Skall för första gången sälja ett boende.

Och har nu tre mäklare som det står emellan som verkar och är duktiga på mitt område.
Täntke kontakta alla tre för prisförslag och vad just de kan erbjuda.

Vad skall jag fråga efter specifikt?

Avgift/arvode?
Dubbla boende försäkring?

Vad mer?

Ös med tips, små som stora.
 
Arvodet är nog en av viktigaste, när jag sålde min 1a på söder så skilde det över 100% i pris mellan den billigaste och dyraste mäklaren för mig hade det inneburit 60tkr mer i mäklararvodet.

Sedan är det mycke magkänsla, när jag valde mäklare träffade jag 4-5 st och alla gav ett bra intryck... Innan jag skulle träffa den sista så var jag bra less på allt säljsnack och rejält hungrig. In kliver alla mina värsta fördomar om stockholms mäklare... en jättestressad stekare klädd i Hugo Boss kostym, indränkt i parfym från samma märke och sen var han oxå.

Så han började på rätt mycket minus :)
Men det tog honom 5 minuter att vända allt det och sälja in sig själv som min mäklare. Då visste jag att det var han jag skulle ha som mäklare, för kunde han sälja in sig själv på så kort tid efter en sånt start läge så kan han nog få bra betalt för min lgh :)
Det visade sig vara ett bra val för han knäckte kvadratmeterpris rekordet i förreningen med råge.
 
Börja med insikten att en mäklare är säljare. Men det är inte bostäder de säljer. De säljer tjänsten att sälja bostäder.

Själva försäljningen av din bostad ser mäklaren som produktion, och som i alla andra branscher så skall produktion vara så rationell och billig som möjligt.

Förhör mäklaren om marknadsföring. Gör mäklaren en marknadsföringsplan, någon plan B, om det inte blev så bra vid första försöket? Tidplan (inte så bra om plan B innebär visning på julafton, eller om mäklaren åker till Thailand i två veckor direkt efter visningen, sen budgivning)? Vad kommer mäklaren att betona för spekulanterna?

Det där med Thailand råkade en kompis till mig ut för.
 
Yes, jag är väl medveten om att de är just säljare och de är ena lismande små rackare ;)

Men så det väsentliga verkar vara arvodet?

Som sagt, jag har tre att välja mellan just nu som agerar mycket i området där jag bor, pratade lite löst med mäklaren som var och värderade vårt hus, och hon hade direkt en lista på kunder som letade boende i vårt område.
 
oobum skrev:
pratade lite löst med mäklaren som var och värderade vårt hus, och hon hade direkt en lista på kunder som letade boende i vårt område.
Skulle själv vara sunt skeptisk till påståendet om en sådan lista. Detta är till för att invagga säljaren i tron att detta snabbt avklarat till bästa pris.
Ja, det kan vara så att det finns en lista, men sådant är färskvara, beror på ort och marknadsläge men försök att syna korten.

Och hur gör man det? Ja, jag har inget bra förslag, kanske någon annan i tråden har?
 
oobum skrev:
Yes, jag är väl medveten om att de är just säljare och de är ena lismande små rackare ;)

Men så det väsentliga verkar vara arvodet?

Som sagt, jag har tre att välja mellan just nu som agerar mycket i området där jag bor, pratade lite löst med mäklaren som var och värderade vårt hus, och hon hade direkt en lista på kunder som letade boende i vårt område.
Lita aldrig på sånt. Enda anledningen till att det finns mäklare är för att bilmekaniker ska verka trovärdiga :p
Gå på magkänsla.
 
Vad tar era mäklare för priser o arvode? Vi är mkt nöjda med vår mäklare, han kämpar på i november! Han vill ju sälja lika mkt o snabbt som vi vill ;)
69000kr + bonus 10% av belopp över utgångspris. O vi betalar 600kr för Hemnetannonsen Hemnet och städ inför visning.
 
LillaHon skrev:
Vad tar era mäklare för priser o arvode? Vi är mkt nöjda med vår mäklare, han kämpar på i november! Han vill ju sälja lika mkt o snabbt som vi vill ;)
69000kr + bonus 10% av belopp över utgångspris. O vi betalar 600kr för Hemnetannonsen Hemnet och städ inför visning.
Vi/jag hade 1,65% + 10% över ett visst belopp(som vi aldrig kom över i något av fallen) vid de två senaste försäljningarna... Det var två rätt lättsålda lägenheter på södermalm.
I ena fallet bjöd de på flyttstäd.

Jag tror på det där med att ha en extra
 
Det där sticker lite i ögonen på mig, anlitar man någon för ett sådant arvode, varför kan de inte slänga med hemnetannonsen för 600:- på köpet?
 
Besiktning...OBS inte Anticimex...
Förhandla även om flytthjälp ink flyttstädning när du ändå håller på.....
Läs även på vad olika tjänster kostar så du har en uppfattning om vad mäklare påstår....
 
oobum skrev:
Det där sticker lite i ögonen på mig, anlitar man någon för ett sådant arvode, varför kan de inte slänga med hemnetannonsen för 600:- på köpet?
Jag tror att det i första hand handlar om att Hemnet sedan 1:a juli fakturerar säljarna direkt för annonserna. Tidigare var det, vad jag vet, gratis att annonsera på Hemnet, men när de valde att börja ta betalt valde de att göra det direkt av säljarna.

Alltså kan inte mäklarna slänga med hemnetannonsen, eftersom den faktureras säljaren direkt från Hemnet, däremot skulle väl mäklaren kunna sänka sitt arvode med motsvarande summa.

http://www.hemnet.se/om/bostadsannonsering
 
Att bara gå på arvode skulle jag aldrig göra. Som köpare har man man stött på riktigt förtroendeingivande och riktigt kassa, sliskiga mäklare. Den mäklare som har ett bra kontaktnät och får in en budgivare till kommer nog dra upp försäljningspriset betydligt mer än den skillnad som det finns i arvode.
 
  • Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.