ja,vad är det som gör att det blir ett högre tryck i rören? är det ett större kärl eller höjden på kärlet som gör att trycket ökar???
 
Om du ska ha högre tryck så får du sätta kärlet högre 1 meter motsvarar ca 0,1bar.

Mattias
 
tack för svaret!
 
Det är höjden till vattenytan som avgör vilket statiskt tryck det är vid en viss punkt i det öppna systemet. Helt enkelt gravitationen som jobbar.
 
Storleken på kärlet i liter har ingen påverkan, bara höjden av kärlet...
 
tack för svaren alla!! jo bara för att jag undrar över detta, så har jag problem i ett system som vägrar pumpa runt vatten och tänkte om det måste arbeta mot ett (högre) tryck??
 
vedklyven skrev:
tack för svaren alla!! jo bara för att jag undrar över detta, så har jag problem i ett system som vägrar pumpa runt vatten och tänkte om det måste arbeta mot ett (högre) tryck??
Hej! Felet är nog inte trycket i systemet. Kanske är det så att det finns en luftficka i någon högt belägen krök av systemet?
I mitt system får jag springa runt som en ekorre och lufta genom att lossa strategiska klämringskopplingar, gläppa cirkpumpen av o på i någon dag eller så, om jag grejat med rören och fyllt på nytt systemvatten. Det tar ett tag innan gaserna som är lösta i vattnet kokat ur.

Kanske finns det någon smutsventil som behöver rensas?
Är det ett ettrörs- eller tvårörssystem? Cirkulationspump eller självcirkulation (ovanligt idag...)? Kan vara bra att veta för felsökningen...
 
mjaa....de e ju ett litet projekt vid sidan om..... en kamin + en luft konvektor som är tänkt att sprida värmen bättre, så totalt e de 7 meter 10mm rör + konvektorns rör. men ska ta och lufta lite mer...
 
vedklyven skrev:
mjaa....de e ju ett litet projekt vid sidan om..... en kamin + en luft konvektor som är tänkt att sprida värmen bättre, så totalt e de 7 meter 10mm rör + konvektorns rör. men ska ta och lufta lite mer...
Ja, ett sånt system borde ju inte kunna krångla på så många sätt... Du har en pump som ska vifta runt vattnet förmodar jag? Ibland kan det vara luft i själva pumpen, det bör gå att lufta den.
 
japp.det borde inte vara några problem och få de att fungera och ur pumpen kom det en hel del luft ifrån.(luftade ifrån skruven på pumpen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.