jag skall göra ett dusch utrymme på ovanvåningen i ett trähus.detta är något helt nytt för mig och jag har läst på lite här på forumet och undrar över ett par saker som jag ej kunnat finna.
det är ett 1 1/2 planshus med oinredd vind där enbart toalettens avlopp är framdraget.
kan man flytta toans avlopp och isåfall hur långt?

vill man dessutom ha dusch så undrar jag hur långt denna kan ligga från toans avlopp för att få ett ok fall på duschvattnet ?

jag får antagligen borra mig igenom x antal bjälkar eftersom jag vill flytta avloppet ca 3 meter och då undrar jag kortlar man på var sida om genomföring eller räcker det med ena sidan , för att förstärka den försvagningen av bjälke som blir .

ligger bjälkarna på cc 60 eller kan det vara 120 och iså fall vad är minimum för badrum.

jag har hört folk som lägger extra gips längs kanterna för att spara in på dyrt flytspackel. är detta att rekommendera .

vid fallspackling så undrar jag om det är enklare att avgränsa duschutrymmet med skumgummi list och sedan handspackla detta.och iså fall sätta nivå pinnar för att få ett fall på även utanför avgränsningen liggande område ELLER täcka över golvbrunnen och med hjälp av nivåpinnar försöka få till ett fall över hela ytan utan skumgummilist under stark tidspress.vad rekommenderas?
 
var det för kluriga frågor eller för självklara :-? :-?
kom igen nuuuu då
 
Jag är bara en glad amatör, så du får ta det jag skriver med en nypa salt.

ikeahantverkaren skrev:
kan man flytta toans avlopp och isåfall hur långt?

vill man dessutom ha dusch så undrar jag hur långt denna kan ligga från toans avlopp för att få ett ok fall på duschvattnet ?
Hade jag varit lite modigare, så hade jag hävdat att det är en baggis att flytta avlopp. Det enda luriga är att se till att det lutar åt rätt håll (~ 1cm per meter ???) och att man inte sågar för mycket i bjälkarna. ;)
ikeahantverkaren skrev:
ligger bjälkarna på cc 60 eller kan det vara 120 och iså fall vad är minimum för badrum.
Kolla här: http://www.cascose.dk/_upl/pdf/F%F7rbereda%20tr%F5bj%F5lklag%20innan%20montering%20av%20klinker.pdf

Där står det att om badrummet är mindre än 10m2 OCH bjälkarna har max 4.2 meter spännvidd OCH cc högst 60 så klarar du dig med 22 mm golvspån + Xmm flytspackel ELLER golvgips.

ikeahantverkaren skrev:
jag har hört folk som lägger extra gips längs kanterna för att spara in på dyrt flytspackel. är detta att rekommendera .
Om du spacklar rakt på spånskivan, så fyller spacklet uppgiften som "rörelseupptagande skikt innan ytbeläggning av keramiska plattor". Då måste spacklet ha en viss minimitjocklek. I det fallet verkar det lurigt att lägga in gips i kanterna.

Om du lägger gips på spånskiva kan du kanske bygga hela fallet med gips som "ByggaNytt" gjort, se http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2452/5#17

ikeahantverkaren skrev:
vid fallspackling så undrar jag om det är enklare att avgränsa duschutrymmet med skumgummi list och sedan handspackla detta.och iså fall sätta nivå pinnar för att få ett fall på även utanför avgränsningen liggande område ELLER täcka över golvbrunnen och med hjälp av nivåpinnar försöka få till ett fall över hela ytan utan skumgummilist under stark tidspress.vad rekommenderas?
Jag tänker välja att handspackla fallet i duschutrymmet eftersom det verkar enklast. Jag tror att man som novis kan få det riktigt svettigt om man ska försöka få till hela golvytan på en gång.
Inte helt oväntat har Casco en beskrivning av detta också. Se kap. 5 "Fallbyggnad" i http://www.cascose.dk/_upl/pdf/L%E4gga%20v%E4rmegolv.pdf

Vi får hoppas att någon annan kan svara på dina övriga frågor.

Lycka till!
 
ikeahantverkaren skrev:
vid fallspackling så undrar jag om det är enklare att avgränsa duschutrymmet med skumgummi list och sedan handspackla detta.och iså fall sätta nivå pinnar för att få ett fall på även utanför avgränsningen liggande område  ELLER täcka över golvbrunnen och med hjälp av nivåpinnar försöka få till ett fall över hela ytan utan skumgummilist under stark tidspress.vad rekommenderas?

När jag flöt mitt golv som är 120x320cm med brunn i ena änden var jag tveksam. Jag såg 3 alternativ. Antingen spackla med ett fast spackel dvs inte flytande, att dela in rummet i två delar och ta och flyta en del i taget eller att hyra in ett proffs. Då jag inte ville ha några skarvar i mitt golv gick alternativ 2 bort. Jag ansåg även att flytspacklet hade bättre egenskaper jfr fast spackel varför även första alternativt gick bort. Har aldrig tidigare arbetat med flytspackel och kunde inte förstå hur jag skulle få till först ett fall över hela golvet plus brantare fall just i duschen.

Alltså hyrde jag in en golvläggare för just detta moment, och det är jag glad för när jag hantlangade honom. Det är skoj att se proffs arbeta, det ser så lätt ut. Han fixade till det på nolltid. Och inte gjorde han som jag läst i instruktioner att man skall göra. Han satte in tjock byggplast med spännring i brunnen och tejpade sedan över brunnen. Hällde ut spacklet i andra ändan på rummet och skapade ett svagt fall över hela golvet. Sedan öste han med skopa ur brunnen och hällde ut det runt närliggande väggar och fick på sätt ett litet fall på andra sidan brunnen. När han var nöjd så var dock brunnen fortfarande täckt med ett tjockt lager spackel. Lät detta brinna ca en timme och tog sedan stålspackel och skavde fram brunnen och förstärkte på detta sätt det lokala fallet i själva duschavdelningen.

Jag är glad att jag inte prövade själv första gången, till nästa badrum så tvekar jag dock inte att göra det själv nu när jag sett hur praktiskt hur man kan gå till väga.

Tompa

 
:)tack för era bra svar..jag överlåter nog flytspacklingen första gången åt proffsen.
 
Hej!

Är i exakt samma läge som dig , hade först tänkt flytspackla själv , men låter ett super-
proffs göra det istället ( jag får träna på källargolv istället ) han får också göra tätskiktet , eftersom jag aldrig kan få ut ersättning från försäkr.bolaget om jag gjort
tätskiktet själv.

mvh/s
 
Du bör inte flytta toans avlopp genom bjälkarna, hålen blir för stora och försvagar bjälkarna för mycket. I så fall måste du förstärka bjälkarna på något vis. Prata med ett proffs. Duschens avlopp och handfat går däremot bra att flytta hur du vill. Avstånden bör inte vara något problem eftersom det är så pass lite fall som behövs.
Fundera på om du inte kan ändra din planlösning så att du slipper att flytta toans avlopp tvärs bjälklagret.

Sitat:"jag får antagligen borra mig igenom x antal bjälkar eftersom jag vill flytta avloppet ca 3 meter och då undrar jag kortlar man på var sida om genomföring eller räcker det med ena sidan , för att förstärka den försvagningen av bjälke som blir . "

Om du menar att du kortlar var sida om röret (i rörets riktning) så hjälper det inte mot försvagningen av bjälken. Du måste på lämpligt vis förstärka själva bjälken.

/ Funkis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.