Har försökt hitta svar på denna fråga på nätet men inte hittat! Vad är det som slits och kan man inte byta ut den delen?
 
En växelriktare har inga roterande delar som ska smörjas med olja. Den kräver alltså inget byte av olja eller oljefilter. Den är istället fylld med elektronik som nog åldras långsamt. Kondensatorer åldras med tiden och krafttransistorer kan paja. Det finns nog reservdelslista för din tilltänkta växelriktare, be att få den av växelriktartillverkaren.
I Fronius Symo vet jag att det finns bytbar datamanger(kommunikationsmodul). Du får leta själv på internet.

Här står litet om livslängd på växelriktare..
https://echtsolar.de/lebensdauer-wechselrichter/
Det står i idealfall håller de ca 20 år. Det står där som du ser att en växelriktare monterad i en sval källare håller längre än en som monteras på yttervägg utsatt för sol, regn och varierande temperaturer.

Vi monterade vår växelriktare i garaget, skyddad från sol, regn, kondens och kyla och den får konstant omgivningstemperatur. Vi tror den håller längre då. Den har hållit klanderfritt ca 7,5 år än så länge, och vi har fortfarande 4,5 års garanti kvar. Jag tror också att en växelriktare håller längre om man väljer växelriktaren ett nummer större i märkeffekt, då dess kraftelektronik inte tvingas gå på max-effekt.

Det verkar som en del solcellsinstallatörer monterar växelriktare utomhus på fasaden på enfamiljshus, vilket väl inte kan vara optimalt med tanke på dess livslängd. Inte optimalt för kunden i vart fall. Dessutom enkelt att stjäla.
 
Redigerat:
Elektronik åldras sakta när den är spänningssatt.
Även temperaturskillnader tär på lödningar.
Höga temperaturer åldrar komponenter.
Elektronik åldras också av "skräp" från nätet exempelvis flicker/flimmer, övertoner, överspänningar mm.


Ett problem är att när någon komponent går sönder efter en lång tid är att ibland är det en unik komponent, som bara tillverkas för just den apparaten och tillverkningen har upphört.

Sedan tiden för felsökning, det är inte säkert att apparaten är byggd för att den ska gå att felsöka... Ingjutna komponenter, kompakt byggda att det inte går att mäta under drift...
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Stort tack! Borde alltså vara en möjlig utveckling att växelriktarna i framtiden har utbytbara delar!
 
Det är väl som med all annan elektronik, den byggs inte för att repareras..."förr" kunde nog vilken tv-reparatör som helst kunnat fixa den, om man nu kom åt kretskortet, men eftersom tv-apparater inte repareras längre finns inga sådana...
Lägg till att en komponent kanske behöver få programvara laddad, ja då biter man i gräset, även om man hittar rätt komponent.
//Lödnisse understundom
 
Det beror ju lite på vad som går sönder. Elektrolytkondensatorer och effekttransistorer som är de vanligaste komponenterna som går sönder eller blir dåliga är för det mesta enkla att byta ut. Ytmonterade komponenter på kretskorten är även de relativt enkla att byta med undantag för vissa kapseltyper som BGA https://sv.wikipedia.org/wiki/Ball_Grid_Array

Ofta beror det på vem som tillverkat. Seriösa företag kan hålla hela kretskort i lager för att åtminstone kunna reparera under garantitiden. Finns ingen exakt utbyteskomponent kan man för det mesta hitta ekvivalenter som passar, då främst diskreta komponenter medan det kan vara värre med chips.

Att man idag inte reparerar på kretskortnivå beror nog mera på att det blir dyrare än att byta ut hela kretskort eller hela apparaten för den delen.
 
Nu har jag inte studerat växelriktare men när det gäller kraftelektronik då är kylning viktigt.
Är växelriktare fläktkylda?

Förstår inte varför en del monterar växelriktaren på en vägg som blir stekhet i solen. En skuggig plats har varit bättre. Men det är kanske kortare kablar och snabbt montage av installatören som ger billigare installation.
 
H HSP skrev:
Nu har jag inte studerat växelriktare men när det gäller kraftelektronik då är kylning viktigt.
Är växelriktare fläktkylda?

Förstår inte varför en del monterar växelriktaren på en vägg som blir stekhet i solen. En skuggig plats har varit bättre. Men det är kanske kortare kablar och snabbt montage av installatören som ger billigare installation.
Många har fläkt och det är ju då en komponent som slits med tiden. Den får man hålla koll på.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja jag tänkte att de har fläkt, har jobbat med växelriktare till nödsystem, där har fläktar gett upp med tiden. Även stött på någon fläktvariant med utgång som gav signal tillbaka till elektroniken...
Den var tillverkad enbart för specifik apparat... Blev lagerbyte i denna för att få igång grejerna... Sedan blev det byte av hela växelriktaren grejerna var runt 15:år gamla. Inga reservdelar att tillgå. Men detta var professionell och dyr utrustning i industriell miljö med larm på bland annat fläktfunktion.

Skulle vara intressant att ta isär en växelriktare och se vad de klämt in för komponenter och lite temp.spec. på grejerna...

Nu får man hoppas på att grejerna håller ett tag. men det är stora strömmar och långa tider....
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Solaredge växelriktare som är placerad inne i garaget i ett kontrollerat klimat. Den växelriktaren har ett fläktpaket som går en kortare stund just innan den går in i "night mode". Kanske inte helt intuitivt att fläktarna går när det är som minst effekt från solen. Vad jag förstår så har den 2 fläktkretsar som går att se status på panelen. Möjligtvis funkar den med enbart ena fläktkretsen i normala situationer. Givetvis slits fläktarna och sen är ju frågan vilken livslängd dessa fläktar har typiskt? 10 år? 20år eller längre? Jag kan tänka mig att det är någorlunda väl förberett för ett utbyte av fläktpaketet/paketen.
 
Verkar som om användaren kan byta fläktar själv om man läser solaredge:s produktblad.
Men det gäller att man får tag på fläkten också om 10-15-20år... Eller hoppas på att det är någon standardfläkt.

Har grejerna fläktar så skadar det inte med lite rengöring emellanåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.