi har redan en tomt med ett hus på som ska rivas...
Säg inte det, vi rev vårt gamla hus och byggde nytt på samma plats. Det rivnings/bygglovet kostade oss 32000!

/bebben[/quote]

Vår kommun var smidiga och sa att de kan se det som en ersättningsbyggnad och slog ihop det hela så vi slapp rivningsdelen i kostnaderna.

Det hänger nog på vilken kommun man har...
 
Ja jag vet det nu, hade jag vetat så självklart hade jag väl aldrig frågat. Försäljaren upplyste ju inget sådant heller när jag ringde och frågade, utan sa att vi är dem enda som ger pris på ett helt färdigt hus med grund. Det kan nog tolkas lite olika.
 
steelis skrev:
[quote author=bebben link=1138993754/0#8 date=1139227701][quote author=steelis link=1138993754/0#7 date=1139223154][quote author=inkognito link=1138993754/0#4 date=1139173576]
bygglovet kommer att bli billigare än 25000 ca 10000 för vi har redan en tomt med ett hus på som ska rivas...
Säg inte det, vi rev vårt gamla hus och byggde nytt på samma plats. Det rivnings/bygglovet kostade oss 32000!

/bebben[/quote]

jaha ..ok..ca 10k enligt en på kommunen ..så vi får se vart vi kommer då. :-/
[/quote]

Det är bara att gratulera! Det verkar diffa rätt så mycket mellan olika kommuner...
Det kanske inte är detaljplanerat område? Där vi byggde fanns en nyupprättad detaljplan som antagligen kommunen ville ha in lite stålar för :-?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.