Har funderat lite på denna fråga och kommit fram till att det är dags att ha olika svar beroende på vem som frågar :rolleyes:

Bygger hus samt garage och har gjort väldigt mycket jobb själv. Har egna eller lånade maskiner för grävjobb och annan planering.
Har trixat och fixat in div gentjänster från kompisar och annat löst folk på det mesta jag inte gjort själv.

Så vad svarar jag på frågan vad det kostat?


Den som bor i lägenhet och funderar på hus men inte riktigt har koll på vad det handlar om med byggande och inte har kunskap. ------------ 5miljoner mycket eget jobb
Den som har lite koll och är händig och tänker bygga mycket själv. --------------- 3 miljoner + 3000 "egna" arbetstimmar. Det här fixar du, lycka till!
Mäklare som ska värdera inför ett banklån .t.ex ------------ 5miljoner, det är ju arkitektritat, lösvirke, gediget och har ett unikt läge :)
Vänner/bekanta --------------- 3 miljoner + 3000 "egna" arbetstimmar

Vad svarar ni?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Thomas59
Får jag frågan svarar jag med summan jag betalat. Ser inte varför jag skulle behöva anpassa mitt svar beroende på vem som frågar. Inte mitt bekymmmer. Vill den som frågar veta mer är det bara att ställa följdfrågor.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Är har de inte kunskap berätta va det skulle kostat med hantverkare, men samtidigt berätta att du gjort det mesta själv och därmed fått ner priset..
 
Jag kan inte svara eftersom jag inte vet.....skulle ifs kunna göra någon uppskattning men den hjälper ju ingen pga att huset jag bygger inte är något standard hus.....
 
Vi bygger just nu ett arkitektritat hus med vidbyggd verkstad i lösvirke, vi gör allt (99%) jobb själva och jag brukar höfta till denna uppskattning när jag får frågan: 2 miljoner och enormt mycket eget arbete eller 4miljoner om man lejer bort byggandet.
 
5 miljoner.Vill dom veta vad som ingår i det så får de ställa fler frågor. Bara tomtpriserna skiljer ju enormt mellan olika orter. Jag räknar in tomt+ färdigt hus ( inkl. tillval. anslutningskostnader , bygglov etc etc ) när jag talar om vad vårt hus har kostat.
 
Säg mellan 3 och 15 miljoner beroende av min egen timtaxa :beer:
 
Byggis1976 skrev:
Säg mellan 3 och 15 miljoner beroende av min egen timtaxa :beer:
Tänkte inte på det. Mitt hus blir då ännu dyrare då jag jobbar sena kvällar, helger och till och med på min semester på huset. Den timtaxan blir extremt hög!
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Får jag frågan svarar jag med summan jag betalat. Ser inte varför jag skulle behöva anpassa mitt svar beroende på vem som frågar. Inte mitt bekymmmer. Vill den som frågar veta mer är det bara att ställa följdfrågor.
Just till mäklaren spelar det störst roll. Talar jag bara om vad materialet kostar och att jag gjort en massa jobb själv så tror jag värderingen blir lägre än om jag räknar om mina timmar till en faktiskt kostnad och sedan berättar det för mäklaren.
1.2milj i arbetstid eller 0kr
150.000kr i maskinhyra mot 0kr
Klart det påverkar hur de värderar så jag ska hjälpa dem på att värdera rättvist :)
 
Thomas59
Suhagg skrev:
Just till mäklaren spelar det störst roll. Talar jag bara om vad materialet kostar och att jag gjort en massa jobb själv så tror jag värderingen blir lägre än om jag räknar om mina timmar till en faktiskt kostnad och sedan berättar det för mäklaren.
1.2milj i arbetstid eller 0kr
150.000kr i maskinhyra mot 0kr
Klart det påverkar hur de värderar så jag ska hjälpa dem på att värdera rättvist :)
Nej, det är inte klart att det gör. Det är givetvis möjligt att det kan påverka nån gång, lite beroende på vem som värderar, men säg att du istället fått köpa huset långt under marknadsvärdet. Tror du en värdering relativt sett skulle bli lägre då än om du köpt det till ett pris som låg långt över marknadsvärdet?

Hur tror du förresten att man värderar hus som köptes för väldigt länge sedan. Inte är det genom att indexuppräkna förvärvspriset i alla fall.

Det kan ju vara många år sedan man köpte, saker kan ha hänt i omgivningen, nya bostadsområden, motorväg, skolor, kollektivtrafik, höjd ränta etc. Nej vad du betalade är nog inte så relevant. Mäklarna baserar ofta sina "värderingar" på schabloner och du vinner för övrigt inget på en hög värdering om du ska sälja. Resultatet kanske istället bli att det blir svårsålt om utgångspriset är för högt. En proffsig värderingsman å andra sidan lurar du inte med "hitte-på-priser"

Med ditt resonemang skulle du ju kunna hugga till med 3000kr/h, och/eller överdriva antalet nedlagda timmar så blir hust ännu dyrare men det lär knappast lura en proffsig värderingsman/mäklare.

Nu då jag tänker efter så kan jag inte påminna mig att någon värderingsman/mäklare någonsin frågat vad jag köpt husen/lägenheterna för.

Men men, var och en bestämmer själv. Jag tror jag ska börja svara 100 000 000 SEK om nån frågar vad mitt hus kostar.
 
Redigerat:
Får sällan frågan, men ett korrekt svar är väl" hur så"?

Sen brukar jag säga vad jag har för total belåning på allt jag äger o har.
 
För vissa kanske det tre bättre om man drar värdet nedåt - då tänker de att jösses vilket kap deras hus var, bra köp! Men det gäller då enbart bekanta. Om man skall sälja huset skulle jag inte berätta för mäklaren vad jag betalat innan denne sagt vad de anser huset kunna säljas för.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Mäklaren har normalt en provision som är procentbaserad och utifrån detta tror jag att han bryr sig mindre om huruvida du har gjort det själv eller betalt dyr för att hyra in ngn annan... han vill sälja dyrt :)
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Mäklaren vill sälja snabbt.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Nanny Fine
Mitt svar: "Tycker du att det är finare om jag säger att det var dyrt..."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.