Idag har vi en IVT Greenline som är från 1999 och nu larmar den rött för kompressor...
Så istället för att reparera så kanske man ska köpa en ny VP då den är 14år gammal.
Men vad ska man tänka på man byter ut en gammal Berg-VP mot en nyare??

Jag har ingen information om hur djupt vårt borrhål är, men jag har läst att förr så borrade man inte mer än 100-120m. Detta är med dagens mått ganska grunt...
Finns det VP som är anpassade för "gamla" borrhål?
Vad jag är rädd för att en ny effektivare pump kommer kyla ner den grunda hålet så att det blir verkningslöst eller fryser.
Hur gör alla som byter ut en äldre pump mot en nyare, alla kan väl inte borra upp ett nytt djupare hål?

Vilken VP är mest prisvärd?
IVT har bevisligen fungerat bra tills nu... men NIBE, Bosch mm. kanske är minst lika bra nu mer.

Mkt tacksam för råd
 
En ny vp är mera effektiv dvs tar mera energi från borran därför kan man behöva borra extra men det skiljer inte mycket mot din vp som inte är så gammal så en vp med samma storlek bör funka helt ok men om du vill ha en större vp vilket är vanligt då bör borran åtgärdas men har du lite mark över kan man lägga 100-200 meter jordvärme som komplement. Bosch äger Ivt och är i stort sett samma produkt fast Ivt är fin märket med bättre garanti och säljs tex inte till privata medans Bosch finns på nätet till ok priser.
 
Hej, Har nu tagit reda på att jag har ett hål på 130m.
Hur svårt är det att koppla in en enhet om man köper den löst på nätet?
Tex. en NIBE 1226-8kw som finns från 41kkr enligt Prisjakt. Är det "bara" att koppla in vatten och trycka på start eller är det trixigt med kylmedel mm.
Skåpen borde väl komma färdiga (kylmedel mm.) så att det "bara" är rördragning för vatten kall/varm och anslutning till borran?
Samma maskin vill två olika firmor ha ca 58-60.000kr för + installation.
Det är nästan 20kkr man spar på att köpa den via nätet...
 
S
Du ska ju ha sprit och vatten i systemet...
Det tar troligen en duktigt firma max en dag att koppla in en ny på dit befintliga system så om de inte tar 2000kr/h för jobbet så borde du tjäna på att köpa den själv och låta dem koppla in den.
 
Är man lite händig fixar man inkoppling av vp utan problem det står tydligt i manualen hur den ska kopplas in och manualen kan laddas ner på nätet så man kan läsa på om man vill. Man bör pumpa runt brine i en tunna med hjälp av en dränkpump eller liknande så man får ur luften enkelt. Om man vill kan man ställa in skåpet och ansluta vatten samt radiatorerna och köra på elpatron tills man fixar brine. Skulle rekommendera en 1245a om inte priset skiljer allt för mycket har snåla cp samt innegivare och effektvakt som standard och annan kompressor och säkert nått mer också.
 
DanielF skrev:
Du ska ju ha sprit och vatten i systemet...
Det tar troligen en duktigt firma max en dag att koppla in en ny på dit befintliga system så om de inte tar 2000kr/h för jobbet så borde du tjäna på att köpa den själv och låta dem koppla in den.
Brukar vara svårt att få hjälp med inkoppling om inte firman får sälja grejerna antar dom tjänar för lite på timpengen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.