Hej Byggare,

Min förra tråd var ett desperat rop på hjälp att försöka få ordning på vedpannan jag tagit över, inför vinterns intåg. Har lyckats lära mig elda något sånär i pannan och får bra värme i tankarna.

Men nu har jag kommit till fas 2 så att säga och behöver hjälp att lista ut ur jag ska tömma själva systemet. Har ett öppet system med expansionskärl på vinden.

Har 2 element som måste bytas, och två andra har termostater som inte fungerar. Och ett element ska väck helt.

Utöver det ska rör dras om då de från 60-talet går på ett olämpligt sätt i källarbjälklaget där badrummet ska göras om.

Har läst om att det går fint att frysa rören punktvis vid byte av radiatorer för att undvika att tömma och fylla på helt nytt vatten. Men påfyllning har redan skett många gånger om då de två gamla sektionsradiatorernq droppar och flera liter i veckan behövs fylla på med en ballofix till systemet.

Så hur går processen till, se till att alla element står i öppet läge, hur brukar man strypa tankarna 2 x 750 L mot övriga systemet. Genom pannans laddomat? Det är de enda grova ventiler jag ser. Slå av cirkulationspumpen och ja vad mer?


Bild 1 på vredet är det invattnet till tankarna eller? För påfyllning sköter jag med en annan ventil så fattar inte riktigt.

Bild 2 sitter bakom pannan. Ser lämplig ut att tömma det därifrån i slang ut i golvbrunnen antar jag men begriper fortfarande inte hur jag frikopplar radiatorerna från tankarna.

Tack på förhand,

Krabbe
 
  • Rörsystem under yta med damm, kopplingar och ventiler synliga, installation inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är bild nr 2 som inte ville följa med

Gamla rörledningar med avstängningsventil, synligt slitage och korrosion, installerade mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Bild 1 är ventilröret för inkommande kallvatten som ska värmas och bli varmvatten.
Säkerhetsventilen sitter i bakkant och skvallerröret är draget med PEX.

Bild 2 är en avtappning.
Här kan du tömma värmevattnet.

Du behöver ta flera bilder över anläggningen om vi ska kunna klura ut om du kan stänga bort tankarna.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Bild 1 är ventilröret för inkommande kallvatten som ska värmas och bli varmvatten.
Säkerhetsventilen sitter i bakkant och skvallerröret är draget med PEX.

Bild 2 är en avtappning.
Här kan du tömma värmevattnet.

Du behöver ta flera bilder över anläggningen om vi ska kunna klura ut om du kan stänga bort tankarna.
Tack, det klarnade med ditt inlägg så jag provade stänga den ventilen. Då kom det ej tappvarmvatten i kranarna sen. Så denna styr invatten till själva förrådsberedaren inne i tanken, eller styr den rentav allt inkommande till tankarna/värmesystemet?

Gamla rörledningar och ventiler i ett mörkt, dammigt utrymme, möjligen en källare eller liknande område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är den från annan vinkel och där ser man skvallerröret och säkerhetsventilen du nämner.

Kan försöka ta fler bilder, det är så extremt jävla sotigt och lortigt där bara, men det får jag skylla på någon annan kan jag säga.


Källare med rörledningar och oljetank, dammigt, oordnat, skuggspel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med denna "filling" fyller jag på till systemet då två radiatorer läcker. Tills det börjar hosta ut vatten i skvallerslangen. Här ser man även att tanken egentligen ska vara gul, inte grå. 😅

Då ska jag sikta på att tömma systemet medelst den avtappningen. Har 13 radiatorer fördelat på två våningar. Gammalmodiga dragningar och enkel vedpanna utan elektronik (ja laddomaten och pumpen förstås) i källaren. Öppet system med expansionen på vinden.

Källare med värmepannor, rör och elektriska kontroller, dammigt och oorganiserat utrymme, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är någon slags översiktlig bild men jag ska försöka knäppa någon mer lite detaljerad.

För visst behöver jag så att säga blockera tankarna från slingorna vidare till radiatorerna, som jag vill ha tömt?

Hur mycket vatten står det normalt uppe i exp.kärlet? Det kommer väl tömmas med.
 
Krilleman
Ventilröret på kallvattnet är bara till för varmvatten. Inget annat.

Påfyllningen är just påfyllning av värmesystemet som du redan visste.

Eftersom du har matningen till radiatorerna högt upp behöver du inte tömma tankarna på vatten bara för att göra jobb med radiatorerna.

Vilken våning är pannan kontra radiatorerna som du skall jobba med?
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ventilröret på kallvattnet är bara till för varmvatten. Inget annat.

Påfyllningen är just påfyllning av värmesystemet som du redan visste.

Eftersom du har matningen till radiatorerna högt upp behöver du inte tömma tankarna på vatten bara för att göra jobb med radiatorerna.

Vilken våning är pannan kontra radiatorerna som du skall jobba med?
Vedpannan och tankarna befinner sig källaren, radiatorerna som ska bytas på första plan. Sen ett på plan 2 som behöver byta ventilen där som sitter innanför termostaten vad nu den heter. Och då kan det väl inte stå vatten i misstänker jag. Tack så mycket!
 
Krilleman
Stäng av cirkulationspumpen till radiatorerna.

Öppna avtappningen som finns på bild.

Nu börjar först det öppna expansionskärlet tömmas.
Sen är radiatorerna på övervåningen på tur.
Sen kommer radiatorerna på entrevåningen.

När det slutat rinna vatten på den lägsta radiatorn du skall jobba med så stänger du av avtappningen.

Ett tips är att släppa in luft via luftskruvarna på dom radiatorerna som ska arbetas på (uppifrån och ner såklart). Då går det lite fortare och det blir inte lika blött på golvet vid dessa heller. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.