Jag ska göra ett badrum på landstället i Skåne (bor i Stockholm). Jag kommer inte kunna vara på plats särskilt mycket så jag är lite noga med val av entreprenör.

Jag tänker att jag ska be om:
Våtrumsintyg
Entreprenadbevis på betald försäkring

Är det vanligt av entreprenören att kräva förskottsbetalning på 20% av arbets- och materialkostnaden?

"Arbetet faktureras löpande var vecka med 10 dagars netto." Jag vill ju helst hålla inne med betalning om det drar ut på tiden alternativt om något i slutskedet gör att man hamnar i ett dåligt förhandlingsläge. Kan jag komma med annat förslag på betalningsupplägg?
 
Jag ser inte varför man skulle betala i förskott, en seriös entreprenör bör ha kredit hos sina leverantörer.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skulle inte köra löpande räkning om jag bodde långt bort och inte hade möjlighet att följa upp arbetet på plats och flera gånger i veckan.
 
Vår byggkonsult gjorde upp med byggfirman om vad de kallade 3 "lyft", dvs 40% när fas 1 är färdigt och besiktigat, 50% ytterliggare när fas 2 är färdig och besiktad därefter de sista 10% när allt är klart inkl all dokumentation. Detta skrevs såklart in som en del av kontraktet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ett badrum blir klart på ungefär 4 veckor och den tiden plus 10 dagar borde en välrenommerad firma kunna ligga ute med pengarna.

Se tipsen här: https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/infor-att-anlita-hantverkare/
Där står det om att kolla med Skatteverket men ring även Kronofogden för att kolla att firman inte har skulder hos dem.
Använd Hantverkarformuläret.
Avtala om vite per påbörjad förseningsvecka, t.ex. 5% per vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.