Jag ska gräva och dra elkabel för att koppla upp lite belysning i trädgården mot träd och kanske några buskar.


När jag gräver funderar jag på om det finns någon ide i att även dra t ex signalkabel förutom elkabeln

skulle ju kunna vara för att
koppla trådad rörelsedetektor i trädgården (om de kan vara utomhus)
ha trådad väderstation typ onewire
....


har du gjort något roligt i trädgården som kräver annan kabel än elkabel?
 
D
Vet du inte vad du skall dra för kabel kan det bara bli onödigt jobb och pengar. Det jag hade gjort hade varit att dragit grov nog slang för att dra i fler kablar framöver och se till att det finns minst ett färdigdraget snöre i varje rör. Då kan du när du vet vad du vill ha dra i rätt kabel då.
 
Nu är jag varken besserwisser eller elektriker, men vill minnas att man inte får blanda starkströmskablar med signalkablar i samma rör.....med andra ord, dra tomrör.
 
jo tomrör är väl minimum - men vet att det är lättare att dra i 20m kabel i ett rör innan man lägger ned det i gropen.

har sett i andra att det är ok elsäkerhetsmässigt att ha kablarna nära varandra men att När el och telekabel samförläggs så säger reglerna att de ska vara minst 5 cm ifrån varandra - gissar att det är pga störningsrisk inte pga risk för överslag.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Skulle gissa på att dina tänkbara behov som du nämner bättre hanteras av trådlös kommunikation.
 
AndersS skrev:
Skulle gissa på att dina tänkbara behov som du nämner bättre hanteras av trådlös kommunikation.
ja det är det jag funderar på - varför signalkabel - men normalt är det billigare och säkrare att köra med kabel.

Får se om någon har någon bra ide varför signalkabel :)
 
som dagt två rör/slang, en för starkström och den andra för signalbehov. Se till att stoppa i en draglina bara så är det inga problem med att dra i tråd vid behov
 
Mats skrev:
som dagt två rör/slang, en för starkström och den andra för signalbehov. Se till att stoppa i en draglina bara så är det inga problem med att dra i tråd vid behov
fast man kan ju dra 230V jordkabel och annan kanel t ex signalkabel i samma rör.
men får se om det blir gemensamt eller separata rör
 
Nu har jag inte järnkoll men som jag har förstått det så är det OK med EKKJ/RKKJ men jag vågar inte säga att det är ok med moderna kablar utan skyddsstrumpa. Det måste kollas.

Jag är lite pedant när det gäller min rör/slangdragning så jag gillar inte "gott och blandat" :)
Lite mer jobb. Mer kostnad för slang helt klart men ibland lönar det sig.
EL och Tele kommer in på samma stolpe straxt utanför tomtgränsen och när jag var tvungen att byta elkabel iom en utbyggnad så la jag dubbla rör på en gång.
När min teleledning sen vart mosad av åskan så ville Telia inte gräva. Det var för dyrt så deras lösning var att sätta en extra stolpe mitt på min gräsmatta och dra luftledning. Dvs de ville det tills jag pekade på det tomma röret och talade om att det mynnar ut under huset....
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.