D
Ja, vad är era tankar? Är det alltid en bra idé att dränera och isolera även äldre hus? Hur vet man om det behövs? Hur skiljer man markfukt från fukt tillförd genom luften? Vad händer om man struntar i det, givet oinredd källare? Har många hus aldrig blivit dränerade? Bonusfråga: hur bekräfta om väggar är målade med tät/öppen färg?

Bakgrund (ej helt relevant för diskussionen):

Jag bor i ett 30-talshus med oinredd källare. Innan jag blev med luftavfuktare upplevdes källarens luftfuktighet under sommar/höst som den i tropikerna. Lite till mycket putssläpp finns beroende på vägg, sannolikt men inte bekräftat pga tidigare ägare målat med plastfärg.
Har genom åren låtit inte mindre än tre besiktningsmän ge ett utlåtande om källaren med helt olika utfall. Min plan är att göra iordning källaren (oorganiskt) så behöver fatta ett beslut om dränering - just nu tvekar jag, det är den betydande utgift och mycket jobb med återställning så inget jag gör "bara för att".
 
Bor i ett femtiotalshus med källare som ej är boyta. Vid regn blir det fuktigt pga dålig dränering. Varenda sakkunnig som uttalat sig (och det har varit ett par stycken) har sagt att det inte är något som skadar byggnaden eller skapar problem så länge man inte bygger om till inredd källare. Så vi låter det helt enkelt vara odränerat.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Hur är stuprören anslutna?
Hos oss var problemet, inte dränering.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Inreder du oorganiskt kan du ju fortsätta med in "vänta och se" taktik, ingen större skada kan ju rimligen ske; möjligen nya färg/putssläpp. Jag hade vägt kostnaden för dränering mot kostnaden/jobbet att eventuellt behöva göra om allt om det inte funkar.

Vid dränering sätter man ju också isolering, så källaren blir ju också varmare och energieffektivare. Det är ju också nått att betänka. Men å andra sidan blir ju källaren aldrig helt torr, eftersom du inte kan dränera och isolera under plattan.
 
D
A AndersS skrev:
Hur är stuprören anslutna?
Hos oss var problemet, inte dränering.
Det går till kommunens ledning för dagvatten. Inget stopp.
H Henrik.S skrev:
Vid dränering sätter man ju också isolering, så källaren blir ju också varmare och energieffektivare. Det är ju också nått att betänka. Men å andra sidan blir ju källaren aldrig helt torr, eftersom du inte kan dränera och isolera under plattan.
Precis, jag tänker det blir fuktvandring upp i väggarna oavsett dränering. Vet ej vad som är under huset men svårt att tro det är något dränerande.
 
Claes Sörmland
Det där med fukt som kommer från luften respektive från marken avgörs ju genom årstiden. Är källaren torr under eldningssäsongen men fuktig under sommar-sensommar så kommer vattnet in via luften och kondenserar. Är den fuktig vintertid, trots uppvärmningen, ja då tar sig vatten in genom golv och väggar.

Det knepiga med dränering är att man kommer inte åt golvet i dessa gamla hus. Och inte sällan gjöt man rakt på marken eller på natursand. Så även om man dränerar behöver det inte blir bättre eller bra om huset suger vatten genom golvet (och sen upp genom väggarna).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Det går till kommunens ledning för dagvatten. Inget stopp.
Hur har ni kollat dem ch vilket material är rören av från stuprören?
 
D
A AndersS skrev:
Hur har ni kollat dem ch vilket material är rören av från stuprören?
Stigarrör (kallas det så?) är av plast, men är övertygad om att dessa ansluter till betongrör. Men har ingen teknisk bevisning för min övertygelse. Kan en amatör filma och tolka resultatet, eller lämpar det sig bäst för proffs? Det jag gjort är att blåsa rent rören med högtryckstvätt, med sån rensslang som tar sig fram med bakåtriktade strålar.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Stigarrör (kallas det så?) är av plast, men är övertygad om att dessa ansluter till betongrör. Men har ingen teknisk bevisning för min övertygelse. Kan en amatör filma och tolka resultatet, eller lämpar det sig bäst för proffs? Det jag gjort är att blåsa rent rören med högtryckstvätt, med sån rensslang som tar sig fram med bakåtriktade strålar.
Har du kunnat spola alla rör runt huset fram till anslutning mot kommunens ledning så är det inte stopp. Däremot vet man inte om det läcker ut skarvar.
Vill du säkerställa med filmning får man anlita en firma.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där med fukt som kommer från luften respektive från marken avgörs ju genom årstiden. Är källaren torr under eldningssäsongen men fuktig under sommar-sensommar så kommer vattnet in via luften och kondenserar. Är den fuktig vintertid, trots uppvärmningen, ja då tar sig vatten in genom golv och väggar.

Det knepiga med dränering är att man kommer inte åt golvet i dessa gamla hus. Och inte sällan gjöt man rakt på marken eller på natursand. Så även om man dränerar behöver det inte blir bättre eller bra om huset suger vatten genom golvet (och sen upp genom väggarna).
Aha! Det är det nog så enkelt att jag får in massor med fuktig luft i den svala källaren. Luftavfuktaren behöver i princip inte tömmas på vinterhalvåret annat än när vi tvättar. Det står ett par element och det är många meter oisolerade rör så det är lika varmt där nere som i bostadsdelen.

Kan jag helt enkelt stänga tilluften på sommaren, och vädra litet när jag upplever att luften är dålig? Eller skaffar jag mig nya problem då, kanske.

Ditt sista stycke är precis varför jag tvekar. Hade resultatet garanterat blivit en torr källare som är mer ekonomisk att hålla varm hade det stått en grävare på min tomt snarast möjligt. Men nu känns det som risken är att jag blir ett par hundra tusen fattigare och ändå har en fuktig källare med framtida putssläpp.
 
Claes Sörmland
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Aha! Det är det nog så enkelt att jag får in massor med fuktig luft i den svala källaren. Luftavfuktaren behöver i princip inte tömmas på vinterhalvåret annat än när vi tvättar. Det står ett par element och det är många meter oisolerade rör så det är lika varmt där nere som i bostadsdelen.

Kan jag helt enkelt stänga tilluften på sommaren, och vädra litet när jag upplever att luften är dålig? Eller skaffar jag mig nya problem då, kanske.

Ditt sista stycke är precis varför jag tvekar. Hade resultatet garanterat blivit en torr källare som är mer ekonomisk att hålla varm hade det stått en grävare på min tomt snarast möjligt. Men nu känns det som risken är att jag blir ett par hundra tusen fattigare och ändå har en fuktig källare med framtida putssläpp.
Jag har en liten källare som ursprungligen var en potatiskällare senare tvättstuga från 1920. När jag tog över huset så var det en varm sommar och var fuktigt i källare. Naiv som jag var så började jag vädra kraftigt. Men källaren var kall och juliluften var särskilt varm och fuktig denna sommar, det slutade med som en vattenfilm på golvet. Jag trodde det var vatten som trängde in genom yttervägen, så jag dränerade ytterväggen (för hand ned till 1,8 m djup...) men fann inget vatten. Det blev bara värre med fukten, möglet började växa. Det löste sig inte förrän hösten kom och det blev varmare i källaren än utomhus.

Sen dess vädrar vi inte med undantag torra senvåren (april-maj) så vi vädrar dagtid för att få upp temperaturen utan att använda el. Några år senare skaffade vi en avfuktare som fyller en viktig funktion sommartid när den gamla potatiskällaren kanske är 16 grader C och det är varmare utomhus.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har en liten källare som ursprungligen var en potatiskällare senare tvättstuga från 1920. När jag tog över huset så var det en varm sommar och var fuktigt i källare. Naiv som jag var så började jag vädra kraftigt. Men källaren var kall och juliluften var särskilt varm och fuktig denna sommar, det slutade med som en vattenfilm på golvet. Jag trodde det var vatten som trängde in genom yttervägen, så jag dränerade ytterväggen (för hand ned till 1,8 m djup...) men fann inget vatten. Det blev bara värre med fukten, möglet började växa. Det löste sig inte förrän hösten kom och det blev varmare i källaren än utomhus.

Sen dess vädrar vi inte med undantag torra senvåren (april-maj) så vi vädrar dagtid för att få upp temperaturen utan att använda el. Några år senare skaffade vi en avfuktare som fyller en viktig funktion sommartid när den gamla potatiskällaren kanske är 16 grader C och det är varmare utomhus.
Nu vet jag inte om det har någon sanning i vad jag har hört, men det att en avfuktare kan öka fukten då den kan börja dra in fukt utifrån när källaren börjar torka ut, kan det stämma eller är det bara spekulation?
 
A
Någon som vet hur lång tid det tar för eventuella problem med färg och putssläpp att ge sig till känna? Går det hyggligt fort kan du putsa om den värst utsatta väggen, vänta och se om det funkar.
 
D
Jag stängde tilluften och stängde av luftavfuktaren. Det blev inte alls lika tropiskt som tidigare! Får bli liten eller ingen ventilation där nere framledes. Tack hörrni!
 
  • Gilla
Hailuke
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag stängde tilluften och stängde av luftavfuktaren. Det blev inte alls lika tropiskt som tidigare! Får bli liten eller ingen ventilation där nere framledes. Tack hörrni!
Skulle nog iaf välja lite tilluftför att kunna få lite cirkulation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.