Skall bygga ett enplans hus på 175kvm och behöver hjälp med val av värmesystem.
Byggaren specar nibe 360 ihop med ett ftx agg till ca 70,000:-
Jag får välja ett annat om jag ,vill till ungefär samma pengar!
Nu funderar jag på antingen Comfortzone eller Ivt markvärmepump med ca 450m slinga (som blir lite dyrare)

Vad tycker ni??:confused:
 
det beror på hur stort värmebehov du har i huset och hur stor skillnaden är i besparing med de olika pumparna. Vilken ComfortZone och vilken markvärmepump jämför du?
 
Jag jämför en Comfortzone CE50 med IVT HT7 plus med slinga på 450m.
I mitt nuvarande hus har jag IVT med markslinga på 450 meter, och förbrukningen har gått ned dramatiskt.
¨Från ca:32000kw till ca 14000kw.
I det nya huset ska ju tillverkaren ange värmebehovet ,han tror på ca:19000-20000kw.
Om jag väljer jordvärme får jag nog lägga till 30-40 tusen!
 
Förresten, En IVT twin kanske inte är så dum,har någon ett pris på ett komplett system med kollektor eller slinga?:confused:
 
FTX har stora fördelar i inomhus-klimat och i ett nybyggt hus så har man chansen att göra det "rätt". Så FTX hade jag prioriterat. Minskar förlusterna som mest när det är som kallast. Se till att du får automatisk bypass så att du får kallt på sommarnätter och återvinner "kylan" på sommardagar.
Sedan behöver du väl c:a 5kW (gissning) ovanpå det på något vis.. Själv valde vi luft-vatten VP, men hade nog valt markvärmepump om vi hade haft tomt för det.
Men det är fråga hur mycket man är beredd att lägga på inomhus-klimat. Markvärmepump och mekanisk frånluft är nog billigare även på 10 års sikt...
Frånluftsvärmepumpar hade jag undvikit, men det beror mycket på att min Nibe 310P inte riktigt höll måttet. För låg effekt och gick sönder för snabbt... Kanske bättre nu - det vet vi om 10 år :)
 
jag hade lagt jordvärme
 
Jo, ja tror att det lutar åt jordvärme!:cool:
 
Jag tycker du ska kolla in Comfortzone. Vi ska bygga ca 150 kvm enplan lösvirke och ska ha en CE50. I ditt fall tycker jag att du ska kolla in denna och även deras CE65.

Jag var först helt inne på FTX-system i någon form men eftersom jag är väldigt känslig för ljud plus några fler argument så hoppar jag över det. Det blir en FLVP men väldigt bra COP.

Många bra tips finns även på www.varmepumpsforum.com

/NiJa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.