Hej!
För några veckor sedan sålde vi vår bostadsrätt och nu håller vi på med packning inför flytten. Jag hade några funderingar kring vad jag får ta med mig och vad som ska bli kvar i lägenheten. Enligt min mäklare ska jag lämna kvar allt som sitter fast på väggen. Det känns orimligt och därför ville jag ha en second opinion.

Ska man verkligen lämna kvar möbler och andra grejer som sitter fast på väggen? T.ex. vägghängt skoskåp, vägghängt skrivbord, vägghängd stol och TV-fäst.

Tack på förhand! :)
 
Det som förväntas ingå är fasta garderober., hatthylla (!), persienner. Fast monterad diskmaskin men inte bänkdiskmaskin. Man anser också badrumsskåp ingå som fast inredning. Möbler som TS fixerat mot väggen som tex bokhylla och gardinstänger ingår inte men det är trevligt (!) om Säljaren täcker igen hålen då snyggt som möjligt. Takarmatur ingår inte men standardbelysning i badrum och klädkammare bör inte tas bort. TS nämner TVupphängning och där är det väl en gråzon - går denna att plocka bort utan anskrämliga märken bör den inte behöva ingå eftersom den troligen är anpassad till just TS' utrustning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
D Dimchi skrev:
Ska man verkligen lämna kvar möbler och andra grejer som sitter fast på väggen? T.ex. vägghängt skoskåp, vägghängt skrivbord, vägghängd stol och TV-fäst.
Inget av detta anser jag normalt ska lämnas kvar.

Sen kan det finnas situationer där vissa saker är så specialanpassade till placering/bostad att de är i det närmast värdelösa att ta med sig men kan vara av stort värde för köparen. Helt beroende på köpare kan sådana kvarlämnade saker uppskattas högt eller ses som oacceptabelt slarv vid flyttstädning.

Jag tycker man ska försöka komma överens med köparen om en lösning som passar båda. TV-fästet kan kanske vara en sådan sak. Jag "sålde" exempelvis en bänkdiskmaskin mot flyttstädning en gång, vilket då var en lösning som passade oss båda.
 
  • Gilla
Dimchi
  • Laddar…
D Dimchi skrev:
Hej!
För några veckor sedan sålde vi vår bostadsrätt och nu håller vi på med packning inför flytten. Jag hade några funderingar kring vad jag får ta med mig och vad som ska bli kvar i lägenheten. Enligt min mäklare ska jag lämna kvar allt som sitter fast på väggen. Det känns orimligt och därför ville jag ha en second opinion.

Ska man verkligen lämna kvar möbler och andra grejer som sitter fast på väggen? T.ex. vägghängt skoskåp, vägghängt skrivbord, vägghängd stol och TV-fäst.

Tack på förhand! :)
Ni har mycket vägghängda saker! De vägghängda möbler som du nämner ingår normalt inte i det som ska lämnas. Men det beror också på, om det ör speciallösningar kanske köparen förväntar sig att det lämnas. Om allt tas bort blir det förmodligen en hel del fula hål. Försök att komma överens med köparen om en lösning som är bra för er båda.
 
  • Gilla
Dimchi och 1 till
  • Laddar…
D Dimchi skrev:
Hej!
För några veckor sedan sålde vi vår bostadsrätt och nu håller vi på med packning inför flytten. Jag hade några funderingar kring vad jag får ta med mig och vad som ska bli kvar i lägenheten. Enligt min mäklare ska jag lämna kvar allt som sitter fast på väggen. Det känns orimligt och därför ville jag ha en second opinion.

Ska man verkligen lämna kvar möbler och andra grejer som sitter fast på väggen? T.ex. vägghängt skoskåp, vägghängt skrivbord, vägghängd stol och TV-fäst.

Tack på förhand! :)
Nej, men hatthylla. Och det får inte bli fula hål när du tar bort dem.
 
  • Gilla
Dimchi och 1 till
  • Laddar…
I mitt fall så var det bra med en dialog med köparen kring detta.
Ni har antagligen varandras kontaktuppgifter. Lägg ett mail till dem med ett förslag på hur ni önskar göra.

Min köpare önskade att en hel del av det som satt fast montert (garderober i sovrum) skulle bort. Och då jag ändå hade verktyg och transportmöjligheter hjälpte jag till med detta.
Med överenskommelsen att de inte skulle klaga på golvet under eller väggen bakom.

Däremot gillade de min sko och hatthylla och ville gärna ha kvar dem då det var platsbyggt (och halvfint)
 
  • Gilla
Dimchi
  • Laddar…
Då tar jag en dialog med köparen och vi får se vad vi kommer överens om. Det som är säkert är att mäklaren inte hade riktigt koll på vad som verkligen lämnas kvar och vad som kan tas bort -_-
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
D Dimchi skrev:
Då tar jag en dialog med köparen och vi får se vad vi kommer överens om. Det som är säkert är att mäklaren inte hade riktigt koll på vad som verkligen lämnas kvar och vad som kan tas bort -_-
Det kannor tänkas att mäklaren säger så för att vara på den säkra sidan för eventuellt missnöje från köparen. Men om ni kommer överens så är det bästa lösningen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det kannor tänkas att mäklaren säger så för att vara på den säkra sidan för eventuellt missnöje från köparen.
Fast då får vi snart en tråd "Säljaren lämnade en massa bråte, vad kan jag kräva i ersättning?". Samförstånd i förväg är nog bästa vägen till gemensam nöjdhet.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det är lite väl mycket självsäkra svar här. Det är stor skillnad på en bostadsrättsförsäljning och en försäljning av en fastighet. Syns t.ex. skoskåpet eller den vägghängda stolen på planskiss eller nämns det i objektbeskrivningen? I så fall ska det mest troligt lämnas kvar i en bostadsrätt.

Tyvärr finns det ingen tydlig lag på detta. Dialog är alltså bra som många rekommenderat.
 
  • Gilla
Dimchi
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det bästa hade varit att lista detta i prospektet så slipper man diskussion.

Men vägghängt skoskåp, vägghängt skrivbord, vägghängd stol och TV-fäst skulle jag skruvat ned utan att tveka.

Och gör ingen fulspackling av hålen, det skapar bara en massa arbete för den stackare som ska flytta in och hantera ert spackelkladd. (Ja, jag har råkat ut för den björntjänsten som köpare, irriterande med kladdsäljare.)
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det är stor skillnad på en bostadsrättsförsäljning och en försäljning av en fastighet.
Du får gärna utveckla lite vari den stora skillnaden ligger. För mig är det ungefär samma problematik med "halvfasta" saker i båda fallen. Vid en "stor fastighet" kan det naturligtvis finnas betydligt fler "oklara prylar" men i princip har jag svårt att se att problematiken är speciellt annorlunda.
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Du får gärna utveckla lite vari den stora skillnaden ligger.
Jag är rätt säker på att @cotillion menar att jordabalken ägnar ett helt kapitel till fastighetstillbehör, men någon motsvarande lagstiftning finns inte vad gäller bostadsrätter. Däremot är det väl praxis att behandla dem på samma sätt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
att jordabalken ägnar ett helt kapitel till fastighetstillbehör, men någon motsvarande lagstiftning finns inte vad gäller bostadsrätter.
Ja absolut, rent lagstiftningsmässigt är det väsensskilda odjur. :D

Dock ser jag ingen större skillnad på hur man bedömer "ta med vid flytten eller ej" när det gäller saker som "möbler och andra grejer som sitter fast på väggen? T.ex. vägghängt skoskåp, vägghängt skrivbord, vägghängd stol och TV-fäst."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.