Hej!!

På midsommarafton fick vi en tråkig överraskning och upptäckte att avloppsvatten rann ut från bostadsplan och ut genom väggen och ner i källaren. Röret är från -56 och där är flera hål och tänker byta röret.
Det går under betonggolvet i hall och kök på boatadsplan och i den delen av huset finns ingen källare under.
Som man ser på bild så har jag bilat fram röret och skrapat bort sand och jord. Under all massa så verkar det ligga ytterligare en platta?

Oavsett, så när jag sedan bytt röret och ska täcka igen hela sträckan, vad är enklaste att göra?
Kan jag fylla upp med något bra enbart och få hyfsat jämnt för golvläggning? Eller måste jag gjuta igen?
Känns inte bra gjuta igen det igen?

Tack på förhand!!!
IMG_20140623_231626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20140623_211651.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20140622_120903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Allt beror ju på vad du tänkt att ha ovan dessa rör, vad för golv alltså?

De flesta byter till rör som är godkända för ingjutning så det är ju inget problem. Men du byter väl hela sträckan antar jag?
 
Noseone skrev:
Allt beror ju på vad du tänkt att ha ovan dessa rör, vad för golv alltså?

De flesta byter till rör som är godkända för ingjutning så det är ju inget problem. Men du byter väl hela sträckan antar jag?
Det blir laminatgolv tänkte vi.
Och nu har jag fått bort gamla röret hela vägen. Avloppsvattnet från köket har nog runnit allt annat än i själva röret. Inget vackert rör.

Hur brukar man göra? Vad är smidigast. Kan jag lägga typ en tjockare bit cellplast över röret och spara en bit upp till golv nivå och gjuta? Slipper gärna gjuta hela djupa rännan om det går?
Hur tjock måste gjutningen vara minst?
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Fyll det med makadam. Gjutningen bör väl åtminstone vara en 6-7 cm.
 
scim skrev:
Fyll det med makadam. Gjutningen bör väl åtminstone vara en 6-7 cm.
Tack för svar!! :)
 
Nu är det en sak till jag hade tänkt innan jag ska gjuta igen. Skulle vilja lägga nya vattenrör till köket denna sträckan också eftersom de är nästan 60 år gamla även dom.
Kan jag ta vanligt rått kopparrör? Tänkte lägga rören i rörisolering och sen lägga på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.