Ska utrusta ett nytt hus med en hel del utomhusbelysning, väggspottar (up/down lights), belysning vid entréer och spottar i takfoten.

Varit på Bauhaus och tittat och hittar jättemycket snyggt men tycker att allt är så himla billigt och blir orolig att det är dålig kvalité. varken vill eller orkar byta ut dessa om ett par år utan lägger hellre betydligt mycket mer pengar nu.

Så vad ska jag tänka på vad gäller materialval? Är på jakt efter utseendemässigt rostfria/silverfärgade. Är det några tillverkare som generellt håller en bra kvalité?
 
L Lund skrev:
Ska utrusta ett nytt hus med en hel del utomhusbelysning, väggspottar (up/down lights), belysning vid entréer och spottar i takfoten.
Det är alltså så kallade pastalampor du främst är ute efter?
Kallade så för att ljusbilden liknar fjärilsmakaroner: Pastalampor som liknar fjärilsmakaroner för illustration av ljusbild mot husvägg och takfot.

Och vad har man för nytta av att husväggen och takfoten lyses upp?
Bättre med lampor som belyser marken, så man ser var man går och var man tappat nyckelknippan.
Se t.ex. denna: https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-med-att-vaelja-utomhusbelysning.374434/#post-3701470
Och läs tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/kapprustning-i-utebelysning.328195/page-2
 
Så här ser det alltså ut en mörk kväll:
 
Pastalampor... :rofl:
Blir förmodligen bara downlights + pollare samt spottar i takfoten.

Min fråga var dock mer kring kvalitén än det rent estetiska och praktiska.
 
Vad gäller det elektriska så bör du titta på hur de ansluts, och hur de behöver anslutas i ditt fall.

Vägglyktor kan i allmänhet anslutas bakifrån. Ska de anslutas med utanpåliggande kabel brukar man få fila upp ett spår det för detta. Sedan varierar det stort ifall de stöder vidarekoppling, dvs har plats för två kablar.

För downlights, välj armaturer för konstant ström som drivs av ett central drivdon. Jag känner inte till något helt klockrent godkänd metod att installera downlights utomhus i en takfot. För dessa är det dessutom av större vikt att stöder de vidarekoppling vilket inte alla gör.

Hide-a-lite gör bra armaturer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.